Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interview met Paolo Gervini van Melinda

'Fruitsector moet te allen tijde aandacht hebben voor de consument'

"Ik ontdek nog steeds nieuwe dingen in de appelsector en in het hele universum van verse groenten en fruit en ik moet zeggen dat het me fascineert. Ik ben van mening dat hier een enorme kracht vanuit straalt." Dat zegt Paolo Gerevini, algemeen directeur van Melinda, tijdens Interpoma 2018.

Een aantal jaar geleden trad Gerevini toe tot de directie van het Melinda Consortium. Daarvoor speelde hij een belangrijke rol binnen grote bedrijven als Barilla, Conserve Italia en Pizzoli. Een vergelijking tussen de beide sectoren is dan ook onvermijdelijk.

Gerevini onderstreept de sterke punten van de groenten- en fruitsector: "De sector kenmerkt zich door goede vaardigheden, geconsolideerde ervaring en professionaliteit van de telers. Het heeft een internationale dimensie en een snelheid van handelen die uniek is in de hele agrovoedingssector."

Wat kan er dan verbeterd worden? "Misschien moeten we meer naar de consument kijken, dat wil zeggen naar de laatste maar belangrijkste schakel van de hele toeleveringsketen, want hij is degene die ons product consumeert en het succes ervan kan bepalen."

Gerevini: "We moeten niet alleen kijken naar de belangrijkste markten, maar ook naar de kleinere. Al lijken ze nog zo klein, ze kunnen wel beslissend kunnen worden voor de toekomst."

De directeur van Melinda noemt als voorbeeld Pink Lady en Zespri. "We moeten de sterke punten van de groenten- en fruitsector combineren met de sterke punten van de agrovoedingsindustrie. Als het klopt dat de belangrijkste markten vertragen, dan moet er adequaat worden gereageerd. De directeur van Campbell Soup David Johnson zei 'er geen volgroeide markten bestaan, maar alleen vermoeide marketing managers' en hij slaat de spijker op zijn kop. We moeten te allen tijde aandacht hebben voor de consument. Er zijn namelijk altijd latente en onbevredigde behoeften en die moeten worden onderschept."

Ook de presentatie van het aanbod speelt een belangrijke rol: "Ik merk dat nog niet iedereen weet hoe het product het beste kan worden gepresenteerd en hoe je het beste uit de marketingmix kunt halen."

Op het gebied van rasseninnovatie heeft Melinda op de collectieve stand van APOT / Melinda / La Trentina tijdens Interpoma verschillende nieuwe appelen gepresenteerd. De investeringen hiervoor staan gepland tussen nu en 2025.

Veel interesse voor de nieuwe rassen die door Melinda op de markt zullen worden gebracht.

"We concentreren ons op rassendiversificatie, niet zozeer om de traditionele Golden te overwinnen, maar om ons aanbod in evenwicht te brengen en de verschillende behoeften samen te brengen, aan de productie- en consumptiekant, met een oog gericht op de beloning van onze leden."

De visie van Gerevini met betrekking tot de toekomst van Melinda is heel duidelijk: "Het mondiale scenario wordt steeds meer verdeeld tussen de aandacht voor het prijscomponent en de waardering. Het product dat in dit tweede gebied wil vallen, moet niet alleen goed zijn om te eten, maar moet ook een verhaal te vertellen hebben. Melinda-appelen worden geteeld op een grondgebied dat moeilijk te comprimeren is. Daarom moeten ze worden omringd door de intrinsieke waarden die uit dat gebied voortvloeien en die het onmogelijk maken om de Melinda appelen in een andere geografische context te telen."

"Voor mij persoonlijk is het de tweede keer dat ik deelneem aan Interpoma. In 2016 was ik me er nog niet zo van bewust wat deze beurs betekent, maar ik moet zeggen dat ik dat bij deze gelegenheid goed heb gezien. Ten eerste de uitstekende organisatie en vervolgens de internationale dimensie van het evenement, met bezoekers uit de Verenigde Staten, Nieuw-Zeeland, Zuid-Amerika en Oost-Europese landen. Kortom, de uitdrukking van de maximale technische expertise wordt gecombineerd met een wereldwijde visie. Het enige aspect dat ik betreur is dat ik niet kon deelnemen aan alle conferenties die plaatsvonden tijdens de drie dagen van het evenement. We hebben het echter erg druk gehad en er zijn belangrijke afspraken gemaakt, zoals die met Feno aangaande de Fengapi-Tessa appel", concludeert Gerevini.

Publicatiedatum: