Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Klok staat al 80 jaar centraal

Aardbeienseizoen van start bij Veiling Hoogstraten

Tholen - De lente is weer in het land en wat gaat er beter samen met zon dan aardbeien? Bij Veiling Hoogstraten werden in de ochtend van 5 maart de eerste aardbeien van het nieuwe seizoen verkocht. Een doos van twee kg van de variëteit Clery werd aangevoerd door teler Frank Boeren.



De eerste koop van het nieuwe aardbeiseizoen ging naar Carrefour aan de prijs van €400 per 200 g. Veiling Hoogstraten verkocht in 2012, nagenoeg 31.000 ton aardbeien, voornamelijk van de variëteit Elsanta en realiseerde hiermee een absoluut record.



Er wordt voor 2013 opnieuw een lichte stijging van de aanvoer verwacht. "Met 31.000 ton kun je 1,5 maal de wereld rond en dat is drie maal het gewicht van de Eiffeltoren", vertelt Jan Engelen. "We zijn elk jaar gestaag gegroeid en dit jaar verwachten we weer een stijging van zo'n 10%. Een volume van 33.000 ton is haalbaar, maar alles hangt natuurlijk af van het weer. Er is een uitbreiding van ons glasareaal en hierdoor kunnen we vanaf volgend jaar jaarrond aardbeien leveren." Dit jaar bestaat Veiling Hoogstraten 80 jaar. Vanaf 1933 staat de klok centraal en deze doet nog altijd dienst. "We hebben nog steeds 100% vertrouwen in dit transparantie systeem. Aardbeien is één van de hoofdproducten van de veiling en is goed voor 48% van de omzet. Het volume is gestegen van 4000 ton naar 31.000 ton. Andere kernproducten zijn tomaten, paprika's en komkommers."



Naast de verkoop van de eerste aardbeien werd bovendien het Hoogstraten aardbeitaartje voorgesteld door vzw Kroonbakkers. Zij verzorgden met passie het ontbijt tijdens de verkoop van de eerste Hoogstraten aardbeien.



Traditiegetrouw stond de producent ook dit jaar weer de opbrengst van zijn primeur integraal af aan een goed doel. Door inbreng van de veiling, in naam van de aardbeitelers, werd de opbrengst verdubbeld. Het bedrag van 8.000 Euro werd overhandigd aan vertegenwoordigers van de Vlaamse Alzheimer Liga, een vereniging van, voor en door familieleden en mantelzorgers van personen met dementie (www.alzheimerliga.be)



Carrefour is heel blij met deze eerste aardbeien: “Wij zijn bijzonder trots dat we deze eerste aardbeien op Veiling Hoogstraten hebben kunnen aankopen en zo het startschot kunnen geven van het Belgische aardbeiseizoen. Met deze aankoop willen we onze rol als versspecialist onderstrepen. Het is onze filosofie om zoveel mogelijk Belgische producten aan te bieden en Belgische producenten te ondersteunen waar we kunnen met respect voor de seizoenen. We proberen dan ook zo dicht mogelijk bij de producenten te staan, maar ook bij onze klanten. Met onze drie winkelformaten (hypermarkten Carrefour, Carrefour market en Carrefour express) kunnen we beantwoorden aan elke winkelbehoefte. Dat we hiermee ook nog ons steentje kunnen bijdragen aan een goed doel, is mooi meegenomen!”



De mensen van de Vlaamse Alzheimer Liga zijn zeer dankbaar voor deze gulle gift. Wat ze met het geld gaan doen? “Wij kunnen het geld goed gebruiken om mantelzorgers bij te staan en voor de organisatie van diverse ontmoetings- en studiedagen. Bovendien kunnen we hiermee onze algemene werking ondersteunen”, aldus Hilde Lamers, directeur van de Vlaamse Alzheimer Liga.


Onder de aanwezigen werd ook nog een ballonvaart verloot


Men kon genieten van een heerlijk ontbijt

Dit jaar heeft Veiling Hoogstraten heel veel activiteiten in petto zoals het International Strawberry Congress, de Festivalcontainer en het project FitFitHoera. Ook staan er diverse radio- en tv-campagnes op de planning. De luchtballon wordt na zes jaar vervangen en hierop zal het nieuwe aardbeienlogo bevestigd worden. Sinds vorig jaar is de Hoogstraten aardbei ook op Facebook te vinden en heeft reeds 1.440 fans. Momenteel is er een verbouwing bezig bij de veiling. Oude loodsen worden omgevormd tot een ultramoderne aardbeienverladingsruimte. Dit is een investering van 2,5 miljoen en zal tegen april gerealiseerd zijn. Hoogstraten zal in 2013 ook aanwezig zijn op lokale en internationale beurzen.



Voor meer informatie:
www.hoogstraten.eu