Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fotoreportage Interpoma 2018

Afgelopen weekend vond in het Italiaanse Bolzano de appelbeurs Interpoma plaats. Het was een groot succes en vele Italiaanse en buitenlandse telers waren erbij aanwezig, evenals groothandelaren en andere spelers uit de sector. De beurs leent zich niet alleen voor het bekijken en tentoonstellen van (nieuwe) rassen, maar de telers kunnen ook van gedachten wisselen en met elkaar praten over oplossingen en andere problemen.

Onder de aanwezigen ook Armin Hilpold, president van Fiera Bolzano Spa, Arno Kompatscher, president van Provinciale Staten, Georg Kössler, presidente van Consorzio Mela Alto Adige, Ennio Magnani, president van Assomela, Luis Walcher, wethouder voor openbare werken en civiele bescherming. Tijdens de beurs waren 489 exposanten aanwezig.

De beurs is ook een uitstekende gelegenheid om te zien in welke richting deze sector zich beweegt. De behoeften zijn vrij duidelijk. Zo is er bijvoorbeeld steeds meer behoefte aan duurzame rassen die resistent zijn tegen de belangrijkste fytosanitaire problemen. 

Er wordt ook hard gewerkt aan diversificatie in termen van smaak, consistentie en kleur. De rassen die tot voor enkele jaren alleen curiositeiten leken te zijn, zoals appelen met rood vruchtvlees, vinden nu bijvoorbeeld hun eigen marketingruimte.

Dit is ook het geval van het merk Red Moon van Kwekerij Braun, waaronder twee rassen met rood vruchtvlees worden geregistreerd. "Deze appel kan binnenkort verhandeld worden. Het is fruit dat de consument aantrekt en inmiddels is er 1000 ton beschikbaar. Als aan de consument wordt uitgelegd dat het een appel is met een hoog gehalte aan vitamine C en anthocyaan, dan neemt hij het meteen mee. Dit komt omdat het aansluit bij de huidige gezondheidstrends", zegt Jürgen Braun.

Red Moon wordt ook gebruikt voor om sap of chips van te maken. Foto beneden: stukjes appel om te proeven.

De grote consortia bleken de hoofdrolspelers te zijn wat betreft de rasseninnovatie met als doel het inkomen voor hun telers te blijven garanderen. Dat is ook zo bij het Vi.P Val Venosta Consortium: "We zetten onze appelen af op 50 markten en elk ras is anders. We werken aan nieuwe rassen en we willen de juiste informatie aan de telers verstrekken zodat we samen met hen kunnen bepalen welk ras geschikt is om de komende jaren te planten. Het introduceren van nieuwe rassen alleen is niet genoeg want we moeten altijd de kosten-batenverhouding van analyseren. Eigenlijk zijn noviteiten alleen zinvol omdat ze functioneel zijn voor de behoeften van telers en insluiting van bedrijfskosten", zegt sales promotion manager Benjamin Laimer.

Benjamin Laimer van Vi.P Val Venosta, dat tijdens de beurs 14 nieuwe rassen tentoonstelde, waaronder Yello.

Het geval van het Melinda Consortium is vergelijkbaar. "We zijn van plan om elk jaar 200.000 planten van nieuwe rassen te planten en we hopen in 2025 volledig in productie te gaan. Alle nieuwe rassen zijn de testfase, die twee jaar duurt, goed doorgekomen. We wille onze telers een goed alternatief bieden het klassieke Golden ras", zegt marketing manager Andrea Fedrizzi. 

Veel interesse voor de nieuwe rassen van Melinda.

De clubformule, met de Pink Lady als voorbeeld, overtuigt de sector nog steeds in termen van winstgevendheid en effectiviteit. Veel innovaties worden in feite gevormd als een clubras, wat betekent dat er zeer strikte parameters worden ingesteld om het fruit een merk te geven en door te gaan met een geplande en beredeneerde uitbreiding van de planten in de loop van de tijd.

De stands van de rassenontwikkelaars werden aandachtig bezocht. De verschillende rassen werden tentoongesteld, zowel de nieuwe als de oude.

Foto boven en beneden: veel publiek bij de stands.

Sommige kwekerijen zetten tientallen rassen af in markten over de hele wereld. Zo ook kwekerij Dalival, met haar moederbedrijf in Frankrijk. Het werkt met telers op het noordelijk en zuidelijk halfrond en zet meer dan 70 rassen in de mark. Volgens coördinator en verkoopmanager Gerhard Gius zullen de toekomstscenario's voor de komende 20 jaar leiden tot een grotere mechanisatie in het veld, een groeiende introductie van multiresistente rassen en het creëren van steeds strengere protocollen en voorschriften. 

Gerhard Gius

Wat betreft de smaak zegt Gius: "Gegeven de overheersende demografische gegevens van Aziatische landen of andere delen van de wereld waar zure smaken minder gewaardeerd worden, zullen we ons richten op de ontwikkeling van zoetere appelen."

Klik hier voor de fotoreportage van onze Italiaanse collega's

 

Publicatiedatum: