Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

"Geweldige" groei kaki-teelt in Spanje

Fruit Attraction verwelkomt het tweede Internationale Symposium Kaki Attraction. In dit forum worden de geschiedenis en de toekomst geanalyseerd van een fruitsoort waarvan de teelt een exponentiële groei heeft doorgemaakt in Spanje.

De directeur van de Beschermde Oorsprongsbenaming Kaki Ribera del Xúquer, Cirilo Arnandis, zei tijdens de opening van het symposium dat het alweer 20 jaar geleden is dat de Oorsprongsbenaming werd opgericht en dat deze kaki een van de "vooraanstaande producten" is tijdens deze editie van Fruit Attraction.

Hij benoemde de groeiende aanwezigheid van het product op markten. Hij zei echter ook dat er "nog een lange weg te gaan is", met name in seizoenen als het huidige, waarin er sprake is van een daling van de opbrengsten, waardoor het niet mogelijk is om meer consumenten te bereiken.

Ook ging hij uitgebreid in op het succes van de promotiestrategie, waarin ze jaarlijks ongeveer 24 miljoen euro investeren en waarmee grote supermarktketens bereikt zijn, zowel in Spanje als in Duitsland.

Kakiteelt aangetast door hagel

Rafael Perucho, manager van de Oorsprongsbenaming van de kaki, lichtte op zijn beurt toe dat de oogst dit jaar 40 % kleiner zal zijn vanwege de vorst in het voorjaar en de hagelbuien in Valencia, het gebied waar het grootste deel van de teelt zich bevindt.

Toch bestempelde hij de groei van de kakiteelt in Spanje als "geweldig". 20 jaar geleden werd er in Spanje nauwelijks 4 miljoen kilo kaki geoogst, vandaag de dag is dat meer dan 400 miljoen kilo. Ondanks dat de prijzen in de afgelopen twee seizoenen lager waren, is de verwachting dat het niet lang meer duurt voordat de 600 miljoen kilo bereikt is.

De zogenaamde “kaki goudkoorts” heeft twee oorzaken, geeft Perucho aan. Enerzijds is er de prijzencrisis van citrus die ervoor zorgde dat veel telers die “nooit stoppen met het zoeken naar alternatieven” overgegaan zijn op de kaki en anderzijds gaat het erom op de markt te verschijnen met een “ander product”.

In de loop van de tijd worden de winstmarges kleiner, erkent Perucho, maar de hoeveelheid kaki blijft nog steeds groeien en het is afwachten om te zien hoe de teelt en de vraag zich zullen ontwikkelen.

De uitdaging blijft hetzelfde, stelt Perucho: bereiken dat mensen de kaki blijven leren kennen. Volgens marktonderzoeken zijn er namelijk nog steeds consumenten die, twee decennia nadat de genoemde groei begon, nog steeds niet bekend zijn met het fruit.

Die uitdaging ligt ook op de internationale markten. 80 % van de teelt wordt namelijk in het buitenland afgezet, maar er is nog steeds ruimte om te groeien op markten als Duitsland en Frankrijk.

 

Bron: efeagro.com


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018