Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Harm Valkckx: "Over vijf jaar 50% van de blauwe bessen verwerkt de deur uit"

ZON opent nieuwbouw Sun Berry International en Vitazon Foods



Tholen - Hoewel de nieuwbouw van Sun Berry International al geruime tijd operationeel is, vond gisteren de officiële opening op Fresh Park Venlo plaats. In deze nieuwbouw van 8.000 m2 is, naast de versafdeling van zachtfruit, ook de sapinstallatie gehuisvest waarmee het bedrijf onder de naam Vitazon Foods onder meer verse fruitsappen produceert.


telers waren goed vertegenwoordigd

Vitazon Foods is opgericht door een zestal blauwe bessentelers, de coöperatie Dutch Blueberry Collective (samen 50% van de aandelen) en ZON fruit & vegetables (50% aandeelhouder). Deze tak richt zich op het toevoegen van waarde, zoals het invriezen, drogen en persen van proceskwaliteit zachtfruit.



Directeur Gerjo Scheringa van ZON ging in zijn presentatie nader in op het belang van 'zachtfruitdochter' Sun Berry International voor ZON Holding. Hij noemde de samenwerking tussen ZON en de blauwe bessentelers een goed voorbeeld voor de andere productgroepen binnen ZON.


Gerjo Scheringa, Harm Valckx, Fred Brouns en Stephan Satijn

"Harm, we hebben een behoorlijke som geld in de nieuwbouw geïnvesteerd. Aan jouw de taak om dit waar te maken", zo sprak hij Sun Berry-directeur Harm Valckx toe.


Harm Valckx en wethouder Stephan Satijn tijdens de openingshandeling

Tijdens de opening hield Prof. Dr. Fred Brouns van de leerstoel Health Food Innovation Management van de Universiteit van Maastricht een inleiding over de bijzondere gezondheidseigenschappen van de blauwe bessen.



Hij hield de aanwezigen voor om bij het aanbieden van zachtfruit te spelen met kleuren. "Het bessenblauw is slechts één van de kleuren in de gezonde-stoffenregenboog. Ligt het zachtfruit gemixt in het schap, dan wordt het nog veel eerder gekocht."



De professor noemde al de gezondheidsvoordelen die blauwebessenconsumptie met zich meebrengt, maar wees ook op de problematiek met betrekking tot het goedkeuren van gezondheidsclaims. "Deze zijn financieel alleen haalbaar al pre-competitieve actie door gezamenlijke financiering van bedrijfsleven en overheid."


Felicitatie van de telers

Om toch de verkoop te stimuleren gaf hij de aanwezige telers de volgende tips: "Communiceer in tijdschriften en recepten hoe lekker en gezond de blauwe bes is, vooral in combinatie met ander zachtfruit. Doe dit in een gezamenlijke actie en in samenspraak met uw afzetkanalen. Zoek naar culinaire 'expositiemogelijkheden' en maak de blauwe bes bijzonder."



Prof. Brouns refereerde al aan de explosieve consumptiestijging van blauwe bessen sinds 2005 en dat werd later beaamd door Sunberry-directeur Harm Valckx, die vertelde dat het bedrijf jaarlijks een groei doormaakt van zo'n 25%. Het bedrijf vertegenwoordigt met zo'n 375 hectare blauwe bessen, maar liefst 70% van het Nederlandse areaal, maar timmert ook in Duitsland met 250 hectare blauwe bessen flink aan de weg.



Het Nederlandse aardbeienareaal van Sunberry bedraagt momenteel 38 hectare, waarvan 23 hectare in kassen, maar Harm gaf aan volgend seizoen waarschijnlijk te groeien tot 60 hectare. In de winterperiode importeert het bedrijf blauwe bessen uit Uruguay, Argentinië en Chili.



Wel gaf Harm aan dat de Nederlandse consumptie vooralsnog ver achterblijft bij de ons omliggende landen. "Onze afzet gaat voor 55% naar Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Scandinavië nemen zo'n 40% voor hun rekening. In Nederland ligt de jaarlijkse consumptie nog maar op zo'n 12 gram per persoon en koopt slechts 10% van de consumenten blauwe bessen.



Volgens Harm heeft dat met name met de Nederlandse retail te maken, die de bessen voornamelijk aanbiedt in verpakkingen van 125 gram. "In Zuid-Europa ligt de consumptie beduidend hoger dan Noord-Europa."


Eigen merk: Ons Fruit

Voor het verwerkingsgedeelte gaf Harm aan met de sappen - zowel in lang als kort houdbare variant - buiten het bulksegment te willen blijven met de nadruk op het roodfruit. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de receptuur, maar volgens Harm kunnen we de sappen binnen twee maanden in de sappen van de Nederlandse retail verwachten.



Ook het gedroogde product heeft volgens hem veel potentie. "Afgelopen jaar hebben we 40.000 kg vermarkt. Dit jaar hopen we 120.000 kg te doen, voornamelijk richting bakkerijen en notenindustrie. Dergelijke producten bieden ook de gelegenheid om bij een aanvoerpiek een bodem in de markt te leggen."



Harm sprak zelfs de verwachting uit dat over vijf jaar maar liefst 50% van de bessen verwerkt de deur uitgaat. "In Amerika zijn de verwerkte bessen al jaren hot. Dit slaat vanzelf over naar Engeland, gevolgd door de rest van Europa."


Piet Meerkerk leidt de andere groep rond

Met de nieuwbouw heeft Sunberry International de beschikking over een dagelijkse productiecapaciteit van 80.000 kg. Daarnaast beschikt het bedrijf over een ULO-opslagcapaciteit van 150.000 kg en nog eens 550.000 kg bij de teeltbedrijven. In de nieuwbouw is er daarnaast een diepvriesopslagcapaciteit van 350.000 kg bij -20°C ingeruimd. De bevroren bessen hebben een houdbaarheid van twee jaar. In drukke periodes zijn er daarmee dagelijks 120 mensen in het pand aan het werk.

www.sunberryinternational.com