Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Filip Lowette: "belang clubrassen steeds groter''

Nieuwe Morgana-appel gepresenteerd op Fruit Attraction

Tholen – Op woensdag 24 oktober werd tijdens de Fruit Attraction in Madrid een nieuwe appel gepresenteerd aan de internationale pers: de Morgana. De appel is een resultaat van de samenwerking tussen de vier partners van de Morgana Apple Group (MAP): Fruitveiling Zuid-Limburg Margraeten - Nederland, BFV - België, Krings Obstbau Vertriebs – Duitsland en Melinda – Italië. De appel wordt tot 2019 getest, zal verkocht worden in 2020 en in volle productie gaan in 2022. Bij Krings is de appel al te verkrijgen, omdat zij vijf jaar geleden al gestart zijn met de verkoop van de Morgana.


Andrea Fedrizzi van Melinda

Clubrassen
“Het belang van clubrassen wordt steeds groter”, vertelt Filip Lowette van BFV tijdens de presentatie. “Er worden steeds meer nieuwe rassen geïntroduceerd en daarbij zie je dat ook de naamgeving en de verpakking steeds belangrijker wordt. Hieraan is bij de Morgana ook veel aandacht aan besteed met oog op de doelgroep. De naam Morgana is gebaseerd op een fata morgana in de woestijn die naar de frisheid en de sappigheid van de appel verwijst en Morgan le Fay uit de Arthur legende die het magische van de verpakking voor moet stellen. Voor de verpakking hebben we de blauwe kleur gekozen die de frisheid en de sappigheid van de appel vertegenwoordigd.”



‘Smaakbewuste consument’
“De Morgana is een relatief grote appel met een hoog suikergehalte, makkelijk te consumeren en is erg sappig. Vooral het sappige van de appel is belangrijk en wordt daarom benadrukt op de verpakking. Het is een ideale appel voor consumenten die ‘on-the-move’ zijn”, zegt Andrea Fedrizzi van Melinda. De doelgroep van de Morgana is de smaakbewuste consument die tussen de 20 en 50 jaar oud is en die smaak belangrijker vinden dan de prijs. De appel heeft een goede bewaarbaarheid en is 12 maanden per jaar op de markt.


Filip Lowette van BFV

De licentiehouder van de appel is ABC en de veredelaar is Better3fruit. De productiegebieden van de Morgana zijn Nederland, Italië, Duitsland en België. Er is in totaal 13.650 hectare aangeplant met een productie van 850.000 ton. De Morgana moet voor een omzet van 560 miljoen euro voor de The MAG zorgen.