Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Britse supermarktketen introduceert eigen online radiostation

Duitsland: Metro meldt omzetgroei van 1,3%
Metro had over het fiscale jaar 2017/18 een omzet van €36,5 miljard. De like-for-like-omzet van de retailer steeg jaar op jaar met 0,7%. In Azië kwam de like-for-like-omzetgroei neer op 4%, terwijl deze in Oost-Europa met uitsluiting van Rusland op 6,1% stond. In de Duitse thuismarkt steeg de like-for-like-omzet met 0,8%. Het groothandelssegment van Metro zag wegens een negatief effect van de wisselkoers zijn omzet teruglopen met -1,4% tot €29.5 miljard. Met betrekking tot Rusland kijkt het bedrijf naar zijn marketingstrategie. Dit heeft ertoe geleid dat het klantenverkeer is afgenomen en de like-for-like-omzet is afgenomen met -7,0%. De groei in Duitsland wordt door Metro verklaard door het groter aantal horeca-klanten. "Thuisbezorging stimuleert groei, wat met name te zien is bij onze horeca-klanten, die we nu dichter bij Metro kunnen krijgen door middel van digitale innovatie," zegt Olaf Koch, voorzitter van de raad van bestuur van Metro. De afdeling Real zag in het vierde kwartaal zijn like-for-like-omzet afnemen met -4,1%, hoewel de afdeling in het eerste halfjaar positieve groei had. De omzetafname kwam met name door het hete weer van de zomer. Hierdoor had Real over de periode van 2017/18 een afname in like-for-like-omzet van -1,7%. De totale omzet van Real daalde met -2,3% tot €7,1 miljard, terwijl het online segment van de keten met 85% steeg tot €280 miljoen.
Bron: retailanalysis.igd.com

Australië: Coles overweegt nieuwe strategie
De directeur van Coles, Steven Cain, heeft gehint op plannen om een nieuwe strategie toe te passen binnen het eigen winkelnetwerk. De strategie zou neerkomen op winkels volgens een kleiner format, het aanbieden van maaltijdkits en thuisbezorging. In een interview met de Australian Financial Review zei Cain dat hij gefascineerd is met de opkomst van maaltijdkits, waarmee consumenten alle benodigdheden aan huis bezorgd krijgen om een eigen maaltijd te maken.
Bron: insideretail.com.au

Roemenië: Carrefour en Mastercard lanceren nieuwe betaalservice
De creditcardmaatschappij Mastercard en de Franse retailer Carrefour hebben in Roemenië een nieuw betaalprogramma gelanceerd. Consumenten met een Mastercard kunnen nu in meerdere termijnen voor hun boodschappen bij hypermarkten van Carrefour betalen. Het is voor het eerst in Roemenië dat een soortgelijke betaalmogelijkheid wordt aangeboden. Betaling in termijnen wordt voornamelijk toegepast in het IT-segment van de retailsector.
Bron: romania-insider.com

VK: Co-op lanceert eigen online radiostation
The Co-op heeft zijn eigen radiostation nieuw leven ingeblazen. Het eigen radiostation wordt gebruikt in winkels van de Britse retailer. De vorige versie van het radiostation maakte gebruik van satellietzenders die een enkel radiokanaal aanboden. De nieuwe versie van de winkelradio is echter gebaseerd op online technologie, die supermarktvestigingen zelf relevante content laten kiezen. Hierdoor kunnen supermarkten afzonderlijk een muziekspeellijst aanmaken en berichten opnemen voor medewerkers, lokale evenementen of andere zaken die in de gemeenschap van de betreffende vestiging een rol spelen. Ook wordt via het nieuwe radiostation meer aandacht gegeven aan telers en lokale leveranciers.
Bron: retailanalysis.igd.com

Japan: Rakuten en Seiyu openen online supermarkt
De Japanse bedrijven Rakuten en Seiyu hebben samen de online supermarkt Rakuten Seiyu Netsuper geopend. Rakuten Seiyu Netsuper is een thuisbezorgdienst op basis van de combinatie van de 99 miljoen leden van Rakuten en de ruime ervaring van Seiyu met de retail van versproducten. De online supermarkt biedt verder een groot aantal voordelen, zoals een breed assortiment en een sterke bezorgservice. Ook maakt de online supermarkt gebruik van het identificatiesysteem van Rakuten.
Bron: japantoday.com

Brazilië: GPA haalt verwachtingen in derde kwartaal
De Braziliaanse retailgroep GPA heeft zijn resultaten voor het derde kwartaal bekend gemaakt. Door het einde aan de inflatie van prijzen voor levensmiddelen en de sterke prestaties van het groothandelssegment heeft GPA de verwachtingen voor deze periode waar kunnen maken. GPA, dat onderdeel is van het Franse Casino Guichard Perrachon SA, zag in deze periode zijn netto winst jaar op jaar toenemen met 37% tot 138 miljoen reais (€32,6 miljoen). De bruto winst steeg met 49% tot 611 miljoen reais (€144,5 miljoen), waarmee dit net iets onder de 657 miljoen reais (€155,4 miljoen) zat die Reuters had verwacht.
Bron: reuters.com

Richemont en Alibaba werken samen in China
Het Zwitserse bedrijf Richemont, dat in handen is van Carlier, gaat binnen de Chinese online sector samenwerken met Alibaba. De Chinese online retailsector biedt enorme mogelijkheden voor het luxe marktsegment, maar is tegelijkertijd erg ontoegankelijk voor bedrijven buiten China. Via het partnerschap worden onder andere luxe producten van Yoox Net-a-Porter Group (YNAP) op de Chinese online markt gezet. Er worden via de joint venture met Alibaba mobiele apps gelanceerd voor Net-a-Porter en het mannenkledingmerk Mr Porter.
Bron: reuters.com

Canada: Longo’s test zelfscankassa's in Toronto
De in Ontario gevestigde onafhankelijke supermarktketen Longo's is begonnen met het testen van zelfscankassa's in Toronto. De eerste zes zelfscankassa's werden eerder deze maand in gebruik genomen. Het doel van de zelfscankassa's is niet alleen om de arbeidskosten te verlagen, maar ook om de winkelervaring voor klanten te verbeteren. "We wille ervoor zorgen dat de consument zo snel mogelijk de winkel in en uit kunnen gaan," aldus directeur Bill Zachopoulos.
Bron: canadiangrocer.com

Costco-leden krijgen toegang tot cloud-technologie voor communicatie
Bedrijven met een abonnement bij Canadese vestigingen van Costco kunnen gebruik maken van cloud-technologie van het IT-bedrijf Fusion. De oplossingen van Fusion zijn voor handen bij alle retailzaken van Costco in in Ontario, Alberta en British Columbia en worden in het begin van 2019 uitgebreid naar Quebec. De dienstverlening van Fusion komt neer op een communicatiesysteem op basis van cloud-technologie. Dit zorgt ervoor dat de IT-mogelijkheden van grote ondernemingen nu ook beschikbaar zijn voor kleinschalige bedrijven. De oplossingen van Fusion verbeteren de bedrijfsvoering met apps die gericht zijn op mobiel internet en communicatie binnen de onderneming. Alle onderdelen van Fusion zijn voor leden toegankelijk via een online portaal.
Bron: globenewswire.com

VS: Walmart heeft nieuw plan rondom supercenters
Walmart is van plan om de stukken terrein rondom zijn supercenters radicaal te veranderen. Op dit moment worden deze stukken terrein onder andere gebruikt voor parkeergelegenheid. In de nieuwe plannen wordt echter ruimte gemaakt voor een soort eigen dorpscentrum. De stukken grond worden geleased aan restaurants, andere retailers, entertainmentbedrijven en andere dienstverleningen. Door de omliggende ruimte op deze manier te gebruiken, wordt meer voordeel gehaald uit het winkelverkeer dat de locaties van Walmart aantrekt. Zo kan er onder andere worden geëxperimenteerd met nieuwe vormen van retail, waarmee Walmart kan onderzoeken hoe offline en online commercie samen kunnen gaan. Ook kan Walmart met deze plannen zijn merk breder profileren.
Bron: winsightgrocerybusiness.com

VS: Meijer breidt online afhaaldienst uit
Meijer breidt zijn samenwerking met het thuisbezorgplatform Shipt uit. In de Amerikaanse Midwest-regio is het nu ook mogelijk om bestelde boodschappen bij vestigingen af te halen. De afhaaldienst is beschikbaar bij alle 227 Meijer Supercenters in de zes staten in deze regio, die op dit moment ook thuisbezorging aanbieden. Consumenten kunnen nu kiezen tussen thuisbezorging aan huis of de bestelling bij hun auto laten leveren. De afhaaldienst is zeven dagen per week van 8 uur 's morgens tot 8 uur 's avonds te gebruiken. De thuisbezorgdienst is 24 uur per dag beschikbaar. 
Bron: winsightgrocerybusiness.com

Publicatiedatum: