Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Carrefour lanceert nieuwe gezondheids app

China: Alibaba gaat internationaal met Singles Day-evenement
De Chinese e-commerce-gigant Alibaba laat zijn jaarlijkse Singles Day internationaal plaatsvinden. De Singles Day is een enorm evenement voor de online retailer, dat op 11 november plaatsvindt. In alle categorieën en op alle platformen van Alibaba worden dan kortingsacties gehouden. Het evenement is te vergelijken met Zwarte Vrijdag in de VS. Het is de tiende keer dat de Singles Day wordt gehouden, die vanwege de datum ook wel het 11:11 shopping festival wordt genoemd. In 2009 werd het evenement georganiseerd door de huidige CEO van Alibaba, Daniel Zhang. De eerste editie leverde een omzet op van $7,8 miljoen (€6,8 miljoen). De totale omzet die met de editie van 2017 werd verkregen was $25,3 miljard (€22,1 miljard). Ter vergelijking werd op de laatste Zwarte Vrijdag in de VS een omzet gegenereerd van $5 miljard (€4,4 miljard).
Bron: cnbc.com

Polen: Carrefour lanceert nieuwe gezondheids app
Carrefour heeft onder de naam "Healthy Apka" een nieuwe gezondheids app gelanceerd. Healthy Apka is een mobiele game, die gezonde eetgewoontes moet stimuleren voor kinderen. De game geeft spelenderwijs voorlichting over voedingswaardes van verschillende producten. De speler moet in het spel gezonde producten verzamelen om meer energie te verkrijgen en ongezonde producten vermijden. De app bevat ook een voedingsencyclopedie, waarin informatie is te vinden over zowel alle gezonde als ongezonde producten in de game. De mobiele game is gratis te downloaden via de App-winkel en Google Play.
Bron: retailanalysis.igd.com

VK: B&M neemt Franse keten over
De Britse discountketen B&M heeft 95 vestigingen van het Franse Babou overgenomen. B&M heeft een bedrag van €91,2 miljoen neergelegd voor de winkels van Babou, dat eveneens een discountketen is. Als onderdeel van de overeenkomst voor de overname zijn ook schulden van Babou vereffend. Babou had in het vorige fiscale jaar, dat op 31 januari afliep, een omzet van €347,1 miljoen. Dat is ongeveer 10,2% van de jaaromzet van B&M over 2017/18 van £2,98 miljard (€3,37 miljard). "B&M heeft nooit een geheim gemaakt van de plannen voor uitbreiding in Europa, sinds dat we in 2014 een beursgang hebben gemaakt," aldus B&M-CEO Simon Arora. "We zijn verheugd dat het overleg met Babou van de afgelopen drie jaar heeft geleid tot de overname, dat ons een platform geeft voor groei in de toekomst. We kunnen nu uitbreiden in een grote en aantrekkelijke markt, terwijl we ook kunnen zorgen voor een stabiele eigenaar voor Babou."
Bron: retailanalysis.igd.com

Superwinkel breidt uit in Duitsland
De Nederlandse online webwinkel Superwinkel.nl gaat uitbreiden in Duitsland. Vorige maand ging de site Supershop.de van start. Het is niet voor het eerst dat Superwinkel in Duitsland actief is. De webwinkel levert al sinds oktober 2017 producten aan de Duitse markt via de Duitse tak van Amazon. Op deze manier Superwinkel ervaring op kunnen doen met Duitse consumenten. Eerder dit jaar meldde medeoprichter Roy Roes via het Nederlandse magazine Twinkle dat het bedrijf echter de voorkeur heeft om niet via Amazon te werken. "We geloven niet echt in dit soort constructies. Als je jezelf serieus neemt, zou je concurrenten als Amazon niet op deze manier sterker moeten maken."
Bron: ecommercenews.eu

Ierland: Dunnes opnieuw marktleider
Dunnes Stores is opnieuw marktleider binnen de Ierse supermarktsector. Eerder verloor Dunnes deze positie in februari, maar uit statistieken van Kantar Worldpanel blijkt dat de keten zich heeft weten te herstellen. In de periode van 12 weken tot 7 oktober had Tesco een marktaandeel van 22,1%. Tesco daalde naar de tweede plaats met een aandeel van 21,5%. Hierna volgt SuperValu met een marktaandeel van 21,4%. De grootste stijger in het afgelopen kwartaal was Aldi. De Duitse discountketen heeft een marktaandeel van 11,8%, waarmee het bedrijf iets boven de directe concurrent Lidl uitsteekt. Lidl heeft nu een marktaandeel van 11,7%.
Bron: rte.ie

Zuid-Afrika: Crediteuren accepteren voorstel Steinhoff
Volgens de Zuid-Afrikaanse retailer Steinhoff heeft 85% van de crediteuren van het bedrijf ingestemd met het voornemen van Steinhoff om de schuldsanering met een maand uit te stellen. Het bedrijf vroeg zijn crediteuren voor uitstel tot 20 november, omdat Steinhoff nog toestemming nodig heeft omtrent de plannen voor schuldsanering.
Bron: reuters.com

Rusland: Magnit heeft netto winststijging van 10%
De Russische supermarktketen Magnit had in het derde kwartaal een netto winst van 7,6 miljard roebel (€101,3 miljoen). Jaar op jaar is dat een toename van 10%. De omzet steeg in deze periode met 8,4% tot 310 miljard roebel (€4,1 miljard). De winst van de kernactiviteiten van Magnit steeg jaar op jaar met 5,3%.
Bron: reuters.com

Filipijnen: meer bedrijven werken met honestbee
Steeds meer Filipijnse merken en supermarkten werken met de online bezorgdienst honestbee. Volgens communicatiemanager Cat Avelino van honestbee is de lijst met partners in de regio Cbu inmiddels uitgegroeid tot meer dan 300 vermeldingen. Cebu is de eerste regio buiten de hoofdstad Manila waar honestbee in februari naartoe is uitgebreid. Toen de app in Cebu net van start ging, was er sprake van slechts 100 lokale merken. "Onze prioriteit is nu om onze aanwezigheid uit te breiden. We willen de markt in Cebu verzadigen en ons bereik hier vergroten," aldus Cat Avelino in een interview.
Bron: cebudailynews.inquirer.net

Zuid-Afrika: Spar gebruikt cloudtechnologie
Om meer concurrerend vermogen te verkrijgen heeft de Spar-groep in Zuid-Afrika nieuwe cloudtechnologie toegepast. De cloudtechnologie moet helpen om de IT-kant van de onderneming te stroomlijnen. Spar gebruikt Microsoft Office 365 en Microsoft Azure om in de komende twee jaar het aantal benodigde servers met een derde en het aantal virtuele machines met de helft te verminderen. Spar kan hierdoor de tijd die nodig is om het systeem per vestiging te installeren verminderen van een werk van uren naar slechts enkele minuten. Dankzij Microsoft Professional Direct-ondersteuning kunnen problemen met Azure snel door Microsoft-medewerkers worden opgelost.
Bron: itweb.co.za

VS: Publix benoemt Kevin Murphy tot directeur
Kevin Murphy is per 1 januari actief als directeur van Publix Super Markets. Murphy is op dit moment nog werkzaam als onderdirecteur voor de retailactiviteiten van de in Florida gevestigde supermarktketen. Met zijn nieuwe taak vervangt Murphy Todd Jones, die aan zal blijven als CEO. De 48-jarige Murphy begon zijn carrière bij Publix als servicemedewerker in Margate, Florida. Hij werkte vervolgens in verschillende posities, voordat hij in 1995 werd gepromoveerd tot winkelmanager. Vervolgens klom hij achtereenvolgens op tot districtsmanager van de afdeling van Publix in Jacksonville in 2003, tot regionaal directeur van Atlanta in 2009, tot onderdirecteur voor Miami in 2014 tot aan zijn huidige functie in 2016.
Bron: winsightgrocerybusiness.com

VS: Raley's introduceert nieuwe website
Raley's heeft een nieuwe website opgezet, met als doel om de klantenervaring te verbeteren. De site heeft een nieuw vormgegeven interface en ontwerp, dat voor de klant duidelijker moet maken wat de doelstellingen van Raley's zijn met betrekking tot gezondheid en welzijn. De site geeft een persoonlijke en tijdbesparende online ervaring voor online retail en is ook geschikt voor mobiel gebruik. Er wordt gebruik gemaakt voor op de specifieke consument toegespitste kortingsacties op basis van producten die vaak door de betreffende consument worden gekocht. Ook laat de site zien wat voor invloed de in West-Sacramento, Californië gevestigde keten heeft op zowel de directe omgeving als de rest van de planeet. Er wordt zodoende content over Raley's gedeeld, die ook meer transparantie moet geven over het assortiment van de supermarktketen.
Bron: progressivegrocer.com

VS: RBS weert kunstmatige ingrediënten uit huismerken
Retail Business Services (RBS), dat een dochteronderneming is van de Amerikaanse tak van Ahold-Delhaize, heeft zichzelf als doel gesteld om voor 2025 alle kunstmatige ingrediënten uit eigen huismerkproducten te weren. RBS levert zijn producten aan Amerikaanse supermarktketens van Ahold Delhaize, zoals Food Lion, Giant Food, GIANT/MARTIN'S, Hannaford, Peapod en Stop & Shop. die hierdoor toegang krijgen tot een schoner en natuurlijker assortiment. De kunstmatige ingrediënten die worden verwijderd betreffen onder andere synthetische kleuren, kunstmatige smaakstoffen, conserveringsmiddelen en kunstmatige zoetstoffen. Ook wil RBS innovaties doorvoeren waarmee het zout- en suikergehalte wordt verminderd, duurzame methodes worden geïntroduceerd en het plasticverbruik fors wordt teruggedrongen. Verder wil het bedrijf meer producten zonder allergenen leveren en strakkere richtlijnen hanteren voor het biologische merk Nature’s Promise.
Bron: internationalsupermarketnews.com

VS: UNFI voltooit overname Supervalu
United Natural Foods, Inc. (UNFI) heeft de eerder aangekondigde overname van Supervalu voltooid. De overname vond plaats tegen een waarde van $32,50 (€28,35) per aandeel, oftewel in totaal ongeveer $2,9 miljard (€2,5 miljard). De overname is inclusief uitstaande schulden en vond plaats met instemming van alle Supervalu-aandeelhouders en de Amerikaanse mededingingsautoriteit. 
Bron: prnewswire.com

Publicatiedatum: