Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gezamenlijke omzet van 400 miljoen euro

Veiling Borgloon wil fuseren met Veiling BelOrta

Tholen - In de Belgische AGF-sector volgen samenwerkingen en fusies de laatste jaren elkaar in hoog tempo op. De laatste fusie was begin dit jaar, toen werd bekendgemaakt dat de Mechelse Veilingen en Coöbra zich samensmolten in BelOrta. Nu is een intentieverklaring getekend door BelOrta, de grootste coöperatieve groenteveiling van Europa, en fruitveiling Borgloon. Als alles naar plan verloopt en 75% van de telers ermee instemt, zal de fusie eind dit jaar rond zijn. "Een historisch moment", verklaart Jos Craemers, directeur van Veiling Borgloon.

100% inzet

Hoewel BelOrta begin dit jaar aangaf dat de focus nog lag op consolidatie, lijkt de groei nog niet te zijn gestopt. "Wij willen zeker stap voor stap groeien, maar dit ging wat sneller dan verwacht", vertelt Filip Fontaine, één van de directeuren van BelOrta. De andere directeur van BelOrta, Chris de Pooter vult aan: "Wij zijn nog maar zeven maanden in een fusie, maar op het moment dat een opportuniteit zich aandient en de tijd is er rijp voor, dan moeten we doorzetten. Maar er wordt maar met één partij gepraat en dat staat ook in de fusieverklaring. Natuurlijk weten we niet wat er volgend jaar gaat gebeuren. Alles gaat stap voor stap. We zetten ons nu 100% in op het lukken van deze fusie. Twee jaar geleden hadden we dit ook niet kunnen bedenken. Wat betreft marktaandeel kunnen we elkaar versterken, zowel in groenten als in fruit."



Historisch moment
Op 29 juli vond de persconferentie plaats waarbij beide veilingen de mogelijke fusie nader verklaarden. "Het is vandaag misschien wel een historisch moment voor deze bedrijven", stak voorzitter Pierre Vrancken van Veiling Borgloon van wal. "Maanden terug kregen we het aanbod van BelOrta om samen te praten. In de vergaderingen van de Raad van Bestuur hebben we al eerder gesprekken gehad over de toekomst en een mogelijke versterking. De raden van bestuur van beide veilingen hebben samengezeten en er was ook onderling contact met de directie. Na rijp beraad hebben we samen aan een intentieverklaring gewerkt en opdracht gegeven aan de directie om daar verder aan te werken."

Nieuw concept

Jos Craemers lichtte de intentieverklaring daarna toe en de presentatie had als titel: 'Het beste van twee werelden in een nieuw concept'. Hij gaf aan dat de policies van beide veiling naadloos op elkaar aansluiten, dat ze op de belangrijkste gebieden hetzelfde denken en dat productbundeling de voornaamste doelstelling is. "Als de fusie rond is zal de naam BelOrta worden behouden. Het marktaandeel van de producten die we in de toekomst onder BelOrta gaan vermarkten zien er ten opzichte van de andere Belgische Veilingen mooi uit. Bij tomaten is dat bijvoorbeeld 67%, witloof 69%, 89% voor asperges en zelfs 97% voor aubergines. Het marktaandeel aardbeien wordt 22%. In de toekomst gaan we een derde van de Belgische perenproductie vermarkten, een kwart van de appelproductie en het aandeel zachtfruit zal 60% zijn."


De toekomstige marktaandelen

Niet zelf exporteren
"Wij horen dat onze klanten weinig tijd hebben en de producten snel willen ontvangen. One-stop-shopping is geen onbekend gegeven meer in onze sector. We zijn gericht op Belgische retail en Belgische exporthandel waarbij beide veilingen een markante positie hebben opgebouwd. We werken uitsluitend via de bestaande Belgische exporthandel en zijn dus absoluut geen voorstanders om zelf te gaan exporteren. Dit, en ik spreek voor beide partijen, om te voorkomen dat we in concurrentie komen met eigen klanten."

Ook wat betreft klokverkoop hebben BelOrta en Borgloon duidelijk strategisch dezelfde visie. De klok blijft het centrale item voor de prijsvorming van de producten, uiteraard ondersteund door bemiddeling. Naar telers toe is het voor ons zeer belangrijk dat we het familiale karakter behouden. Dit is ons basisprincipe: de teler is geen nummer, maar heeft een naam."

Flandria en Eburon
"Wij hebben het oudste fruitkwaliteitslabel van Vlaanderen: Eburon", vervolgde Jos Craemers. "We kunnen en mogen dit merk vandaag ophangen aan de kapstok van Flandria, Europees het meest gekende merk in groenten en fruit. Met Flandria gaan tegenwoordig eigenlijk alle deuren open en Eburon gaat daar vanaf nu mee meeliften. Met gezamenlijk 400 miljoen euro omzet hebben we een schaalvoordeel en kunnen we spreken over een dominante positie in de markt. Voor telers zal dit een kostprijsverlaging van 20 tot 40% met zich meebrengen en het zal ook hun liquiditeitspositie versterken. Ook GMO is een heel belangrijk item. De doelstelling van GMO is om samenwerkingen te creëren tussen telersverenigingen, dus wij schrijven vandaag geschiedenis. Andere zaken die in de toekomst verder worden uitgewerkt zijn bio-productie en Responsibly Fresh. Wij beide zijn twee sterke jongens die elkaar hebben gevonden. Twee financieel gezonde ondernemingen met wederzijds respect."



Andere fruitveilingen

Tussen de BFV, Veiling Haspengouw en Veiling Borgloon zijn in het verleden gesprekken geweest. Volgens voorzitter Pierre Vrancken is er tussen de verschillende Belgische Fruitveilingen een groot mentaliteitsverschil. Jos Craemers: "Deze gesprekken gingen met name over de problematiek rond de Jonagold, maar sommige van onze collega's zijn dit anders gaan interpreteren. Het is nooit gezegd dat we gingen trouwen. Het gaat vandaag om de presentatie van een gloednieuw concept en we willen hiervan de complementariteit en voordelen schetsen. Als veiling Borgloon nemen we de lead en ik hoop dat dit inspirerend werkt voor de hele sector. Het is een goede beslissing voor iedereen."


V.l.n.r.: Jos Craemers (Directeur Veiling Borgloon), Chris de Pooter (Directeur BelOrta), Pierre Vrancken, (Voorzitter Veiling Borgloon) Johan Creten (Ondervoorzitter Veiling Borgloon) en Filip Fontaine (Directeur BelOrta)

75% van de telers moet fusie goedkeuren
Het fusiecomité is nu opgericht en stap voor stap worden de verschillende zaken met betrekking tot de fusie aangepakt. Chris de Pooter: "Er moet veel gebeuren en uiteindelijk komt er een fusierapport met de details. Naar verwachting zal er in december een buitengewone algemene vergadering plaatsvinden waarbij telers het laatste woord hebben. Wij willen deze groep mensen achter ons hebben en 75% moet de fusie goedkeuren, anders gaat het hele plan niet door. Als alles naar wens verloopt zal de fusie eind 2013 worden afgerond."

www.belorta.be
www.eburon.be