Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Reclame Code Commissie stelt Foodwatch in gelijk

Albert Heijn en Jumbo beloven verbetering in herkomstaanduiding AGF

De Reclame Code Commissie (RCC) stelt dat Albert Heijn en Jumbo niet hebben voldaan aan de Europese regelgeving rondom herkomstaanduiding van AGF. Foodwatch diende afgelopen zomer een klacht in nadat zij fouten constateerde bij de oorsprongsvermelding van diverse producten in het groenten- en fruitschap van de beide supermarkten. Het ging onder meer om spitskool, pruimen, paprika en appelen. Jumbo en Albert Heijn geven de fouten toe en beloven beterschap. Jumbo gaat onder andere regelmatig steekproeven houden in winkels.

Geconstateerde fouten
Foodwatch constateerde diverse fouten in oorsprongsvermelding op de schapkaart. Deze kwam in vele gevallen niet overeen met de oorsprongsaanduiding op het product of het krat. "Welke de juiste is, is niet duidelijk. Bij Albert Heijn kwamen we dit tegen bij mango, paprika, granaatappel, pepers, pruimen, spitskool en wortelmix. Bij Jumbo bij verschillende soorten appelen en bij avocado. Het ligt voor de hand dat er in werkelijkheid nog meer oorsprongsaanduidingen niet kloppen. foodwatch kon namelijk het grootste deel van de oorsprongsvermeldingen niet controleren omdat het fruit of de groente onverpakt was en dus geen etiket had. Hierdoor kon de vergelijking met de schapkaart niet plaatsvinden.
Ook andere fouten werden geconstateerd, zoals bij de paprika’s van Albert Heijn met op het schapkaartje ‘Land van oorsprong: zie verpakking’, zonder dat op de plastic folie van de paprika een land van oorsprong was vermeld. Regelmatig werden bij de oorsprongsaanduiding meerdere landen genoemd, zoals avocado’s bij Albert Heijn met vermelding ‘land van herkomst: Chili/Spanje/Peru/ZA/Israël’. Soms ontbrak de oorsprongsaanduiding in het geheel.
foodwatch heeft de indruk dat het recht van consumenten om informatie over het land van herkomst te kunnen zien, zoals ook vastgelegd in de wet, onvoldoende serieus wordt genomen door de supermarkten", aldus Foodwatch.

Wetgeving
Momenteel wordt de Europese voedselwetgeving aangepast. Foodwatch: "De Algemene Levensmiddelenverordening (178/2002) heeft een hoog niveau van bescherming van de menselijke gezondheid en de consumentenbelangen tot doel, maar uit een recente evaluatie blijkt dat dit doel lang niet altijd gehaald wordt. Het grote aantal voedselschandalen en misleidende producten illustreert ook op pijnlijke wijze dat wetgeving, implementatie en handhaving drastisch aangescherpt moeten worden om daadwerkelijk veilig en eerlijk voedsel te kunnen garanderen. Toch stelt de Europese Commissie momenteel slechts cosmetische veranderingen voor. foodwatch voert hiertegen campagne en heeft acht eisen om tot betere consumentenbescherming te komen. Rond misleiding wil foodwatch onder andere dat de wet wordt aangepast om ook potentieel misleidende uitingen te verbieden (eis nr.3). Nu komen fabrikanten vaak nog met misleidende informatie weg omdat het moeilijk is om te bewijzen dat iets daadwerkelijk misleidend is. Het voorstel van foodwatch maakt het makkelijker om misleiding te voorkomen."

Bron: RCC/Foodwatch

Publicatiedatum: