"Identiteit en marktprofilering onmisbaar voor Nederlandse champignontelers"
Jos van Wijlick van het Kompas-Instituut heeft zelf een achtergrond in de champignonteelt
Vorige week werd bekend dat er onder telers discussie plaatsvindt over de haalbaarheid van het Fair Produce certificaat en dat een mogelijk nieuw certificaat wordt onderzocht. Daar is bedrijfsadviseur Van Wijlick van het Kompas-Instituut al langere tijd aan bezig. "Certificering voor een verantwoord duurzame bedrijfsvoering is een goed initiatief", vindt hij. “Onderscheidend vermogen is onmisbaar voor champignontelers." Dat onderscheid is er volgens Van Wijlick momenteel nog niet genoeg. "Een consument koopt een blauw bakje met champignons, maar heeft geen idee van wat er eigenlijk gekocht wordt, waar het vandaan komt en wat voor verhaal erachter schuilgaat", schetst hij het probleem. "Hij weet niet hoe de bedrijfsvoering van het bedrijf eruitziet, wat het bedrijf uit wil dragen met haar missie. Er wordt een te klein onderscheidend keuzekader aangeboden. Dat moet anders.” Ook telers ondervinden hier de gevolgen van, merkt Van Wijlick. “Telers zijn matig tevreden over de prijsvorming van hun product. Zij wensen een betere balans tussen kosten en baten. Om dat te realiseren, moeten ze zelf het heft in handen nemen: hun afzet professioneel benaderen door zich te profileren met een eigen identiteit en een bijpassend merk."
Van Wijlick biedt zijn strategie aan onder merknaam Van Wijlick®
Van Wijlick helpt vanuit het Kompas-Instituut telers zich te onderscheiden in de markt. Zelf heeft hij een achtergrond in de champignonteelt. Enkele jaren geleden besloot hij zijn bedrijf te verkopen en zijn kennis en methodiek te gebruiken op de ondersteuning van kwekerijen. “Kennis verkopen”, verduidelijkt hij zelf. “Gericht op kundige bedrijfsvoering, maar ook een unieke teeltinnovatie. De kwekerijen realiseren daarmee een hoger percentage droge stof: een betere kwaliteit champignons en uiteindelijk een hogere opbrengst.” Dit kan dankzij methodes die volgens Van Wijlick niet door gangbare telers worden toegepast. “Het leuke is dat hiermee ondernemers in beginsel vaak eerst zeggen ‘dat zal wel’. Maar later blijkt uit de praktijk dat het werkt.” Inmiddels zijn een aantal telers volgens zijn strategie aan de slag. “De volgende stap die eraan zit te komen, is onder eigen identiteit de markt in stappen”, vervolgt hij. “Met een groep telers die zelf willen aantonen dat ze meer doen dan wat de wet verplicht. Niet omdat het moet, maar omdat ze dat zelf willen." Die eigen keuze is volgens hem een belangrijk onderdeel van de identiteit. "Zo kan er dan doorgegroeid worden naar een groep bedrijven met een gefundeerd mens- en omgevingsgericht beleid. Dat biedt een duurzaam perspectief voor alle betrokken partijen.”
Is dat niet wat ook het Fair Produce label doet? Volgens Van Wijlick niet. “Fair Produce richt zich op deel facetten. Onze strategie gaat breder en dieper: op alle facetten van de bedrijfsvoering. Je kunt het zien als een Turn-Key project waarin bedrijven in alle deel facetten worden gescreend, professionele alternatieven worden aangedragen en geïmplementeerd."
Voor meer informatie:
Jos van Wijlick (jos@kompas.to)
Tel: 06-26704170
www.kompas.to