Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Miguel Gonzalez neemt afscheid van medewerkers Hispa

"De AGF-sector is nog niet van me af!"

Tholen - In het pand van Hispa zijn momenteel de renovatiewerkzaamheden in volle gang. Vanaf deze zomer nemen de commerciële afdelingen van het nieuwe bedrijf Staay-Hispa gezamenlijk intrek in het pand. Dit gebeurt overigens niet meer onder de leiding van Miguel Gonzalez, die afgelopen week met een drukbezochte receptie afscheid nam van de sector. Hij blijft overigens wel als adviseur/ambassadeur aan de sector en het bedrijf verbonden. "De AGF-sector is nog niet van me af. Daarvoor vind ik het werk nog veel te leuk!"



De Spanjaard Miguel startte zijn AGF-carrière in Nederland in 1979 bij Hagé, waar hij verantwoordelijk was voor de import van groenten en fruit uit Spanje en de Zuid-Amerikaanse landen. "Hagé was destijds hét importbedrijf en ik ben ze nog altijd dankbaar dat ze me die kans geboden hebben", blikt Miguel terug. In 1988 startte hij met Hispa, op de locatie waar het bedrijf nog altijd is gevestigd, zij het met portakabins in de loods. "Alle periodes hebben zo zijn charmes, maar die eerste jaren waren echt fantastisch en onze omzet steeg in die periode als een raket."



Beginjaren
"In die beginjaren lag onze focus op de handel van Spaanse groenten en fruit. In die tijd werd alles nog naar Nederland geïmporteerd voor de verdere distributie naar andere Europese landen en daar hebben we goed gebruik van gemaakt. Destijds bestond de hoofdmoot (60%) van ons pakket nog uit groenten en 40% uit fruit. Tegenwoordig maakt het fruit wel 70% uit van het pakket van Hispa", zegt Miguel. "Na een jaar of drie, vier vond er een verandering plaats in de markt en gingen klanten zelf handel uit Spanje leveren. In die jaren werd Spanje ook lid van de EEG en werd het douanetechnisch ook eenvoudiger om direct aan andere Europese landen te verkopen."


De beginjaren

Hispa speelde op die marktveranderingen in door te starten met de import van fruit van overzee vanuit de klassieke Zuid-Amerikaanse markten als Brazilië, Argentinië, Chili, Uruguay. "We hoorden bij de eerste importeurs van fruit overzee en dat is een juiste keuze gebleken. Zo zijn we in 1994 gestart met druiven uit Afrika (Namibië) en importeerden we rond 1996 de eerste meloenen uit Midden-Amerika (Honduras en Costa Rica). Costa Rica is voor ons een heel belangrijk land geworden. Zo zijn we de grootste Europese meloenenimporteur geworden en na de aankoop van een ananasfarm van 3.000 hectare behoren we ook bij de grotere ananasjongens."

Inmiddels importeert Hispa fruit uit tal van landen en continenten, zoals Australië, Egypte, Israel en Peru. "Peru zie ik als één van de productielanden met de meeste potentie. Het klimaat is erg geschikt voor de teelt en ik zie de groeiende binnenlandse economie voorlopig alleen maar als een voordeel. Hierdoor is men in staat om langer te produceren en een gedeelte van de productie op de binnenlandse markt te verkopen."



Planning
"In de loop der jaren is Hispa onder mijn aanvoer uitgegroeid tot een gerenommeerde importeur. Toch heb ik ook altijd gehamerd om allereerst te zoeken naar de juiste afzetmogelijkheden. De tijd van dozen schuiven is voorbij. Een goede planning is essentieel voor de afzet richting de retail. Tot eind jaren '90 kwam het gros van het overzees product nog op de vrije markt. Toen de verkoop zich meer en meer verschoof richting de Europese retail, is ook de import veranderd. Vroeger liet je het initiatief met betrekking tot het product over aan de producent en wachtte je vervolgens af wat er binnenkwam. Vandaag de dag is het essentieel dat je van producent tot consument samenwerkt, onder meer met zaadveredelaars, producenten logistieke spelers en retailers."

Volgens Miguel zou de retail nog veel meer aandacht mogen hebben aan het communiceren over de producteigenschappen op de winkelvloer. "Als je naar de consument luistert en we nog meer gaan produceren naar behoefte van de consument, dan gaat de consumptie gegarandeerd omhoog. Nu wordt de relatief lage AGF-consumptie vaak geweten aan de crisis, maar dat vind ik te makkelijk. Volgens mij komt het veel meer door een ongecontroleerd aanbod. Gelukkig zijn er uitzonderingen, maar vaak mis ik bij de AGF-verantwoordelijken van de supermarkt passie en kennis van het product."


Afscheid van de huidige medewerkers

Sinds een jaar of 10 houdt Miguel zich al niet meer bezig met de actieve in- en verkoop. "Ik had binnen het bedrijf geen opvolger en ben zodoende wel gaan kijken naar de continuïteit van het bedrijf. Er waren verschillende gegadigden. Ik ken Dammis van der Staay al jaren en weet dat het bedrijf binnen de Staay Food Group in professionele en gezonde handen is. Met verschillende overnames is het bedrijf uitgegroeid tot een grote speler met verschillende disciplines en ik weet dat ik Hispa in goede handen achterlaat."

Bestaansrecht
"Ik voorzie een mooie toekomst voor Staay-Hispa. Ik denk dat je in de toekomst óf een speler van behoorlijke omvang moet zijn met het gehele pakket of een niche-speler met een duidelijk productspecialisme. De grijze massa zal het niet gaan redden. Belangrijk is dat het bedrijf blijft openstaan voor veranderingen in de markt. Er zal steeds meer rechtstreeks vanuit de productiegebieden worden geëxporteerd naar klanten, waar ook ter wereld. Dat zijn veranderingen waar je voor open moet staan. Wanneer je de hele keten van begin tot eind bedient, heb je bestaansrecht."


toen en nu

"Ook duurzaamheid is een belangrijk thema. Niet voor niks lopen wij in Costa Rica voorop met maatschappelijk verantwoord telen. Onze ananasfarm was als eerste Rainforest Alliance-gecertificeerd. Verder heb ik me altijd ingezet voor de waardigheid van het individu binnen het bedrijf. Het succes van Hispa is te danken aan alle medewerkers die het bedrijf groot hebben gemaakt. Zonder medewerkers ben je niks", beseft Miguel.

Hoewel Miguel niet meer de dagelijkse leiding gaat voeren over Staay-Hispa, zal hij nog wel bij het handelsbedrijf betrokken blijven. "Twee kapiteins op een schip dat werkt niet en ik heb ook geen aandelen meer, maar ik ben gevraagd om als adviseur bij het bedrijf betrokken te blijven en dat doe ik graag. Voor veel relaties ben ik toch het gezicht van Hispa en daarom kan ik als ambassadeur nog wel van waarde zijn voor het bedrijf. Ik zal niet meer dag en nacht actief zijn, maar zal m'n gezicht toch wel heel geregeld op kantoor laten zien."

Vissen
De extra vrije tijd die hij krijgt, hoopt de AGF-handelaar vooral te besteden aan familie en vrienden. "Ik ben inmiddels zestig jaar, maar ik voel me dertig. Dit jaar heb ik voor de 14e keer de Roparun gelopen en voor de 18e keer de Marathon van Rotterdam en wat mij betreft komen daar nog heel wat edities bij. Ik heb tegen vrienden gezegd: als je mij langs de sloot met een hengel aantreft, dan moet je me of in het water duwen of 1-1-2 bellen", besluit Miguel, lachend.

Voor meer informatie:
Miguel Gonzalez
Hispa
M: 06-51267933
Miguel.Gonzalez@hispa.nl
www.hispa.nl