Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ecuador bananen worden volgend jaar iets duurder

Ecuador heeft de officiële bananenprijzen iets verhoogd voor het seizoen van 2019. Om het verlies van het concurrerend vermogen tegen te gaan, wordt de prijs van een doos bananen met slechts 10 dollarcent verhoogd van $6,20 (€5,43) naar $6,30 (€5,51).

De bananensector van Ecuador krijgt echter niet alleen te maken met deze prijsstijging van $0,10. De logistieke kosten zullen in het komende jaar significant toenemen. De reden hiervoor is de stijgende brandstofprijzen.

In een interview met Bloomberg schetste de CEO van Total, Patrick Pouyanne, een scenario waarin uit moet worden gegaan van een prijs van $100 (€87,50) per olievat. De prijsstijging heeft te maken met het afgenomen aanbod aan olie door de onrust in Iran, Venezuela en Libië en het feit dat Saoedi-Arabië meer tijd nodig heeft om de ontstane olieschaarste op te vangen.

Bovendien nemen logistieke kosten toe door strengere milieuregelgeving en de vorming van monopolisering binnen de logistieke sector. De lage vrachtkosten van 2017 en het begin van 2018 lijken voorlopig verleden tijd.

Ook worden stijgende kosten verwacht met betrekking tot kartons. Kartons vormen 75% van al het verpakkingsmateriaal voor bananen. De vraag naar cellulose als alternatief voor plastic neemt toe, terwijl dit materiaal op dit moment nog hogere productiekosten met zich meebrengt. Investeringen in nieuwe faciliteiten voor de productie van dit verpakkingsmateriaal zijn nu nog niet groot genoeg om de kosten op hetzelfde peil van 2017 te brengen.

Verder vormt de spotprijs voor bananen een factor. Tot week 41 van dit jaar zat de gemiddelde spotprijs tussen de 5% en 10% hoger dan de officiële prijs van Ecuador. Hoewel dit lager is dan de gemiddelde spotprijs van 2017, is het mogelijk dat de spotprijs in de komende weken nog toe zal nemen. Er zijn geen aanwijzingen dat er voor de wereldwijde bananensector sprake gaat zijn van een overschot, terwijl de internationale consumptie van bananen wel toe blijft nemen. Een vergelijkbare trend wordt ook voor 2019 verwacht.

De fruitleverancier Freskita houdt in deze onzekere markt een strategie aan, waarbij langetermijnrelaties met klanten door middel van contracten in stand worden gehouden. De klanten van Freskita hebben een sterke aanwezigheid in de markt. Het uiteindelijke doel van het bedrijf is om de consument te bereiken met de hoogste mate van service en kwaliteit.

Freskita sluit 2018 af met een groei in volume die met 200% een stuk hoger is dan verwacht. "We zijn erg positief over de komende twaalf maanden. We hebben nu al ervoor gezorgd dat we voor 2019 een groot aanbod aan fruit hebben, dat officieel de Global Gap- en Rainforest-certificaten draagt," aldus Gaetano Leone van Freskita.


Meer informatie:
Gaetano Leone
Freskita Bananas
Guayaquil – Ecuador
Tel.: +593 994047725
E: g.leone@freskita.com 
www.Freskita.com

Publicatiedatum: