"Feestweek en symposium "Samen Groeien" ter ere van 75 jaar Enza Zaden"
De directie van Enza Zaden: Heim Bemelmans, Luuk van der Pal, Joep Lambalk, Vincent van Bentum en Jaap Mazereeuw
Op het terrein van Enza Zaden in Enkhuizen staat een kleine kas vol met Extase tomatenplanten. Het is de kas waarin Piet Mazereeuw in 1959 begon met eigen veredeling van zaad en het ras Extase creëerde. Zo'n twintig jaar eerder, in 1938, had zijn vader, Jacob Mazereeuw, de Enkhuizer Zaadhandel opgezet. Per fiets en trein leverde hij vrij zaad aan telers. Nu, 75 jaar later is Enza Zaden wereldwijd in 22 gewassen actief met eigen rassen en worden jaarlijks 400 innovaties geïntroduceerd. Gisteren werd bovendien bekend gemaakt dat Enza Zaden een commerciële vestiging in Rusland heeft geopend, met het hoofdkantoor in Moskou.
Het jubileum wordt wereldwijd gevierd. In Enkhuizen werkten woensdag 75 studenten uit diverse studierichtingen aan verschillende cases. “Gericht op de toekomst”, verklaarde Jaap Mazereeuw de keuze om studenten uit te nodigen. Vanavond is het groot feest voor de medewerkers van het familiebedrijf en gisteren vond het symposium “Samen Groeien” plaats. Daarbij stond niet de geschiedenis, maar de toekomst centraal. Hoe ziet de consument er in 2020 uit en hoe kan daarop ingespeeld worden?
De expositie ter gelegenheid van het jubileum. Bekijk meer foto's van de expositie in de fotoreportage.
“De klant bestaat niet, evenmin als de consument”, vindt Jaap Mazereeuw. Hij ziet dat er steeds meer gedacht wordt in concepten en dat trends meegenomen moeten worden in marktbenadering en de ontwikkeling van nieuwe rassen. “Hij die zich het best aanpast, blijft”, aldus Mazereeuw. Enza Zaden is zelf nu dan ook bezig met de rassen die in 2020 op de markt komen. Jaarlijks gaat 30 procent van de omzet naar innovatie: zo’n 60 van de 180 miljoen. “Rassen komen en gaan, maar merken blijven.” Daar voegde hij aan toe dat groei geen doel is, maar onafhankelijke continuïteit wel.
Jaap Mazereeuw en Keimpe Veenstra
In drie bijzonder enerverende presentaties gingen sprekers Cor Molenaar (Buitengewoon Hoogleraar Erasmus Universiteit), Martien Penning (Hillenraad Partners) en Wim de Ridder (Hoogleraar Toekomstonderzoek, Universiteit Twente) in op de ontwikkeling van de consument en hoe daarop in te spelen. Molenaar benadrukte het belang van personalisatie en beleving. “In 2020 is een op de drie huishoudens een persoonshuishouden. Mensen binden zich minder aan elkaar en meer aan merken.” Daar staat tegenover dat door de vervaging tussen internet en de fysieke wereld doorzet en dat dat mogelijkheden biedt om steeds verder te personaliseren. Via sociale netwerken en platformen kan een bedrijf direct in contact komen met de eindgebruiker.
Penning spitste de geschetste toekomstvisie verder toe op de tuinbouw. Ook hij onderschrijft het belang van directe communicatie met de klant en personalisatie. In een gesprek met Alicia Bon Martin, van Wilson Produce, wordt duidelijk hoe belangrijk dat voor een bedrijf kan zijn. “Consumenten waren bang voor de mini-snackpaprika, omdat ze dachten dat het een hete peper was”, vertelt Bon Martin. “Daarom staat er met grote letters ‘Zoet’ op.”
Penning stelt verder aan de kaak dat de ondernemers in de zaal weten hoeveel de arbeidskosten per bedrijf zijn, per hectare en soms zelfs per product, maar dat de toegevoegde waarde van een arbeider per product onbekend is. “Niet de kostprijs moet centraal staan, maar de kwaliteit, de toegevoegde waarde. Zie personeel als waarde en niet als kosten.” Een tweede ontwikkeling die hij ziet, is de opkomst van micro-ondernemerschap. Hij wijst op het belang van betrokken, gemotiveerde personeelsleden, die eigen doelen waarmaken en daarmee niet alleen het bedrijf, maar ook zichzelf ondersteunen.
"Houd de witte ballon omhoog als 50% van de telers liever bezig is met de plant dan met de klant. Houd de groene ballon omhoog als dat zo is voor 80% van de telers", vroeg Wim de Ridder de zaal.
Futuroloog Wim de Ridder benadrukte het belang van samenwerking. “De energieprijzen zullen verder dalen”, voorspelt hij. “De prijs van zonnepanelen daalt jaarlijks met 10 procent. Dat betekent dat ze in 2025 zo goed als gratis zijn.” Een samenwerkingsverband als gehouden wordt in de Wieringermeer, waar tuinders via peak-sharing hun overschotten gezamenlijk opvangen, ziet hij als icoon van de verandering. Daarnaast voorspelt hij een voortzetting van de robotisering. Het video-item over het innovatieve verpakkingsbedrijf Lacquey laat zien hoe veel er gebeurt met betrekking hierop.
Ter gelegenheid van het jubileum is 5 x 7500 euro gedoneerd aan Jazz Festival Enkhuizen, de Vrijwillige Reddingsbrigade, het Milieu Educatie Centrum de Witte Schuur, de Belmobiel, en het Recreatiebad Enkhuizerzand.
Aan oud-directeur Piet Mazereeuw werd een symbolische Extase-plant gegeven
Na de presentaties werd ook het personeel van Enza Zaden uitgenodigd voor de borrel. Aan vijf lokale projecten werd bovendien een schenking van 7500 euro per project gedaan, waarna burgemeester Jan Baas van Enkhuizen het bedrijf roemde om het innovatieve en toch persoonlijke karakter. Piet Mazereeuw werd door het bestuur bedankt door hem zijn Extase-plant aan te bieden. “Een symbool”, vindt Piet Mazereeuw. “Niet alleen voor groei, maar ook voor anders durven denken en doen.”
Bekijk hier de fotoreportage van het Symposium ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van Enza Zaden.
Voor meer informatie:
Enza Zaden
Haling 1E
1602 DB
Enkhuizen
T +31 (0)228 350 100
F +31 (0)228 315 960
info@enzazaden.nl
www.enzazaden.nl