Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kleinere winst voor The Greenery

Het jaar 2012 werd voor de Nederlandse teelt gekenmerkt door strenge vorst en donker weer. Deze weersomstandigheden, de extra kosten voor de implementatie van het nieuwe automatiseringssysteem en het vertrek van een aantal leden ultimo 2011 resulteerden in een tegenvallend resultaat van de kernactiviteiten van The Greenery B.V. Het nettoresultaat van de groep is door goede resultaten van dochterondernemingen en deelnemingen uitgekomen op 1,4 miljoen euro. De omzet komt uit op 1,4 miljard euro in 2012 tegen 1,6 miljard euro in 2011.
Ondanks een lastige start van het Nederlandse seizoen heeft The Greenery ervoor gekozen om voor de telers van Coöperatie Coforta een goede uitbetaalprijs te realiseren. De kostenbesparende maatregelen, die binnen het kernbedrijf in 2011 in gang zijn gezet, wierpen in 2012 vruchten af. Zo heeft de integratie van de activiteiten van de locaties Venlo en Maasland in het distributiecentrum te Bleiswijk bijgedragen aan een verlaging van de bedrijfskosten. De goede resultaten van de dochterondernemingen en een verbeterde verhouding tussen omzet en inkoopwaarde laten in het bedrijfsresultaat per saldo een verlies van 1,7 miljoen Euro zien, een verbetering van 2,3 miljoen Euro ten opzichte van 2011.

Investeringen
The Greenery heeft geïnvesteerd in verbetering van haar positie door verwerving van de aandelen van het tomatenproductiebedrijf North Bank Growers (NBG), voorheen Baarda Ltd, en van het mangoproductiebedrijf PTLA. Begin 2012 zijn de aandelen gekocht van Goeie Peer B.V. Hiermee zijn onder andere de rechten van de rassen Sweet Sensation en Dazzling Gold aangekocht. Daarnaast is veel aandacht besteed aan verbetering van de bedrijfsvoering onder de naam “Slimmer & Beter”. Onderdeel hiervan is de uitrol van het nieuwe automatiseringssysteem, dat in maart 2013 vrijwel Greenery-breed in gebruik werd genomen.

Medewerkers
In Nederland is het aantal medewerkers met 81 gedaald. Door het verwerven van de aandelen van het tomatenproductiebedrijf NBG en het mangoproductiebedrijf PTLA, is het aantal medewerkers wereldwijd met 395 toegenomen. Per saldo is het aantal medewerkers uitgekomen op 1.821 in 2012 tegen 1.507 in 2011.

Vooruitblik
Belangrijke aandachtspunten in 2013 zijn onder andere: vraaggestuurde inkoop, operationele excellentie, toegevoegde waarde van product en bedrijf en toonaangevend in duurzaamheid. Zo wordt met een aantal grote klanten de samenwerking verder uitgebreid, ook op logistiek gebied. De internationale sourcing strategie wordt verder uitgewerkt en er wordt veel aandacht besteed aan de optimalisatie van het werken met het nieuwe automatiseringssysteem. Mede op basis van deze aandachtspunten wordt, in samenspraak met de telers, de strategie voor 2014-2016 vastgesteld.
Publicatiedatum: