v.l.n.r. Jochem Wolthuis, Frau Antje, Sharon Dijksma, Ton Janssen, Hans van Es
Klik hier voor de fotoreportage van Jochem Wolthuis
FrEsteem en Tasty Tom dragen financieel bij aan de promotie van Nederlandse vruchtgroenten in Duitsland. De Duitse consument wordt verder door ondersteuning van de campagne MyTomato uitvoerig over de diversiteit van de tomaten geïnformeerd. Dat lekkere vruchtgroenten veilig en lekker zijn geteeld in kassen, vertelt de campagne “Sicher ist lecker”. Met de hommels van Koppert Biological en de substraatbodem-uitleg van Grodan kon het complete verhaal van de Nederlandse kasgroenteteelt getoond worden.
Voor GroentenFruitBureau is dit de laatste keer dat het collectieve promotie op deze wijze organiseert. Het bureau wordt ontbonden. “De toekomst van collectieve promotie moet weliswaar nieuw vormgegeven worden, maar het grote succes van de huidige Grüne Woche geeft mij groot vertrouwen dat we er volgend jaar weer samen zijn. We hebben in korte tijd zoveel media-aandacht gekregen, waardoor alle inspanningen de moeite lonen. De samenwerking van deze bedrijven is de nieuwe collectiviteit, na het verdwijnen van het PT”, weet Jochem Wolthuis, coördinator van de Nederlandse groente- en fruitinzending.”
Veel spektakel rondom Nederlandse vruchtgroenten
Het groentepaviljoen zal voor bezoekers van de Floriade bekend voorkomen. Het meubilair is overgebracht naar Berlijn. De blikvanger is een marktkraam met uitstalling van veel glastuinbouwproducten. De stand wordt beurtelings bemand door de grote afzetorganisaties die op die dagen hun eigen product meenemen en zo en passant nog wat merk-exposure krijgen. Daarbij hoort natuurlijk ook Ad Berends van GroentenFruit Bureau, hij zorgde voor de mooie uitstraling van de groentenpaviljoen in de Hollandhal.“Het gaat erom maximale aandacht van de pers en de bezoekers te trekken. Hiervoor hebben we alles uit de kast gehaald”, zo vertelt Jochem Wolthuis, internationaal directeur van GroentenFruit Bureau. “Voor de ontvangst van de Duitse en Nederlandse landbouwministers Ilse Aigner en Sharon Dijksma hebben we prachtige Tomaten-Cocktail voorbereid, die door zijn pracht en praal veel media-aandacht trok. Verder is tomatenteler Ton Janssen aanwezig die via luidsprekers voor iedereen goed verstaanbaar in het Duits vertelt hoe de Nederlandse vruchtgroenten worden geteeld met hommels en biologische bestrijding.
De in Duitsland bekende Quizmaster Harry Wijnvoord heeft meer dan 15 “100% reif für Genuss – Gemüsequizes” op de hoofdbühne in de Hollandhal gedaan. Daarnaar keken altijd meer dan 200 bezoekers, waarbij zij op speelse wijze de voordelen van Nederlandse kasgroenten leerden. Aan onze groentenpaviljoen konden de bijna half miljoen passerende bezoekers natuurlijk ook veel proeven, en ook product kopen. Met name hiervan profiteren de deelnemende afzetorganisaties die fors verkochten, en hun eigen telers naar Berlijn hadden meegenomen. Hiermee kwamen de telers direct met de Duitse consument in contact, hetgeen hun veel inzichten over productvoorkeuren gaf. In de stand konden de bezoeker ook aan het ‘Tomatenrad van Fortuin’ draaien onder leiding van de My Tomato Girls. Hiermee wonnen zij leuke prijzen en leerden en passant over de veelzijdigheid van tomaten. De hobbykoks onder de bezoekers kochten aan de groentenpaviljoen het Duitse komkommerkookboek van Hedy Willems.”
87 jaar Internationale Grüne Woche
De Internationale Grüne Woche vindt ieder jaar in januari in Berlijn plaats. Dit traditionele evenement bestaat al 87 jaar. Een uniek internationaal evenement van de levensmiddelenindustrie, de landbouw en de tuinbouw. Boeren en producenten uit de hele wereld gebruiken de Internationale Grüne Woche als afzet- en testmarkt, voor hun kwalitatieve hoogwaardige producten, maar gebruiken de beurs ook voor imagebuilding. Voor het eerst waren er dit jaar meer dan 80 landbouwministers uit diverse landen aanwezig. Producten als groente en fruit, vis, vlees en zuivel nemen een belangrijke plaats in bij de vele presentaties. Het bijna complete bier-, wijn-, en likeuraanbod gecombineerd met internationale specialiteiten laten geen enkele culinaire wens onvervuld.Klik hier voor de fotoreportage van Jochem Wolthuis
Bron: Jochem Wolthuis