Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bakker Barendrecht, De Jong Coldstores, Hillfresh International, Hispa Fruit en Olympic Fruit

Barendrechtse importeurs continueren binnenvaartshuttle

Na een jaar proefvaren met containers fruit op binnenvaartschepen, stappen vijf grote Barendrechtse ontvangers nu definitief samen op de boot! In het kader van het programma Fresh Corridor is vorig jaar een project gestart om bundeling van fruitlading van de bedrijven Bakker Barendrecht, De Jong Coldstores, Hillfresh International, Hispa Fruit en Olympic Fruit via binnenvaart te vervoeren van de Maasvlakte terminals naar de Waalhaven, waarna alleen het laatste deel van het transport per truck geschiedt. Ook lege containers worden van de Waalhaven teruggevaren naar de Maasvlakte. Vorig jaar maakte Rotterdam Fruit Wharf (RFW), gevestigd aan de Merwehaven op de Noordoever, de definitieve keuze voor gebruik van binnenvaartschepen voor de aan- en afvoer van reefercontainers. RFW heeft inmiddels duizenden containers op deze manier ontvangen.

Uitdagingen

De logistieke dienstverleners: Post-Kogeko, Visbeen en Waalhaven Groep, hebben uiteindelijk ruim 50 procent van de op de Maasvlakte gelande containers, via de binnenvaart kunnen vervoeren. Een mooi begin, maar dit percentage kan stijgen als belemmerende factoren afnemen, zo blijkt uit de evaluatie van het project, uitgevoerd door Wayz. Zo zijn vertragingen van zeeschepen, de beschikbaarheid van binnenvaartschepen op het juiste moment, de afhandeling op de terminals en een tijdige orderopgave de grootste uitdagingen om alle containers vanaf de Maasvlakte per binnenvaart te vervoeren.

Concurrerend met wegvervoer

De voordelen voor de gebruikers zijn evident. De ontvangst, en dus bijvoorbeeld de inspecties van de containerlading aan de loods is beter te plannen, files en vertragingen over de weg worden gemeden en de CO2 uitstoot wordt verminderd. Dit maakt het gebruik van de binnenvaart concurrerend met het wegvervoer. Alle reden dus voor de betrokken partijen om de dienstverlening te continueren. Overigens kunnen andere bedrijven zich nog aansluiten. Meer informatie hierover is in te winnen bij Peter Verbaas van Frugi Venta (Verbaas@FrugiVenta.nl).
Publicatiedatum: