Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vietnamese markt vanaf 1 november 2018 ook open voor Belgische appelen

De zoektocht naar nieuwe exportbestemmingen voor Belgisch fruit is een van de topprioriteiten voor de fruitsector na het wegvallen van de Russische markt. Na het verkrijgen van een toegang tot de Canadese, Braziliaanse en Indische markt is nu Vietnam aan de beurt om hun markt van 96 miljoen consumenten te openen voor Belgische appelen.

Het Verbond van Belgische Tuinbouwcoöperaties zette de afgelopen jaren samen met het FAVV alles op alles om op een correcte manier markttoegang te creëren voor ons fruit op nieuwe afzetmarkten. Dit is zeker geen gemakkelijke oefening omdat men steeds rekening moet houden met de specifieke eisen van het land dat ons fruit wenst te ontvangen.

Concreet betekent het dat er duidelijke afspraken moeten gemaakt worden tussen het exporterend en het importerend land. Maar het gaat verder dan dat. Zo kregen de producentenorganisaties en de geïnteresseerde producenten ook  in de boomgaarden het controlebezoek van een delegatie uit Vietnam. Voor peren komen voor het verkoopseizoen 2018-2019  350 ha in aanmerking voor de export naar Vietnam. Dit stemt overeen met een maximaal potentieel van 10 miljoen kg. Voor appelen werd voor dit seizoen 40 ha aanvaard voor export naar Vietnam wat overeenstemt met een maximaal potentieel van 1,2 miljoen kg.

Half oktober kwam dan het positieve bericht dat Vietnam bereid is om Belgische appelen te importeren. Dit is weerom een eerste, weliswaar kleine, stap in de richting van het openen van nieuwe bestemmingen. Vorig jaar kregen we het bericht dat onze peren toegelaten werden tot de Vietnamese markt van 96 miljoen consumenten  en ondertussen werden de eerste containers al verscheept naar ginder.

Naast de inspanningen op het vlak van het openen van  nieuwe exportmarkten blijft de groente- en fruitsector zwaar  investeren in promotie van ons fruit op de eigen markt. De VLAM voorziet hiervoor een budget van €1.057.598. Op de interne Europese markt wordt voorzien in een promotiebudget van €1.243.453.

Voor het verder ontwikkelen van landen waar we markttoegang gecreëerd hebben wordt €1.823.918 geïnvesteerd.  Dit is zonder meer noodzakelijk omdat in al die nieuwe exportbestemmingen markten nog effectief dienen uitgebouwd te worden.

De Belgische fruitsector zit in zeer zwaar weer. Dat is voor iedereen duidelijk. Willen we dit tij keren, dan zullen er extra inspanningen gedaan moeten worden door de diverse actoren op het terrein. In het verleden heeft de fruitsector bewezen zeer veerkrachtig te kunnen reageren op crisissen. En daar geloven we ook nu in want voor gegarandeerd kwalitatieve producten als Belgische appelen en peren zal er altijd interesse bestaan.

Voor meer informatie:
Luc Vanoirbeek
Verbond van Belgische
Tuinbouwcooperaties (VBT)
Tiensevest 136
B-300 Leuven
+32(0)1620 0080
info@vbt.eu  
www.vbt.eu  

Publicatiedatum: