Veel huishoudens die de strijd tegen voedselverspilling aangingen, gaven vooraf aan zich al zeer bewust te zijn van voedselverspilling. Toch wisten zij hun voedselverspilling tijdens de drieweekse Food Battle met maar liefst twintig procent te reduceren.
Afvaldagboek
In een afvaldagboek hielden 62 huishoudens (150 volwassenen en 55 kinderen) dagelijks bij hoeveel voedsel ze weggooiden. Daarmee werd het voor huishoudens inzichtelijk hoeveel ze daadwerkelijk weggooiden. Bij lokale supermarkten werden concrete tips verstrekt om voedselverspilling te voorkomen. Zo werden de deelnemers geholpen hun koop-, kook- en bewaargedrag aan te passen. Ze leerden bijvoorbeeld dat “Tenminste Houdbaar Tot”, een kwaliteitsgarantie afgegeven door de producent, niet betekent dat voedsel na die datum niet meer veilig is. Ook kregen ze advies over het maken van boodschappenlijstjes, het bepalen van de portiegrootte van maaltijden, de beste plek in de koelkast om eten te bewaren en wat te doen met restjes. Te veel koken bleek de belangrijkste bron van voedselverspilling. Door kliekjes te bewaren, in plaats van restjes uit de pannen in afvalemmers te legen, zou bijna vier procent minder voedsel verspild kunnen worden.Vervolg
Het idee van een Food Battle in Apeldoorn, Lochem, Brummen en Eerbeek kwam van afvalbeheerbedrijf Berkel Milieu & Circulus uit Apeldoorn, en van Food & Biobased Research, onderdeel van Wageningen UR, dat in diverse grote projecten werkt aan het terugdringen van voedselverspilling. Voor afvalbedrijf Berkel Milieu & Circulus was de Food Battle een leerzame ervaring, die hen een stap dichter bij de doelstelling van Afvalvrij 2030 bracht. Wageningse onderzoekers werken intussen samen met het ministerie van Infrastructuur & Milieu en Rijkswaterstaat Leefomgeving aan initiatieven voor opschaling van de Food Battles. Door het landelijke netwerk van supermarkten te combineren met de lokale kennis van gemeenten kan de Food Battle ingezet worden om een grote groep nieuwe consumenten te bereiken.Partners
De Food Battle is uitgevoerd in samenwerking met Albert Heijn in Lochem en Apeldoorn, C1000 en Coop Supermarkten in Apeldoorn en Jumbo in Brummen en Eerbeek. Het initiatief werd gesteund door het ministerie van Infrastructuur & Milieu, Rijkswaterstaat Leefomgeving, het ministerie van Economische Zaken, GreenCook, Rabobank Graafschap-Noord, de provincie Gelderland en Elan expertisecentrum.Bron: WageningenUR