Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rose Lily

Club Echalote wil Franse sjalot met nieuw merk meer elan geven

De sjalot wordt steeds meer gewaardeerd door de consument in Europa. Het verbruik neemt jaarlijks flink toe. In Frankrijk is de sjalot bij iedereen bekend, maar de consumptie stabiliseert echter op ruim een pond per hoofd van de bevolking. Gaat een nieuwe verpakking met het merk "Rose Lily" meer elan geven aan de sjalot in Frankrijk?

De sjalot in Frankrijk
In 2012 hebben de belangrijkste telers en verpakkers in Frankrijk een "Club Echalote" (sjalottenclub) opgericht, met als doel de zaaisjalot meer onder de aandacht te brengen en de verkoop te stimuleren in geheel Frankrijk. De gemiddelde consumptie in Frankrijk stijgt weliswaar niet meer, maar in het noorden en het zuiden worden nog niet zo veel sjalotten gegeten als in Bretagne en centraal Frankrijk. Het verbruik wordt dus niet bepaald door de landgrenzen maar meer door de gewoonte van het gebruik. Ook speelt mee dat er bijvoorbeeld in het noorden meer uien worden gebruikt en in het zuiden meer knoflook.



De club Echalote
De club Echalote wil zich meer onderscheiden met het nieuwe merk "Rose Lily" dat onlangs in de markt is gezet. De zeer fraaie verpakking heeft een mooi nieuw logo gekregen dat zorgt voor een dynamische uitstraling naar de consument. De club Echalote wil zich verder ontwikkelen samen met een aantal partners uit de keten, waarbij service en een goed onderbouwde communicatie de basis zijn. De eerste tests met de verpakking Rose Lily in de belangrijkste supermarkten lijken veelbelovend. Op het label van het zakje "Rose Lily" sjalotten staat een QR-code vermeld, die direct verwijst naar de Franse website www.echalotes.com. Buiten Frankrijk ligt er meestal maar één soort verpakking in de schappen, maar in Frankrijk zelf zien we een grote verscheidenheid en tevens een enorm verschil in prijzen. Dit varieert van discount prijzen tot het "haute gamme"(hoogste prijssegment). Door de hoge kwaliteitseisen is de Rose Lily zaaisjalot langer bewaarbaar en nu zelfs jaarrond leverbaar.

De sjalot wordt in Frankrijk als "condiment" (smaakmaker) zeer gewaardeerd en wordt als vanzelfsprekend in veel gerechten in de Franse keuken gebruikt. Sjalotten liggen in alle supermarkten in het schap en is in de huishoudens ook altijd aanwezig, zoals bij ons zout en peper. De sterk verbeterde kwaliteit van de sjalot zorgt er voor dat de sjalot nu het hele jaar door beschikbaar is.

Op de Fruitlogistica (belangrijkste AGF beurs) is de nieuwe verpakking van Rose Lily in een aantal stands van Franse telers/verpakkers getoond. In verschillende stands op de beurs werd speciaal aandacht besteed aan de sjalot met de "Rose Lily" verpakking. Ter promotie waren er eigengemaakte sjalottenhapjes te proeven.

In Nederland neemt de consumptie van de sjalot nog steeds toe en in bijna alle supermarkten zijn ze te vinden. Op de website www.sjalot.nl zijn veel recepten met sjalotten te vinden. Hier vind je o.a. de lekkerste recepten met sjalot of kun je een eigen menukaart maken.

Bon appétit!

Bron: Sjalot.nl
Publicatiedatum: