Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Maite González, van Frugarva:

"Vraag naar citroen neemt een adempauze voor december"

Spaanse citroenen bevinden zich momenteel in de fase voor de start van de kerstperiode. Het begin van het Primofiori-seizoen heeft geen grote verrassingen met zich meegebracht. Het werd gekenmerkt door voorjaarsachtige weersomstandigheden, evenals door de noodzaak om goed om te gaan met het gebrek aan goede maten en, deels, door de concurrentie met Turkije.

Maite González, hoofd Bedrijfsontwikkeling van het bedrijf Frugarva in Murcia: "Onze afzet van citroen is met name gericht op bestemmingen in Centraal-Europa. Sinds we het seizoen in september begonnen, is de afzet stabiel gebleven ten opzichte van vorig jaar in overeenstemming met de ramingen. Verschillende factoren kenmerkten het begin van het seizoen. Enerzijds duurde het langer dan verwacht voordat de laatste overzeese voorraden door de markt geabsorbeerd waren. Anderzijds waren de maten van de Spaanse citroenen in de laatste weken van september nog steeds klein (wat op zich normaal is, maar dit jaar werkten de temperaturen ook niet mee). Het fruit was dus simpelweg nog niet klaar om geoogst te worden.  In ons geval hebben we het algemene tekort aan kwaliteitsfruit opgelost met het beheren van onze eigen teelt. Hierdoor zijn we in staat om een goede afzet te behouden in, laten we zeggen, een vreemde context".

 

Volgens de specialist in de teelt en afzet van citroen is er ervaring en productiecapaciteit nodig om in een situatie met fruit dat over het algemeen laat rijpt en groeit, te leveren aan een Europese supermarkt die eerder begint met het inkopen van producten uit Spanje. "Het is onze taak als teeltspecialisten om met de Europese retailers te communiceren wanneer het juiste moment is aangebroken om de citroen te oogsten, afhankelijk van de omstandigheden in elk seizoen. Wat ons betreft, met ons jaarronde aanbod van biologische en traditionele citroen, een onderdeel van de identiteit van ons bedrijf, zijn wij volledig afgestemd op de klant. In alle gevallen is het heel belangrijk om de markt op de hoogte te houden om waarde toe te voegen aan de hele keten".

Hoewel de citroenprijzen het seizoen op normale niveaus begonnen, zijn deze weken volgens Maite González bepalend. "De vraag neemt een adempauze voor december. Hoewel de bestemmingen voor Turkse citroenen slechts een klein deel uitmaken van onze markt, zijn de opbrengsten dit jaar beduidend groter en concurreren ze met agressieve prijzen. Een aantal weken met een stabiele afzet voor de koude periode officieel begint, zou een goede invloed hebben op de rest van het seizoen. Niemand zou haast moeten hebben om af te zetten aangezien dat geen waarde oplevert".

 

Voor meer informatie:
Maite González
Frugarva
T: +34 968820147
tgonzalez@frugarva.com
www.frugarva.com

Publicatiedatum: