Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Binnenkort opening Maasvlakte 2

Havens Miami en Rotterdam investeren in de toekomst

Afgevaardigden van de haven van Miami en de logistieke sector kwamen op 5 februari naar Rotterdam om de de relatie tussen de partijen te verdiepen. Het evenement werd georganiseerd in samenwerking met A. Van Dongen & Heerschap, Heestermans Logistiek en Alternative Global Logistic (Florida). De twee havens hebben veel gemeen. De haven van Miami is de Poort naar Amerika en de Rotterdamse is de Poort naar Europa. Beide havens investeren in de toekomst.



De haven van Miami werkt momenteel aan een aantal grootschalige projecten, zoals het verdiepen van de have naar 50 meter. Dit is al het geval in Rotterdam en Panama, waardoor er grotere containerschepen binnen kunnen. Daarnaast is men bezig aan een tunnel die de haven van Miami verbindt aan het US Interstate Highway Network (Kosten: 665 miljoen dollar) en de ontwikkeling van de spoorinfrastructuur. Deze projecten zorgen er volgens directeur Bill Johnson voor dat er aan de positie van de haven wordt gewerkt en ze ze zich uiteindelijk 'het hart van het noordelijk halfrond' kunnen noemen. Een natuurlijke toegangspoort voor goederen naar Europa en overslag uit Latijns-Amerika en Aziƫ.


 
Ook de Rotterdamse haven timmert aan de weg. Binnenkort zal Maasvlakte 2 worden geopend. Dit is een uitbreiding van 1.000 hectare. Tijdens het evenement werden presentaties gehouden door diverse partijen uit de logistieke sector. Pieter de Bruin van de Nederlandse douane gaf aan dat de douane niet alleen verantwoordelijk is voor de binnenkomst van goederen in Nederland, maar in heel Europa. Vooral na het Schengen-overeenkomst, waardoor er een einde kwam aan alle grenscontroles binnen de EU en Zwitserland.



Sofie Talk van de Haven van Rotterdam gaf een presentatie over trends en ontwikkelingen bij bederfelijke goederen. Ze gaf aan dat de bederfelijke ladingen nu 95% uit containers bestond en dat er de laatste jaren een snelle verschuiving was van gespecialiseerde reefer shipping.


 
Na de presentaties werd een rondleiding gegeven door de haven van Rotterdam. Ook hadden de bestuurders van de havens nog de gelegenheid om zaken en nieuws te delen en plannen voor de toekomst te maken.


V.l.n.r: Eric Olafson, Port of Miami; Sophie Soudai, Alternative Global Logistic; Bram Heerschap, A Van Dongen & Heerschap; Hans Smit, CEO Port Rotterdam; Bill Johnson, Director Port Miami; Jan Van Dongen, A Van Dongen & Heerschap; Svi Soudai, Alternative Global Logistic.

Voor meer informatie:
Jan van Dongen
A van Dongen & Heerschap B.V.
Tel: +31 187685083
Mob: +31 653118246
Fax: +31 187685084
www.avandongenheerschap.com