Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jack Kloosterboer:

"Met Cool Port Rotterdam beperken klanten kosten in keten"

Tholen - Afgelopen week maakten Kloosterboer, Europe Container Terminals (ECT) en het Havenbedrijf Rotterdam bekend dat het project Rotterdam Cool Port zich in een vergevorderd stadium bevindt. Op de bestaande ECT City Terminal wordt voor de eerste fase 60.000 m2 terrein vrijgemaakt voor de realisatie van een koel- en vriesloods en een ‘cross-docking’ faciliteit. Het terrein wordt zo ingericht dat er naast de op- en overslagfaciliteiten toegang is tot een inspectiepunt, pre-trip en empty depot services en intermodale verbindingen.



We vroegen Jack Kloosterboer naar de reden van het investeren in een centrale haven, omdat die de laatste jaren toch qua importantie lijken in te boeten op de kleine havens, die door middel van feederschepen worden gevoed. "Rotterdam is toch de 'first port of call in Europa", zo reageert Kloosterboer. "Om die positie te behouden willen we zorg dragen voor goede faciliteiten voor de reefer containers."

"De containers komen nu ook op de plaats van bestemming, maar op de terminal kost kost het geen extra transportkosten om te kunnen keuren. Een VWA keurpunt is uiteraard onderdeel van het Coolport concept. Wanneer de lading naar de bestaande koelhuizen wordt vervoerd, ben je minimaal 150 euro kwijt aan transport en natransport. Dat is toch zo'n 6 euro per pallet", rekent Jack voor. "Met Rotterdam Cool Port vervalt het verkeer van terminal naar koelopslag en daarmee bespaar je dus minimaal 150 euro uit."

Volgens Kloosterboer is Rotterdam Cool Port daarmee voor zowel kort- als langdurige opslag interessant. "Het is zowel mogelijk om even te crossdocken als voor een langere tijd op te slaan. Uiteindelijk gaat het erom dat de klanten de minst mogelijke kosten in de keten hebben en met Rotterdam Cool Port snijden we een deel van de kosten in de keten weg. Die diensten kunnen we verzorgen voor klanten die diensten afnemen van bestaande koelhuizen, maar ook van de koelhuizen zelf."

"Als een Duitse importeur nu een container vol druiven wil laten trucken naar Duitsland zit hij met een container met 20 pallets en moet hij met een lege container terug. Die vracht kan hij nu in een auto laden met capaciteit voor 26 pallets. Hierdoor pak je 30% meer lading mee en heeft hij de mogelijkheid voor een retourvracht. Het transport van een pallet is tenslotte duurder dan de handling. Daarbij heeft een klant de mogelijkheid om te consolideren, tussentijds op te slaan of de kwaliteit te controleren."

jack.kloosterboer@kloosterboer.nl