Indiase druivenexporteur Euro Fruits werkt al jaren met Timerfruit
Het Indiase bedrijf Euro Fruits is nu al 21 jaar actief in de druivenexport. Volgens directeur Nitin Agrawal heeft elk seizoen zijn eigen uitdagingen. "Het nieuws van een tekort in Europa aan witte, Chileense pitloze druiven ging in India als een lopend vuurtje. Hierdoor is de inkoopprijs van druiven hoger dan ooit." Anders dan de meeste belangrijke druivenexportlanden worden de druiven in India 'ex farm gate' gekocht, waardoor de exporteur ten allen tijde het risico draagt.
Euro Fruits verpakt druiven onder verschillende private labels van verschillende Europese supermarkten naast het generieke merk 'Euro Fruits'. De eerste druivencontainers zijn inmiddels al enkele weken in Europa gearriveerd en zijn van goede kwaliteit. Eric Bruckner van Timerfruit BV, een Nederlandse importeur die exclusief Indiase druiven van Euro Fruits importeert, ontving de eerste druivenzendingen medio februari. "De kwaliteit van de druiven was dit seizoen het beste tot nu toe. Euro Fruits heeft altijd hoge kwaliteitsdruiven geëxporteerd, maar dit jaar is de kwaliteit nog beter dan de laatste jaren. Euro Fruits is een van de weinige Indiase druivenexporteurs die state-of-the-art verpakkingshuizen heeft in Nashik en Sangli. Het heeft een koudeketenbeheerssysteem dat zeer geavanceerd en heel goed geïmplementeerd is. Dit zie je terug in de houdbaarheid van het product."
Timerfruit werkt al sinds zijn oprichting, tien jaar geleden, met Euro Fruits en heeft een unieke relatie met het bedrijf. Bruckner en Agrawal kennen elkaar al ongeveer 21 jaar sinds Agrawal de eerste Indiase druiven naar Europa exporteerde. Bruckner zegt dat Agrawal altijd al een pionier in de export van Indiase druiven geweest is.
Euro Fruits exporteert voornamelijk witte pitloze druiven, maar in de afgelopen paar jaar werd ook een goed potentieel gezien voor de blauwe pitloze variëteit. "De vraag van de Zuidoost-Aziatische markt neemt ook toe. Het is nu de tijd om een goede en betrouwbare partner te vinden in deze nieuwe opkomende Aziatische markt in langetermijnrelaties. De Indiase lokale markt wordt ook sterker en zeer belangrijk, vooral met zo veel retailketens die hun eigen werkzaamheden in India starten. Telers hebben nu meerdere opties om hun druiven te verkopen", legt Agrawal uit. Het druivenseizoen van 2013 begon een paar weken eerder dan gebruikelijk in de druiventeeltregio Nashik. De oogst- en verpakkingswerkzaamheden in andere regio's zoals Sangli en Latur, werden met een paar weken vertraagd. Verwacht wordt dat het seizoen ongeveer 10-15 dagen eerder dan normaal tot z'n einde komt.
Euro Fruits levert premium-kwaliteitsdruiven aan een paar geselecteerde premiumklanten in Europa, die erg ondersteunend en zorgzaam waren. Het bedrijf blijft werken met een geselecteerde groep vooruitstrevende en kwalitatief hoogwaardige druiventelers in India. MVO-activiteiten blijven een aandachtspunt voor Euro Fruits en primair onderwijs en gezondheidszorg zijn de twee belangrijkste gebieden waarin Euro Fruits een helpende hand toesteekt aan de behoeftigen.
Voor meer informatie:
Nitin Agrawal
Euro Fruits
Tel: +91 22 2520 7838
Fax: +91 22 2520 5080
Mob: +91 98 200 33751
E-mail: [email protected]
www.eurofruits.com