Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
David Hernández Trujillo van de Spaanse coöperatie Unica

"We kunnen grotere volumes en nieuwe tomatenrassen leveren"

"Het is moeilijk te zeggen wat kenmerkend is geweest voor dit tomatenseizoen, aangezien er met veel aspecten rekening gehouden moet worden, zoals het weer, ziekten, etc. Wat we wel weten, is dat we meer kilo's dan vorig seizoen hebben geoogst en dat we er nieuwe rassen bij hebben," vertelt David Hernández Trujillo van de Spaanse coöperatie Unica. 

Zijn taak is om economische duurzaamheid voor de aangesloten telers te realiseren, waarbij kwaliteit en dienstverlening aan klanten voorop staan. We spraken met hem over de geheimen achter dit product, de meest gevraagde rassen en hoe de tomaten van de Unica Group nieuwe internationale markten kunnen veroveren. 

Unica Fresh biedt momenteel elf tomatenrassen aan (cherrytomaten niet meegeteld): Kumato, Barbastro, Coeur de Boeuf, Raf, Roma, roze, tros-, salade- en cocktailtomaten. "We kunnen onze tomaten jaarrond leveren, met uitzondering van seizoensproducten zoals de roze trostomaat of Coeur de Boeuf," vertelt David Hernándeze Trujillo, tomatenhandelaar van de in Almeria gevestigde coöperatie Unica. 

 

Volgens de handelaar is er in Europa, de belangrijkste markt voor Unica, vraag naar alle tomatenrassen, maar met name naar tros- en romatomaten.  

Het bedrijf wil haar markt in de toekomst ook buiten Europa uitbreiden. "We hebben een sterke aanwezigheid op onze thuismarkt maar ook in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Polen en Oostenrijk. We proberen toegang tot de Verenigde Arabische Emiraten en Azië te krijgen maar zonder de Europese markt uit het oog te verliezen," voegt hij er aan toe. 

David Hernández beweert dat alle tomaten dezelfde voedingswaarde hebben. Hij is eveneens van mening dat een tomaat een gladde, zacht glanzende schil moet hebben, wil hij als kwaliteitsproduct beschouwd worden. "Het is belangrijk om altijd even aan de achterkant te kijken, want daar rijpen ze het eerst. Je moet ook de textuur van de tomaat controleren om te bepalen of hij precies goed rijp is en niet te rijp of onrijp. Ook het gewicht is van belang. Tot slot is ook het aroma bepalend. Een tomaat moet een friszoete geur hebben."

Eén van de speciale rassen van het bedrijf is de roze Barbastro, en niet alleen vanwege zijn roze kleur maar ook vanwege andere kenmerken, zoals zijn zoete smaak, die volgens David Hernández te danken is aan de klimatologische omstandigheden en het gebied waar dit ras geteeld wordt. 

Na de roze tomaten gaan we verder met de groen-gele Kumato tomaat, een ander ras dat door Unica wordt geteeld en vermarkt. 

"Kumato tomaten hebben een erg zoete smaak dankzij het hoge gehalte aan fructose. Daarnaast heeft deze tomaat ook een licht zuurtje. Kumato tomaten zijn steviger en sappiger dan andere rassen en zijn doorgaans ook wat langer te bewaren. Dit ras is niet genetisch gemodificeerd maar van origine afkomstig van een teeltbedrijf in Adra, waar men ontdekte dat tomaten die veel waterstress hebben een andere kleuring en intense, zoete smaak ontwikkelen," legt de tomatenkenner uit. 

Als er iets typerend voor de Spaanse gastronomie is, dan is het wel brood met tomaat: een echte ontbijtklassieker. Wat veel mensen niet weten, is dat de trostomaat vanwege zijn zachte vruchtvlees het ideale ras is om deze delicatesse te bereiden.  

"Omdat de tomaten hangend geteeld worden, blijven ze langer vers. Deze tomaten worden geoogst wanneer ze helemaal rijp zijn. Daarna worden ze samengebonden in trossen en op een droge, donkere en goed geventileerde plaats opgehangen om verder op smaak te komen."

Voor meer informatie:
José Antonio Sánchez
Business Development and Marketing
M: +34 667 430 134 
jasanchez@unicafresh.es
www.unicafresh.es

Publicatiedatum: