Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Succes voor Nederlandse groentesector op Grüne Woche 2013

Bondskanselier Angela Merkel, landbouwminister Sharon Dijksma, bijna 500.000 Duitse consumenten, veel TV- en radioteams, politici en belangenbehartigers trekken tijdens de Internationale Grüne Woche in Berlijn door de Hollandhal en staan ook stil bij het Nederlandse groentenpaviljoen met meer dan 63 soorten tomaten en andere heerlijke vruchtgroenten paprika, komkommers en aubergines. Nederland is dit jaar Partnerland onder het motto ‘Qualität wächst in Holland’ en krijgt daarmee veel extra media-aandacht. Onder regie van GroentenFruit Bureau hebben de grote afzetorganisaties voor glasgroenten de handen ineen geslagen voor de Nederland-promotie op de Duitse Grüne Woche-beurs. Het is een jubileumjaar, want Nederland is met 60 deelnames recordhouder onder de 67 andere landen. Onder meer The Greenery, Kompany, Van Nature,


v.l.n.r. Jochem Wolthuis, Frau Antje, Sharon Dijksma, Ton Janssen, Hans van Es

Klik hier voor de fotoreportage van Jochem Wolthuis

FrEsteem en Tasty Tom dragen financieel bij aan de promotie van Nederlandse vruchtgroenten in Duitsland. De Duitse consument wordt verder door ondersteuning van de campagne MyTomato uitvoerig over de diversiteit van de tomaten geïnformeerd. Dat lekkere vruchtgroenten veilig en lekker zijn geteeld in kassen, vertelt de campagne “Sicher ist lecker”. Met de hommels van Koppert Biological en de substraatbodem-uitleg van Grodan kon het complete verhaal van de Nederlandse kasgroenteteelt getoond worden.

Voor GroentenFruitBureau is dit de laatste keer dat het collectieve promotie op deze wijze organiseert. Het bureau wordt ontbonden. “De toekomst van collectieve promotie moet weliswaar nieuw vormgegeven worden, maar het grote succes van de huidige Grüne Woche geeft mij groot vertrouwen dat we er volgend jaar weer samen zijn. We hebben in korte tijd zoveel media-aandacht gekregen, waardoor alle inspanningen de moeite lonen. De samenwerking van deze bedrijven is de nieuwe collectiviteit, na het verdwijnen van het PT”, weet Jochem Wolthuis, coördinator van de Nederlandse groente- en fruitinzending.”



Veel spektakel rondom Nederlandse vruchtgroenten

Het groentepaviljoen zal voor bezoekers van de Floriade bekend voorkomen. Het meubilair is overgebracht naar Berlijn. De blikvanger is een marktkraam met uitstalling van veel glastuinbouwproducten. De stand wordt beurtelings bemand door de grote afzetorganisaties die op die dagen hun eigen product meenemen en zo en passant nog wat merk-exposure krijgen. Daarbij hoort natuurlijk ook Ad Berends van GroentenFruit Bureau, hij zorgde voor de mooie uitstraling van de groentenpaviljoen in de Hollandhal.

“Het gaat erom maximale aandacht van de pers en de bezoekers te trekken. Hiervoor hebben we alles uit de kast gehaald”, zo vertelt Jochem Wolthuis, internationaal directeur van GroentenFruit Bureau. “Voor de ontvangst van de Duitse en Nederlandse landbouwministers Ilse Aigner en Sharon Dijksma hebben we prachtige Tomaten-Cocktail voorbereid, die door zijn pracht en praal veel media-aandacht trok. Verder is tomatenteler Ton Janssen aanwezig die via luidsprekers voor iedereen goed verstaanbaar in het Duits vertelt hoe de Nederlandse vruchtgroenten worden geteeld met hommels en biologische bestrijding.

De in Duitsland bekende Quizmaster Harry Wijnvoord heeft meer dan 15 “100% reif für Genuss – Gemüsequizes” op de hoofdbühne in de Hollandhal gedaan. Daarnaar keken altijd meer dan 200 bezoekers, waarbij zij op speelse wijze de voordelen van Nederlandse kasgroenten leerden. Aan onze groentenpaviljoen konden de bijna half miljoen passerende bezoekers natuurlijk ook veel proeven, en ook product kopen. Met name hiervan profiteren de deelnemende afzetorganisaties die fors verkochten, en hun eigen telers naar Berlijn hadden meegenomen. Hiermee kwamen de telers direct met de Duitse consument in contact, hetgeen hun veel inzichten over productvoorkeuren gaf. In de stand konden de bezoeker ook aan het ‘Tomatenrad van Fortuin’ draaien onder leiding van de My Tomato Girls. Hiermee wonnen zij leuke prijzen en leerden en passant over de veelzijdigheid van tomaten. De hobbykoks onder de bezoekers kochten aan de groentenpaviljoen het Duitse komkommerkookboek van Hedy Willems.”

87 jaar Internationale Grüne Woche

De Internationale Grüne Woche vindt ieder jaar in januari in Berlijn plaats. Dit traditionele evenement bestaat al 87 jaar. Een uniek internationaal evenement van de levensmiddelenindustrie, de landbouw en de tuinbouw. Boeren en producenten uit de hele wereld gebruiken de Internationale Grüne Woche als afzet- en testmarkt, voor hun kwalitatieve hoogwaardige producten, maar gebruiken de beurs ook voor imagebuilding. Voor het eerst waren er dit jaar meer dan 80 landbouwministers uit diverse landen aanwezig. Producten als groente en fruit, vis, vlees en zuivel nemen een belangrijke plaats in bij de vele presentaties. Het bijna complete bier-, wijn-, en likeuraanbod gecombineerd met internationale specialiteiten laten geen enkele culinaire wens onvervuld.

Klik hier voor de fotoreportage van Jochem Wolthuis

Bron: Jochem Wolthuis

Publicatiedatum: