Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jos Schӧnhage:

“Steeds lastiger om aan Hollandse druiven te komen”

Tholen – Ze proberen het tot aan de feestdagen vol te houden, maar of dat gaat lukken met de Hollandse druiven is de vraag. “Wij zijn nog een van de weinige groothandels die dit product verhandelt. Het wordt steeds lastiger om daar aan te komen”, vertelt Jos Schӧnhage van de gelijknamige groothandel. “De telers raken op leeftijd en vallen af omdat er geen opvolging is.” De Hollandse druiven is een van de specialiteiten van  Schӧnhage en dat maakt dat veel speciaalzaken de groothandel op het Food Centrum Amsterdam weten te vinden.

G.Schӧnhage & Zn. is en blijft een echt familiebedrijf: Gerard, Bart, Theo en Jos (René ontbreekt wegens vakantie) 

Naast de Hollandse druiven als specialty, heeft Schӧnhage Monna Lisa clementines als kwaliteitsproduct bij de start van het citrusseizoen, straks komen de navels weer. “Dat zijn echt luxeproducten. We werken hiervoor al een aantal jaar samen met Hispalco. Afgelopen zomer leverden zij ook wilde perziken.”

Aan Hollandse druiven is steeds lastiger te komen, vertelt Jos

“Door te specialiseren blijft het gaande. De luxere speciaalzaken kunnen zich goed onderscheiden van de supermarkten en die markt doet het nog altijd goed. Het draait niet om de prijs maar om kwaliteit”, vertelt Jos. Daar sluiten de producten van de groothandel goed bij aan. “We staan bekend om de primeurs, kwaliteit en mooiere artikelen. Onze klanten zijn de speciaalzaken in onder andere Amsterdam, ’t Gooi, Abcoude, Haarlem, Haarlemmermeer. 50% komt nog hier om de handel uit te zoeken, dus we zijn goed op de hoogte van hun wensen. Met andere klanten hebben we inmiddels zo’n lange relatie en vertrouwensband opgebouwd dat we ze op bestelling leveren. Naast de specialties hebben we ook alle andere producten in het assortiment, dus voor veel klanten zijn we een one-stop-shop.”

Monna Lisa clementines van Hispalco

Familiebedrijf Schӧnhage is al zo oud als de groothandelsmarkt zelf. “We zijn niet uit te roeien”, grapt Jos. Opa Gerrit was de grondlegger, opgevolgd door drie zoons waarvan de vader van Jos, inmiddels 81 jaar, nog altijd zijn steentje bijdraagt. “Mijn vader is al 67 jaar actief in het groentevak, vanaf zijn 14e jaar en hij komt nog elke vrijdag- en zaterdagochtend meehelpen.” Jos vertelt dat hij hem ook zegt:  “De eerste keer dat je met tegenzin naar de markthallen rijdt, dan moet je onmiddellijk stoppen.” Maar dat is nog nooit gebeurt. Naast Jos werkt ook zijn neef Theo en broer Gerard mee in de zaak, ook is de volgende generatie alweer ingestapt, Bart en René. Allemaal afstammend van de mannelijke lijn, dus allen Schӧnhages.

Jos demonstreert het kleurverschil tussen vlieg en reguliere ananas 

Er is vertrouwen in de toekomst van de groothandel, daarentegen zijn er wel zorgen over de herontwikkeling van het Food Centrum. “We zijn daar al zo lang mee bezig. De gemeente wil hier woningen bouwen en het liefst de bulldozer hier aan het werk zetten. Wij willen door maar het moet ons wel mogelijk gemaakt worden. Het is al ruim 10 jaar lang een issue en dat maakt het steeds lastiger om er positief over te blijven”, besluit Jos.

Wat doet dat Feyenoord dekbed midden in Amsterdam? G.Schӧnhage & Zn. had graag een euro gekregen voor iedere opmerking die ze erover kregen....

Voor meer informatie
G.Schӧnhage & Zn.
Jan van Galenstraat 14
1051 KM Amsterdam
T: 020 682 2674
info@gschonhage.nl