Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Verduurzamingsslag luchtvracht wordt gemaakt

Met het inzetten van bio- en synthetische kerosine, het gebruik van nieuwere vrachtvliegtuigen en het optimaliseren van de luchtvrachtketen kan er een belangrijke verduurzamingsslag in de luchtvracht worden gemaakt. Dat bepleitte de algemeen directeur van Evofenedex Machiel van der Kuijl donderdag tijden een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer over de verduurzaming van de luchtvaart.

''Onze vereniging was uitgenodigd om haar visie te geven op welke manier handels- en productiebedrijven een bijdrage kunnen leveren aan de verduurzamingsslag. Ook gebruikers van luchtvracht zien het maatschappelijke belang om de luchtvracht duurzamer te maken'', aldus Evofenedex.

Noodzaak
Tijdens het gesprek toonde Van der Kuijl ook helder de noodzaak van luchtvaart aan. “Zo’n 35 procent van de totale waarde van vervoerde goederen wordt per luchtvracht vervoerd, maar die vertegenwoordigt slechts 1 procent van het volume. Luchtvracht bevat dus vooral kennis- en arbeidsintensieve goederen.” De suggestie dat luchtvracht wel kan uitwijken naar het spoor of de zeevaart gaat maar ten dele op. “Het is slecht in beperkte mate een alternatief.”

Beladingsgraad
SP-Kamerlid Cem Lacin wilde weten hoe handels- en productiebedrijven sturen op het verminderen van het gebruik van oude vrachttoestellen. Volgens Van der Kuijl gaat steeds meer vracht mee met passagierstoestellen, worden de beladingsgraden van de toestellen verhoogd en kiezen steeds meer vrachtmaatschappijen voor schonere en nieuwere vrachttoestellen.

Bron: Evofenedex

 

Publicatiedatum: