Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Julie Vermeiren, Fresh Fruit

"Meer controle op koude keten bio-bananen door nieuw distributiecentrum”

Tholen – “Het is een uitzonderlijk bananenjaar geweest. De eerste twee maanden lagen de prijzen voor conventionele bananen historisch hoog en daarna implodeerde de prijs tot historisch laag. De bananen lagen spotgoedkoop in de supermarkt en de consumenten hebben voor de goedkope conventionele bananen gekozen in plaats van de biologische bananen”, vertelt Julie Vermeiren van Fresh Fruit. "Momenteel bereiden we ons volop voor op het komende jaar. De jaarcontracten worden weer gemaakt. En er is niets nieuws onder de zon. Supermarkten proberen goedkoper in te kopen en we zien dat de vraag naar bio-bananen nog altijd een zeer sterke groei kent.”

Nieuwbouw
Momenteel wordt er bij Fresh Fruit in de Dominicaanse Republiek aan een nieuw distributiecentrum inclusief kantoren gewerkt. “Het nieuwe distributiecentrum zal volledig duurzaam worden gebouwd. Alles zal volledig door zonne-energie (2000 panelen goed voor 1 Mega Watt) worden aangedreven. Ook de containers zullen gekoeld kunnen worden worden met propere zonne-energie”, zegt Vermeiren. Momenteel worden de volle containers onmiddellijk naar de haven gestuurd en worden ze daar aangesloten op het lichtnet totdat het schip vertrekt. "We hebben door middel van temperatuur recorders vastgesteld dat dit systeem niet enkel duur is maar ook inefficiënt. De koude keten wordt meermaals onderbroken voor vaak meerdere uren. Wanneer het nieuwe distributiecentrum klaar is in december, worden de containers ter plaatse door middel van zonne-energie gekoeld tot op het moment dat ze naar de haven gebracht moeten worden. Op deze manier kan de koude keten vele malen beter gecontroleerd worden en heeft dat een positieve uitwerking op de shelflife van de banaan. Bovendien worden de containers dan ook op een energievriendelijke manier gekoeld."

Belgisch management
Fresh Fruit is een familiebedrijf in 2009 opgestart door Julie Vermeiren in de Dominicaanse Republiek. Het bedrijf heeft een volledig Belgisch management. “Onze belangrijkste afzetmarkten zijn Engeland, Scandinavië, Duitsland, Frankrijk en België. En we zien dat de trend van biologisch doorzet. In Zweden, als nummer 1 qua bananenconsumptie, is 60% van de bananen bio of bio-fairtrade. In Duitsland groeit het aandeel bio ook zeer sterk. Toch zit het product nog altijd niet in de maturiteitsfase en een product dat groeit trekt altijd andere partijen aan. Ecuador is zwaar gaan inzetten op bio-bananen, maar ook Colombia en Peru. Waar de Dominicaanse Republiek altijd de nummer 1 exporteur van bio-bananen was, krijgen ze nu concurrentie van andere landen”, aldus Julie.

Consumentenverpakking
“We zetten bij Fresh Fruit hoog in op kwaliteit & duurzaamheid. We verpakken momenteel al veel in consumentenverpakkingen zodat de bananen enkel nog gerijpt moet worden in het land van aankomst en rechtstreeks naar de supermarkt kunnen. Dit doen we om kosten te besparen”, zegt Vermeiren. “Daarom zijn we ook begonnen met de bouw van het nieuwe distributiecentrum. Dit is het eerste distributiecentrum voor bananen in de Dominicaanse Republiek dat volledig gekoeld en insectenvrij zal zijn. Dit is voor markten als de VS en Europa erg belangrijk. Op vlak van food defense en voedselveiligheid zijn dit eisen van onze klanten. Dit jaar hebben we ook samen met één van onze klanten een papieren tape ontwikkeld om de bananen te verpakken. Deze tape is volledig recycleerbaar is en dus veel milieuvriendelijker dan een plastic tape of een plastic zakje. Momenteel experimenteren we ook met biologisch afbreekbare stickers, om het gebruik van plastic nog meer af te bouwen."

"Het nieuwe distributiecentrum moet eind december klaar zijn als alles vlot blijft verlopen. Alle afdelingen en dochterondernemingen zullen ondergebracht worden in één en hetzelfde gebouw om onze efficiëntie nog te verbeteren. Het nieuwe gebouw zal voor onze telers ook een one-stop-hub moeten worden, waar ze alles kunnen aankopen wat betreft de teelt (bijvoorbeeld organische meststoffen) en technische begeleiding krijgen,” besluit Julie.

Voor meer informatie:
Julie Vermeiren
Fresh Fruit
Calle Independencia 25, 61 000 Mao
Valverder Province, Dominican Republic
+32(0)479 429 085
info@freshfruit.com.do 
www.freshfruit.com.do