Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Italië: Aldi wil afval minimaliseren

Italië: Aldi wil afval minimaliseren
Aldi Italia heeft een nieuw plan opgezet om de afval van verpakkingen te minimaliseren. In navolging van de eigen richtlijnen met betrekking tot sociale verantwoordelijkheid heeft de discountketen in Italië een aantal initiatieven gestart met partners, leveranciers en telers, dat erop gericht is om verpakkingen zoveel mogelijk te recyclen en te verminderen. Met het einde van 2025 wil Aldi het totale gewicht van alle verpakkingen van huismerkproducten in verhouding tot 2018 met 25% terugdringen. Daarnaast moet met 2022 duidelijk op de verpakking van huismerkproducten te zien zijn hoe de verpakking moet worden gerecycled. Verder moet alle plastic verpakking met 2019 zijn vervangen door duurzamer materiaal. Tegen het einde van 2020 zal alle papieren verpakking bij Aldi Italia bestaan uit materiaal dat voor 70% is gerecycled of is gecertificeerd door bepaalde milieuorganisaties.
Bron: esmmagazine.com11

Zwitserland: Coop introduceert nieuw assortiment voor kerstdagen
Met de kerstdagen in aantocht heeft Coop in Zwitserland een nieuw assortiment voor fijnproevers geïntroduceerd. Onder de naam Coop Fine Food bevat dit assortiment onder andere desserts, koekjes en regionale specialiteiten zoals caponata. Alle producten zijn zorgvuldig geselecteerd op hun kwaliteit en zijn als zodanig geschikt als culinair cadeau. Onder het assortiment valt ook een mand met verschillende producten. Deze manden zijn vanaf medio november beschikbaar in twee verschillende maten bij supermarkten van Coop en online via Coop@home.
Bron: esmmagazine.com

Maxima begint nieuw winkelconcept in Bulgarije
De Litouwse winkelketen Maxima is een nieuw winkelconcept begonnen in Bulgarije. De keten heeft voor de nieuwe winkel bijna BGN2 miljoen (€1 miljoen) geïnvesteerd in de nieuwe T Market Express-winkel in Sofia. De winkel heeft een oppervlak van 1.200 vierkante meter en heeft een modern ontwerp met een focus op kwaliteit en gebruiksgemak.  De winkel heeft een sociale zone die 24 uur per dag open is en heeft gratis internettoegang, gelegenheid om smartphones op te laden en een breed assortiment aan gezonde en biologische producten. Verder worden hier dagelijks 20 warme en koude sandwiches geserveerd, samen met 30 warme maaltijden en 15 verschillende salades. De verse grillproducten worden ter plekke voorbereid uit 100% Bulgaars vlees. Ook heeft de winkel een keur aan biologische producten zonder suiker en gluten en zelfgemaakte jam.
Bron: esmmagazine.com

Ierland: Musgrave Group neemt geheel Donnybrook Fair over
De Ierse mededingingsautoriteit heeft toestemming gegeven voor de overname Donnybrook Fair door de Musgrave Group. Musgrave zal via de dochteronderneming Superquinn Limited de enige eigenaar worden van Donnybrook Fair Limited en alle andere bedrijven die onder Donnybrook Fair vallen. In september had Musgrave aangekondigd dat het bedrijf Donnybrook Fair over wilde nemen, maar nog toestemming van de mededingingsautoriteit nodig had. Volgens de overheidsinstantie leidt de overname er niet toe dat er oneerlijke concurrentie binnen de Ierse sector ontstaat.
Bron: esmmagazine.com

Zweden: ICA krijgt 42% van Min Doktor in handen
De Zweedse retailer ICA Gruppen heeft geïnvesteerd om 42% van de online zorginstelling Min Doktor in handen te krijgen. ICA beheert het zorgplatform via de dochteronderneming Apotek Hjärtat. Het bedrijf heeft voor de overname alle benodigde toestemming gekregen van de Zweedse mededingingsautoriteit. Bij de overname van het aandeel werden ICA en Apotek Hjärtat geadviseerd door Handelsbanken Capital Markets en Lindahls Advokatbyrå. De investering voor overname werd in september aangekondigd. Door de overname kan ICA nu online ondersteuning verlenen aan de eigen poliklinieken, die onder de naam Minutklinikens actief zijn.
Bron: esmmagazine.com

Ierland: Applegreen krijgt meerderheidsbelang in Britse hotelketen
Applegreen, dat in Ierland winkels bij pompstations beheert, heeft de overname afgerond van een meerderheidsbelang in de hotelketen Welcome Break. Applegreen heeft voor de overname €360 miljoen geïnvesteerd. De overname werd aan het begin van augustus door Applegreen aangekondigd. Het bedrijf is nu in overleg met een andere grote aandeelhouder van Welcome Break, Arjun Infrastructure Partners met betrekking tot het overhevelen van pompstations naar het beheer van Welcome Break in combinatie met een extra investering van Arjun Infrastructure Partners.
Bron: esmmagazine.com

India: Amazon neemt belang van 9,5% in Future Retail
Amazon gaat binnenkort een minderheidsbelang in het Indiase bedrijf Future Retail nemen van 9,5%. Door de aandelen in het bedrijf zal Amazon toegang krijgen tot bijna een derde van de Indiase supermarktsector. Future Retail is onder andere verantwoordelijk voor de ketens Big Bazaar en Nilgiris en heeft een netwerk van meer dan 1.100 winkels. De overname kost Amazon ongeveer Rs 25 miljard (€295,9 miljoen). Volgens anonieme bronnen zal de overeenkomst voor overname officieel worden aangekondigd op 14 november, als eerst toestemming voor de overname is verleend. 
Bron: economictimes.indiatimes.com

VS: Kroger succesvol met investeringen in werknemers
Investeringen van Kroger in het eigen werkleger hebben geleid tot succes. Het bedrijf houdt nu beter zijn werknemers vast en ook de winkelervaring voor consumenten is verbeterd. Dat meldt Tim Massa, die bij Kroger voor HR verantwoordelijk is. Een jaar geleden werd aangekondigd dat Kroger $500 miljoen (€435,0 miljoen) ging investeren in het eigen personeel door middel van loonsverhogingen, training en verbeterde arbeidsvoorwaarden. Sindsdien zijn de uurlonen met 3,3% verhoogd tot $14,47 (€12,59) en is het personeelsverloop met 9,4% afgenomen. Momenteel zijn zo'n 460.000 werknemers bij Kroger actief. 
Bron: winsightgrocerybusiness.com

VS: Sears wil lening tegen faillissement
Sears Holdings Corp is in gesprek met de voorzitter van de raad van bestuur, Eddie Lampert en verschillende leeninstellingen om te zorgen voor een lening die een faillissement af moet wenden, aldus anonieme bronnen. De onderhandelingen zijn van cruciaal belang voor Sears. Het bedrijf heeft genoeg geld nodig om de voorraad bij winkels gevuld te houden tijdens de aankomende feestdagen. Ook heeft Sears ondersteuning van crediteuren en leveranciers nodig. Sears vroeeg op 15 oktober faillissementsbescherming aan. Er werd toen een plan opgezet om voor het einde van dit jaar 142 van de 700 vestigingen te sluiten. Sears heeft al ruim 125 jaar retail-ervaring in de VS. Sinds de opkomst van ecommerce verkeert het bedrijf echter in zwaar weer.
Bron: reuters.com

VS: Peapod breidt uit op Long Island
De thuisbezorgdienst Peapod van de Amerikaanse tak van Ahold Delhaize wil uitbreiden op Long Island in New York. Bij een Stop & Shop-vestiging in East Northport in New York wordt daarom een distributiecentrum van 900 vierkante meter opgezet. De nieuwe faciliteit gaat de capaciteit van Peapod met 10% vergroten en zal 125 banen genereren. Op dit moment heeft Peapod op Long Island vijf distributiecentra in bedrijf. "Dankzij deze uitbreiding kunnen we nu meer huishoudens bereiken en meer capaciteit leveren voor zowel huidige als nieuwe klanten," aldus Walt Lentz van Peapod.
Bron: supermarketnews.com

VS: Weis Markets heeft meer winst in derde kwartaal
Weis Markets heeft een forse winsttoename verkregen in het derde kwartaal van het fiscaal jaar 2018. De omzet in deze periode nam jaar op jaar met 1,7% toe tot $869,1 miljoen (€758,6 miljoen). De vergelijkende winkelomzet nam met 0,7% toe. De nettowinst steeg jaar op jaar met maar liefst 219,3% van $4,4 miljoen in 2017 tot $14,2 miljoen in dit jaar (van €3,8 miljoen tot €12,4 miljoen). De winst per aandeel steeg van $0,37 naar $0,53 (van €0,32 naar  naar €0,50).
Bron: progressivegrocer.com

Publicatiedatum: