Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nico van Vliet, Bayer:

"Reductie van verpakkingen al een speerpunt in de veredeling"

Tholen - Tijdens de Fruit Attraction in Madrid maakten de merken De Ruiter en Seminis voor het eerst hun debuut onder de Bayer vlag. Voor de Spaanse markt, voor interne consumptie en voor export naar Noordwest Europa,  introduceerde de veredelaar onder meer Zyrconita een losse cherrytomaat met een hoge productie, een goede post harvest en een kaliber dat meer gevraagd is dan de huidige rassen in het segment.

Ook een nieuwe Lamuyo-paprika werd onder de aandacht gebracht van de Spaanse telers. Daarnaast was er speciale aandacht voor een tomaat voor de biologische markt, wat volgens de Spaanse ketenmanager Miguel Sanchez een snelgroeiende markt is in Spanje. "Daarbij is het zaad van alle rassen welke worden gebruikt in de biologische markt onbehandeld beschikbaar, wat erg belangrijk is voor de biologische markt."


Miguel Sanchez en Nico van Vliet van Bayer

Naast alle noviteiten ziet zijn Nederlandse collega Nico van Vliet ook een zekere merkentrouw bij de Europese retailers. "Neem de fijne troscherrytomaat Juanita, die heeft inmiddels al tien jaar voet aan de grond bij de supermarkten. Als retailers tevreden zijn met een ras, schakelen ze niet meer zomaar over naar een ander merk."

Daarbij probeert Bayer al in de veredeling in te spelen op rassen waarbij een reductie van het verpakkingsgebruik mogelijk is. "Telers willen graag hun eigen merk promoten op de verpakking, maar als een retailer inzet op verpakkingsreductie, kan het snel gaan in de keten. Onze veredelaars zetten al jarenlang in op sterke trosaanhechting om uitval tijdens de oogst te voorkomen en tevens om in te spelen op de wens van consument naar meer duurzame verpakkingen", aldus Nico.

"Consumenten verwachten van een premium tomaat bij de cherrytomaat dat de kwaliteit een week na het openen van de verpakking nog steeds perfect is. Dat betekent gladde, glanzende tomaatjes met frisse groene delen, die nog netjes aan de tros vast zitten. Een tomaat die los in de verpakking ligt, wordt vaak als onbruikbaar (waste)  ervaren."

"Uit diverse consumentenonderzoeken in Duitsland blijkt dat het ras Strabena het antwoord is op die vraag naar de perfecte midi cherrytomaat. Strabena blinkt uit in houdbaarheid en vertoont gedurende een langere periode frisse groene delen en stevige tomaten, die netjes aan de tros blijven. Als voorbeeld, de Belgische Coöperatie Hoogstraten, ook aanwezig op Fruit Attraction, verkoopt de Strabena zowel met tien losse tomaatjes met kroontje in één doos als aan de tros."

Voor meer informatie:
Bayer
Leeuwenhoekweg 52
2660 BB Bergschenhoek
Tel: +31 (0) 105292415
Nico.vanvliet@bayer.com
www.deruiterseeds.nl
www.seminis.nl