Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zowel binnen als buiten drukte van belang op tweede beursdag Fruit Attraction

Tholen - Zoals verwacht was de tweede beursdag van de Fruit Attraction nog drukker bezocht dan de eerste. Volgens de standhouders is de kwaliteit van de bezoekers hoog en de sfeer  goed. De wandelgangen waren al snel goed gevuld en in de stands werden al vroeg goede gesprekken gevoerd. De Nederlanders en Belgen merkten op dat het aantal bezoekers maar ook de standhouders ieder jaar groeit. Ook wordt er meer ingezet op gesprekken met producenten en leveranciers dan met retailklanten. Standhouders en bezoekers merken op dat de Fruit Attraction steeds meer aan aanzien wint ten opzichte van beurs in Berlijn en verwachten dat deze groei de komende jaren zal voortzetten. Vandaag is de derde en laatste dag van de beurs en zoals voorgaande jaren wordt verwacht dat het richting het eind van de middag steeds rustiger zal worden.


Chris De Pooter en Luc Vanoirbeek

Tijdens de tweede beursdag hielden meerdere bedrijven persconferenties om nieuwe producten te introduceren. Op de stand van Melinda werd de nieuwe Morgana-appel gepresenteerd door de vier bedrijven die samen de Morgana Appel Groep volgen (Fruitveiling Zuid-Limburg Margraeten - Nederland, BFV - België, Krings Obstbau Vertriebs – Duitsland en Melinda - Italië). Daarnaast presenteerde het Spaanse Planasa een nieuwe aardbei genaamd Savana. Fresas Nuevos Materiales introduceerde twee nieuwe aardbeien- en frambozenvariëteiten en Axia presenteerde een puntpaprika met de meeste caroteen. De Spaanse knoflook exporteurs hadden het vooral over de situatie op de knoflookmarkt, maar geloven sterk in kwaliteit van het Spaans knoflook. De kaki- en kersenhandelaren dromen over de opening van de Chinese markt en de potentie voor hun producten. Desondanks zijn druivenexporteurs klaar om naar China te exporteren. Er zijn al bedrijven die speciaal voor de Chinese markt een merk hebben opgericht.  


Het paddenstoelenteam van Bolettus / FME

De hal met de meeste Italiaanse standhouders was de tweede beursdag minder gevuld dan de Italianen hadden verwacht. Een Italiaanse standhouder merkte op dat de hallen 9 en 10 drukker waren dan hal 3. “Het was te verwachten dat de hallen 9 en 10 het meest bezocht zijn. Hierin zijn ook de meeste Spaanse bedrijven gevestigd die voornamelijk worden bezocht door Iberische- en internationale bezoekers.” Voor Franse standhouders wordt de beurs ieder jaar interessanter. Volgens sommigen vinden er meer relevante ontmoetingen plaats dan in Berlijn, onder andere omdat de Franse supermarkten in Madrid goed vertegenwoordigd zijn.


Guy De Meyer, Olivier De Meyer, Geert Vilez en Pedro de Brito

De aanwezigheid van Latijns Amerikaanse bedrijven groeit ieder jaar. Dit geldt zowel voor exposanten  als ook voor bezoekers. Iedereen is erg te spreken over sfeer op de beurs en zeker ook over het aantal bezoekers. De eerste dag was voor veel bedrijven al goed, maar gisteren was het nog beter. Voor de één is Europa een belangrijkere markt dan voor de ander, maar de interesse in producten uit Zuid- en Centraal-Amerika is groot. Ieder jaar is Brazilië met een groot paviljoen aanwezig, maar dit keer viel ook de grote stand van Chili op. Ecuador is natuurlijk bekend van de bananenexport, maar dit keer werd het product Guanabana ook gepromoot. Verder natuurlijk de aanwezigheid van Peruaans super fruit, een Argentijns paviljoen voor onder andere citrus en topfruit, Colombia met verschillende soorten producten maar vooral Hass avocado. Costa Rica heeft altijd een diversiteit van exposanten op de beurs, maar voornamelijk ananas is het product. En dit jaar waren er drie exposanten van Mexicaanse berries waar goed op gereageerd werd door de bezoekers.


Coen Bos van Fyffes in gesprek met William de Groot en Andries van den Bogert van De Groot Fresh Group

Opvallend bij de Griekse bedrijven was dat een aantal stands al na een dag de biezen gepakt leken te hebben, maar verder ervoeren de standhouders de beurs al na dag twee als geslaagd. De toenemende drukte doet bedrijven wel denken aan Berlijn en men hoopt dat het niet zo ver zal komen. Ondanks die drukte blijft men zeggen dat de sfeer erg gemoedelijk is en de beurs als zeer open wordt ervaren. Omdat de tweede beursdag warmer was, zag men dat het ook buiten, tussen de hallen, constant druk bleef. Men sprak elkaar liever even op een bankje in het zonnetje als daar de mogelijkheid voor was.