Jumbo ziet wel kansen voor hypermarkten in Nederland
In vergelijking met de ons omringende landen telt Nederland veel minder grootschalige fooddetailhandel langs invalwegen van de steden. Gemeenten en provincies hebben zich tientallen jaren met succes verzet tegen weidewinkels. Het beeld van de verpauperde Amerikaanse binnensteden boezemde dusdanig veel angst in, dat bestemmingsplannen zo werden ingericht dat foodverkoop niet mogelijk was. Alleen Makro, officieel een ondernemersgroothandel, slaagde erin een netwerk van vestigingen op te bouwen.
Er zijn wel pogingen gedaan. In 1971 opende Schuitema de eerste Nederlandse hypermarkt onder de formulenaam Famila. Datzelfde jaar opende Albert Heijn in Vlissingen zijn eigen hypermarktformule Miro en twee jaar later volgde SHV met Trefcenter en Maxis. Eind jaren negentig werden de Maxis-vestigingen omgebouwd tot A&P Hypermarkten. Succesvol werden de formules geen van allen.
"Het is duidelijk dat winkels boven een oppervlakte van 6.000 vierkante meter, die een combinatie van food en non-food bieden, een verliezend verkoopkanaal vormen. Dat zie je in alle West-Europese landen gebeuren", aldus Albert Heijn topman Sander van der Laan. "AH XL is zo ver als Albert Heijn in Nederland gaat en dat zijn toch vooral grote supermarkten en geen hypermarkten."
bron: Distrifood