Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Leroy Smits, belastingadviseur BDO

“AGF-bedrijven denken wel na over opvolging, maar regelen te weinig”

Tholen – “Een groot deel van de bedrijven in de AGF-sector is familiebedrijven, die zijn opgezet door vorige generatie(s). In de sector zien wij dat het bewustzijn over het zijn van een familiebedrijf en het eventuele opvolging er wel degelijk is, maar in veel gevallen kan geen optimaal gebruik worden gemaakt van de fiscaal gefaciliteerde bedrijfsopvolging. Dit komt omdat zaken niet goed geregeld zijn”, vertelt Leroy Smits van accountantsorganisatie BDO. “Het kunnen benutten van de fiscale bedrijfsopvolgingsfaciliteiten is ontzettend belangrijk voor de continuïteit van het bedrijf. Wanneer het niet goed is geregeld, kan de belastingclaim in geval een calamiteit, zoals overlijden oplopen tot 40% van de waarde van de onderneming. Dit kan de continuïteit van de onderneming in gevaar brengen. Wanneer de faciliteit wel van toepassing is, kan die claim worden beperkt tot slechts 3,4%.”

“Wanneer we het hebben over familiebedrijven van enige omvang, zien we in nagenoeg alle gevallen dat er altijd wel iets niet goed is geregeld qua testamenten, huwelijkse voorwaarden of onderlinge afspraken met betrekking tot aanbiedingsverplichtingen'', aldus Leroy. ‘’Aan de hand van een calamiteitencheck beoordelen wij of de faciliteit optimaal kan worden benut. Dit luistert nauw en is specialistisch werk. In dit stadium komen wij om de hoek kijken en zorgen ervoor dat de zaken zodanig worden aangepast zodat het bedrijf met een zo hoog mogelijk rendement voortgezet kan worden. Naast de calamiteitencheck begeleiden wij uiteraard ook veel opvolgingstrajecten bij leven. Bijvoorbeeld in de vorm van schenking of gefaseerde overgang aan de volgende generatie. Ook hierop is de faciliteit van toepassing, mits het een en ander op een juiste wijze wordt vormgegeven.’’

Familiestatuut
Naast de fiscaaltechnische kant wordt er ook gekeken naar de menselijke kant van het verhaal. Dit noemt men de softe kant van opvolging. “We zien vaak dat bij leven het bedrijf al wordt overgedragen in vorm van een schenking of een directe of gefaseerde overname. In zulke gevallen krijgt men te maken met diverse aspecten en de vraag of degene die het overneemt wel bekwaam genoeg is om het bedrijf te gaan leiden. We gaan hierover met de familie in gesprek en er worden assessments afgenomen. Aan de hand hiervan wordt een familiestatuut opgesteld. Hierin worden de afspraken vastgelegd en onder andere beschreven binnen welke kaders iedereen opereert. Wij begeleiden en adviseren met als doel dat ieder familielid, dus ook niet de niet opvolger, zich hierbij goed voelt en dat alle neuzen dezelfde kant opstaan”, zegt Smits.

Jonge generatie
“Het komt weleens voor dat we aan de hand van interviews en assessments de beperkingen van een opvolger aan het licht komen. Als dit gebeurt wordt een traject in gang gezet om deze beperkingen te trainen, wanneer dit niet verbetert kan dat leiden tot een advies dat de desbetreffende zoon of dochter niet voldoende geschikt is als opvolger”, concludeert Leroy. De belastingadviseur kan uit ervaring spreken dat bedrijven niet op tijd beginnen met het regelen van de opvolging. “Ik kom zelf ook uit een tuindersfamilie. Toen het bedrijf werd overgenomen door mijn oom kwam mijn opa elke dag langs. Hoewel ervaring en kennis van de oude generatie zeker niet verloren moet gaan, moet er ook ruimte worden gemaakt voor innovatie en een vernieuwde blik van de jongere generatie. Het is begrijpelijk dat het moeilijk is om een bedrijf los te laten, maar het moet de nieuwe generatie niet in de weg staan.”

“Het is mooi om te zien hoe bedrijven in de AGF-sector vooruitdenken en een toekomstplan maken voor het bedrijf. Maar je merkt dat in de sector de pragmatische slag overheerst en dat men geen fan is van administratieve rompslomp. Die pragmatische slag is wel het mooie aan de sector, maar cliënten moeten wel weten wat de gevolgen zijn van eventuele calamiteiten. Hoewel BDO ondersteunt in dit traject, dwingen wij niet om de opvolging in gang te zetten, de cliënt moet dit zelf aangeven. Echter de calamiteitencheck en het bewustmaken van fiscaliteit doen we voor iedereen. Ons doel is om de opvolging van bedrijven zo goed mogelijk te laten verlopen”, besluit Leroy.

Ook een opvolger in beeld? Speciaal voor de 'Nextgen', de volgende generatie van potentiële opvolgers binnen familiebedrijven, organiseert BDO een NextGen Masterclass door het land heen. Klik hier voor aanmelden en meer informatie.

Voor meer informatie:
Leroy Smits
Belastingadviseur
BDO
BDO Adviesgroep Familiebedrijven
+31 (0)70 338 0844
+31 (0)6 232 022 91
Leroy.smits@bdo.nl  
www.bdo.nl