Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Salvo Laudani, vice-president FreshFel:

"AGF-sector zou problemen gezamenlijk moeten aanpakken"

"Bij Freshfel volgen we de evolutie van de consumentenverwachtingen want het is belangrijk dat de AGF-sector de behoeften en verwachtingen begrijpt van de veranderende samenleving, veranderende voedingsgewoonten en inkopen, evenals veranderende afzetkanalen. In vergelijking met andere sectoren blijft de AGF-sector achter. Het is daarom noodzakelijk om samen meer te leren over deze trends, inclusief de impact van digitale technologieën," volgens Salvo Laudani, vicepresident van Freshfel Europe en marketingdirecteur van de Oranfrizer-groep in Catania.

Salvo Laudani

Over de consumptie van groenten en fruit in Europa
Laudani merkt op dat de huidige consumptie van groenten en fruit in de EU nog steeds ruim onder de aanbevelingen van de WHO ligt. "In het eerste deel van de eeuw nam het verbruik om vele redenen af, zoals de verandering van de levensstijl, een zeer competitieve voedselomgeving en perceptieproblemen. Het is daarom nodig om problemen met betrekking tot toegankelijkheid en beschikbaarheid aan te pakken."

Wat de handel betreft, is de export zwaar getroffen door het Russische embargo en recent door problemen met de toegang tot de markt van Mediterrane landen. De import neemt, na een slecht jaar, opnieuw toe dankzij bananen, avocado's en andere exotische producten. De handel binnen de EU blijft stabiel met meer dan 31 miljoen ton.

Wat is de positie van Freshfel ten aanzien van gezondheidsclaims?
"Verse producten hebben veel gezondheidsvoordelen waarmee obesitas en andere hart- en vaatziekten kunnen worden voorkomen. Deze ziekten vormen enorme sociale uitdagingen. Fruit en groenten spelen een belangrijke rol in relatie tot de voedingsvoordelen. Maar terwijl wetenschappers en artsen de voedings- en gezondheidsvoordelen van versproducten kunnen verdedigen, heeft de AGF-sector beperkte mogelijkheden om specifieke gezondheidsclaims voor gezondheid of voeding te verkrijgen vanwege de versnippering van de sector, de diversiteit van producten en rassen en de hoge kosten die verbonden zijn aan het openen van de nodige dossiers bij de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid."

Hoe groeit de vraag naar lokale en biologische producten in de belangrijkste Europese landen?
Volgens Laudani zijn versproducten al een van de ‘lokale’ voedselcategorieën. "Op Europees niveau wordt bijna 80% van de groenten geconsumeerd of verwerkt in dezelfde lidstaten waar ze worden geteeld. Voor fruit is dit verbruik op lokaal niveau bijna 60%. Wat betreft biologisch groeit het langzaam van jaar tot jaar om 3% te bereiken. Sommige lidstaten hebben al een hoger percentage bio. Al met al blijft de sector werken aan meer duurzaamheid, richt het zich meer op het verzorgen van de samenleving en wordt er steeds meer opgeschoven naar alternatieven voor biocontrole."

Wat is de rol van Italië op de Europese en internationale groenten- en fruitmarkt?
"Italië is en blijft een belangrijke speler op de Europese en internationale markt . Als we onze export in cijfers uitdrukken, dan komt het neer op 750.000 ton appelen druiven, 450.000 ton druiven, 200.000 ton, kiwi’s en 200.000 ton perziken." Zoals veel EU-exporteurs is Italië beïnvloed door de gevolgen van het Russische embargo, maar ook door de sluiting van de markt in Algerije en politieke en economische instabiliteit in andere bestemmingen. De Italiaanse sector kijkt proactief naar het openen van nieuwe markten, ook al blijft het proces van ondertekening van de verdragen lang, complex en duur.

Wat is de Europese visie van Freshfel in de AGF-sector?
Freshfel is van plan de sector te begeleiden om de kansen te grijpen die zich in de toekomst voordoen en het consumptieniveau in het komende jaar te verhogen. "De sector heeft dus alleen een mooie toekomst als we er samen een positief beeld van kunnen opbouwen en de diversiteit van smaak en consistentie kunnen benadrukken. We leren consumenten om versproducten te eten en te bereiden in verschillende maten als onderdeel van een maaltijd of als tussendoortje."

Wat is de visie van Freshfel op voedselveiligheid?
"De Europese wetgeving wat betreft voedselveiligheid is een van de meest veeleisende ter wereld en biedt een hoog niveau met betrekking tot consumentenbescherming. De sector moet omgaan met tegenstrijdige belangen tussen beleid, zoals de reductie van toegelaten gewasbeschermingsmiddelen, terwijl tegelijkertijd de zorgen over de gevolgen van klimaatverandering, de verspreiding van nieuwe plagen en ziekten, het debat over afval en voedselverspilling en de preventie van microbiologische verontreinigingen toenemen."

"Het debat over voedselzekerheid moet in een veel bredere context worden gezien met onderling verbonden politieke doelstellingen die met elkaar moeten worden verzoend. Het debat over duurzaamheid roept verdere zorgen op, waaronder sociale aspecten, circulaire economie, evolutie van verpakkingen enzovoorts. Al meer dan drie jaar heeft Freshfel een duurzaamheidswerkgroep opgericht om deze verschillende aspecten te analyseren en kennis uit te wisselen."

De missie van Freshfel Europe
Freshfel heeft als doel een stem te geven aan de Europese AGF-sector. Als zodanig vertegenwoordigt het de verschillende segmenten van de sector. De huidige president van Freshfel is Stephan Weist (Rewe-groep) en de vicepresident is Salvo Laudani (Oranfrizer Catania). Freshfel is gevestigd in Brussel en volgt nauwgezet verschillende aspecten van het Europees beleid, waaronder:

• Hervormingen van het GLB (landbouwbeleid)
• Nieuwe wetgeving aangaande biologische producten
• Bevorderingsbeleid en prioriteiten van het jaarlijkse werkprogramma voor groenten en fruit
• Hervorming van fytosanitaire wetgeving
• Vernieuwing van de wetgeving omtrent gewasbestrijdingsmiddelen
• Gevolgen van de Brexit
• Follow-up van nieuwe handelsovereenkomsten en andere kwesties met betrekking tot toegang tot markten
• Voorbereiding van een promotieprogramma gericht op 18-30-jarigen met behulp van sociale media
• Tal van dossiers met betrekking tot duurzaamheid en de circulaire economie


Publicatiedatum :
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018