Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fred van den Brink, Renault:

“Elektrisch bezorgen neemt een vlucht”

Tholen - "De vraag naar elektrische bestelwagens neemt een grote vlucht", vertelt Fred van den Brink, verantwoordelijke voor de zakelijke markt van Renault. "De economie trekt aan en ondernemers die willen investeren in een nieuwe bedrijfswagen staan dan voor de keus hun diesel in te ruilen voor een nieuwe diesel of voor een elektrische variant. Dan kijken ze ook naar de wat langere termijn waarin het beleid van de overheid een rol speelt. Een aantal steden is al op slot gegaan voor diesels, de verwachting is dat er meer steden en misschien ook kleinere gemeenten volgen. Nu al investeren in een duurzaam vervoer kan daarom gunstig zijn. Bovendien kun je je door elektrisch rijden nog  goed onderscheiden. Je komt meteen groen voor de dag. Dat is vaak ook een overweging bij ondernemers."

Geïsoleerde en gekoelde elektrische bedrijfswagen

Toch is de overstap naar elektrisch rijden niet alleen ingegeven door overheidsbeleid en imago. Je moet van het vervoer op aan kunnen. De laadtijd van de accu, de actieradius en de laadinfrastructuur zijn zaken die meewegen in de beslissing om een overstap te maken. "We werken natuurlijk continu aan de verdere verbetering van accu's en actieradius. Maar de overstap naar elektrisch rijden omvat veel meer dan auto's alleen. We zitten daarom met allerlei partijen tafel, gemeenten, energiebedrijven, bouwbedrijven om de elektrische rijders te kunnen faciliteren. Maar ook op een bedrijf zelf is de laadinfrastructuur belangrijk. Met een vloot van 5 elektrische voertuigen of meer is het belangrijk dat het bedrijf de juiste laadinfrastructuur installeert en een afweging maakt tussen een laadpaal en een laadplein.”

Elektrische bedrijfswagens Renault

Ook kijkt Renault steeds meer naar de zakelijke gebruikers zelf, wat vervoert de ondernemer van A naar B en wat is daarbij nodig. Fred noemt een aantal voorbeelden uit de vis- en bloemenbranche waar al nauwe samenwerkingsverbanden mee zijn ontstaan. "Voor het vervoer van bloemen en planten hadden we in eerste instantie een eigen oplossing bedacht, die bleek voor bloemisten helemaal niet te werken. We zijn toen met hen mee gaan lopen en kijken wat wél werkt en hebben nu een branche specifieke oplossing.”

Makkelijk schoon
Het vervoer van voedsel stelt nog strengere eisen. “Voor visvervoer hebben we bijvoorbeeld ook het licht in de laadruimte aangepast omdat dat invloed heeft op de kleur en dus het keuren van vis. Een aantal lessen die in dit traject naar voren kwamen, kunnen we weer meenemen naar andere branches die met bederfelijke waar te maken hebben. Een waterdichte vloer zodat de bestelbus gemakkelijk schoon te spuiten is, is iets waar zij allemaal mee te maken hebben. “

Gekoeld bezorgen
Een sterk groeiende marktsegment is het bezorgen van verse maaltijden of halffabricaten aan particulieren en instellingen “Landwaart Culinair heeft bijvoorbeeld al een wagenpark van 5 auto’s. Hij gaf ons aan dat temperatuur tijdens het vervoer het allerbelangrijkste is voor de kwaliteit van producten en daar op zal letten indien een nieuwe bedrijfswagen aan de orde is. Ook kwamen we erachter dat er in België heel precies op de temperatuur gelet wordt. Dierenartsen hebben daar de taak om de voedselveiligheid te bewaken. Wanneer tijdens een controle een temperatuurafwijking van 1 of 2 graden wordt geconstateerd, bespuiten ze alle voedingsmiddelen die ze aantreffen met gele of blauwe verf om ze onverkoopbaar te maken."

Op maat
Zo komt Renault er steeds beter achter hoe zaken werken en wat belang is voor de ondernemer. "Omdat we als Renault Benelux de standaard bedrijfswagens mogen ombouwen, kunnen we op maat leveren. Voor elektrisch zakelijk vervoer heeft Renault op dit moment vier bedrijfswagens: de Renault Kangoo Z.E., de grotere Renault Master Z.E., de Renault ZOE Cargo en de Renault Twizy Cargo. De Renault ZOE is eigenlijk een personenwagen en is in de Cargo variant zonder achterbank prima geschikt voor bezorging. We zetten vol in op verdere ontwikkelingen. Tot 2022 komt Renault met 6 nieuwe elektrische auto’s op de markt omdat de transitie vol is ingezet en wij verwachten dat dit impact heeft op de particuliere en zakelijke automarkt. Naast elektrisch rijden onderzoekt Renault ook de mogelijkheden van de toepassing van waterstof als additionele oplossing voor elektrische bestelwagens, te beginnen met een Kangoo Z.E. op waterstof ", besluit Fred.

Voor meer informatie
Groupe Renault
Fred van den Brink
Aera Manager Business Sales
Boeiingavenue 275
119 PS Schiphol-Rijk
T: +31 (0)6 51580819
Fred.van-den-brink@renault.nl 
www.renault.nl