Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VK: Waitrose & Partners breidt bezorgdienst uit

Australië: Drakes Supermarkets gebruikt robotsysteem
De in Australië gevestigde onafhankelijke supermarktketen Drakes Supermarkets heeft een robotsysteem van het bedrijf Dematic geïnstalleerd. Het systeem betreft een geautomatiseerde oplossing voor het samenstellen van bestellingen, die wordt toegepast in het distributiecentrum van Drakes in het zuiden van Australië. De supermarktketen heeft gekozen voor Dematic's RapidPICK 1-to1 Good-To-Person (GTP)-oplossing, omdat deze binnen de faciliteit van Drakes erg efficiënt is. "Onze nieuwe faciliteit gaat het meest geavanceerde onafhankelijke distributiecentrum van Zuid-Australië zijn. Het logistieke centrum speelt een centrale rol van onze verticale integratie-strategie. We zijn bovendien erg enthousiast over hoe in dit centrum robottechnologie wordt gebruikt binnen het orderpicksysteem," aldus manager Glenn Sutcliffe van Drakes.
Bron: retail-insight-network.com

Zwitserse retailomzet in augustus verbeterd
De retailsector van Zwitserland heeft zich in augustus weten te herstellen. Een maand eerder nam de omzetgroei in de sector af. Volgens het nationale bureau van de statistieken is in augustus de omzet jaar op jaar met 0,4% toegenomen. In juli was sprake van een afname in omzet van 0,9%. De omzet van levensmiddelen, dranken en tabak steeg met 0,9%, terwijl die van non-food-producten met 0,6% afnam.
Bron: markets.businessinsider.com

VK: Waitrose & Partners breidt bezorgdienst uit
Waitrose & Partners is de eerste Britse supermarkteten die boodschappen aan huis bezorgt en deze voor de klant opbrengt als hij of zij van huis is. De retailer test de meer uitgebreide bezorgdienst uit onder de naam "While You’re Away" in een pilotproject. In eerste instantie kan alleen van de nieuwe dienst gebruik worden gemaakt door 100 consumenten die vlakbij het Londense distributiecentrum voor online retail van Waitrose wonen. Via een speciaal slotmechanisme hebben bezorgers van Waitrose toegang tot het huis van de consument. De sleutel van dit slot wordt via een veilige app naar Waitrose gestuurd, als de klant een bestelling heeft geplaatst en vervolgens van huis gaat. De bezorger kan met deze tijdelijke sleutel het huis binnenkomen, de boodschappen indien nodig in de koelkast of vrieskist plaatsen en vervolgens de deur weer sluiten, waarna de digitale sleutel wordt verwijderd. De bezorger draagt tijdens dit gehele proces een digitale camera, die door de klant op de volgende dag kan worden bekeken. Hierdoor wordt veiligheid gegarandeerd. Er moet via de bezorgdienst voor minimaal £25 (€28,40) aan boodschappen worden besteld. Omdat de testfase op zo'n kleine schaal plaatsvindt, moeten er minstens zes bestellingen worden geplaatst, die allemaal zullen worden geëvalueerd. Bij succes wordt de nieuwe bezorgdienst in de komende lente uitgebreid naar meer dan 1.000 consumenten. 
Bron: waitrose.pressarea.com

Spar opent 75ste Spar Express-vestiging in Nederland
Spar gaat in Broerdijk in Noord-Holland zijn 75ste Spar Express-vestiging openen. De winkel wordt geopend bij een pompstation, die voor dit doeleinde is gerenoveerd. In de komende maanden worden nog eens 55 nieuwe Spar Express-locaties geopend. Sinds het begin van dit jaar is het Spar Express-format toegepast bij pompstations van Texaco en Esso. De winkels hebben een assortiment van dagelijks benodigdheden en food-to-go-opties en zijn in sommige gevallen 24 uur per dag open.
Bron: esmmagazine.com

Thailand: JD Central overweegt onbemande winkel
JD Central, dat als joint venture is opgezet door het Chinese JD en de Thaise Central Group, heeft plannen onthuld voor volledig geautomatiseerde winkels. De eerste van deze winkels wordt mogelijk volgend jaar geopend in Bangkok. JD Central-CEO Vincent Yang gaf aan dat het bedrijf nu locaties evalueert voor een eerste pilotwinkel volgens dit format. Het concept van de onbemande winkel komt erop neer dat klanten de winkel binnenlopen en transacties voltooien door middel van software voor gezichtsherkenning. JD Central onderzoekt ook de mogelijkheden van andere innovatieve technologieën. Zo wordt gekeken naar het gebruik van zelfsturende robots in distributiecentra, waarmee JD Central manieren wil vinden om kunnen besparen op overhead, zoals arbeidskosten.
Bron: insideretail.asia

Spanje: Goldman Sachs neemt groter aandeel in DIA
Goldman Sachs heeft zijn aandeel in de Spaanse supermarktketen DIA vergroot van 14,5% naar 15,8%. De Amerikaanse bank heeft nu 1,5% van DIA direct in handen, terwijl 14,3% indirect aan Goldman Sachs toebehoort. Eerder heeft de grootste aandeelhouder van DIA, LetterOne, zijn aandeel vergroot tot 29%. Onder de Spaanse wetgeving moet een aandeelhouder minstens 30% in handen hebben om een bedrijf volledig over te mogen nemen. Een langdurige economische crisis in Spanje heeft ervoor gezorgd dat het marktaandeel van DIA was toegenomen. Nu de economie weer aantrekt, is dit aandeel echter weer geslonken. Sinds een piek in 2015 is DIA weer twee derde van zijn marktwaarde kwijtgeraakt.
Bron: euronews.com

Finland: S Group geeft winkeldata vrij
De grootste supermarktketen van Finland, de S Group, gaat statistieken met betrekking tot winkelgedrag publiceren. De statistieken zijn verzameld aan de hand van de eigen klantenkaart. Consumenten kunnen nu zelf in zien hoe hun consumentengedrag door de jaren heen eruit heeft gezien. De klantenkaarten van S Group worden door zo'n 3,7 miljoen Finse consumenten gebruikt. "Met name voor jonge consumenten is de mogelijkheid om het eigen consumptiegedrag in te zien een belangrijke reden om van onze bonuskaart gebruik te maken. Soms is deze informatie voor de consument zelfs nog belangrijker dan de kortingsacties zelf," aldus woordvoerder Veli-Pekka Aari.
Bron: reuters.com

India: Metro opent kleinere winkels
Metro Cash and Carry India richt zich meer op kleinere winkels met een verbeterde kwaliteit. De keten opent binnenkort zijn 27ste winkel in India. De nieuwe winkel in Ghaziabad krijgt een oppervlak van ongeveer 3,716 vierkante meter, waarmee de locatie de helft zo klein is als de meeste andere Indiase Metro-vestigingen. Terwijl Metro zijn netwerk in India steeds meer uitbreidt, worden de winkels in schaal verkleind in verband met het verkrijgen van grotere winstmarges. CEO Arvind Mediratta: "We stappen af van grotere winkels van meer dan 6.500 vierkante meter. Veel mensen denken dat meer winkelruimte meer omzet betekent. Maar klanten komen niet vaker bij je langs, omdat je nu eenmaal een grotere winkel hebt."
Source: retailanalysis.igd.com

Kroger en Alibaba werken aan thuisbezorging in China
Kroger en Alibaba Group Holdings gaan samenwerken om via een online platform biologische producten in China aan huis te bezorgen. Kroger stap daarmee met het eigen merk Simple Truth voor het eerst buiten de Amerikaanse thuismarkt. Kroger wil door middel van de samenwerking met Alibaba doordringen in de Chinese markt, die als de tweede grootste economie ter wereld geldt. Door de samenwerking met Alibaba kan Kroger zijn online aandeel van de eigen omzet met 2020 hebben uitgebreid tot 6,6%.
Bron: internationalsupermarketnews.com

VS: Shipt en Target breiden bezorgnetwerk uit
Het online platform Shipt en de Amerikaanse supermarktketen Target breiden hun samenwerking voor thuisbezorging uit in Zuid-Californië. Het assortiment van meer dan 55.000 producten is vanaf medio oktober beschikbaar in de Californische steden Murrieta, Temecula, Palmdale, Lancaster, Palm Springs,  Victorville, Riverside en San Bernardino.
Bron: nasdaq.com

VS: Alliance Retail Group komt met systeem voor kortingsacties
De Alliance Retail Group en Retail Software Solutions Group (RSSG) zijn een partnerschap begonnen. Onder het partnerschap wordt de oplossing DealW!se ontwikkeld. Het systeem DealW!se is een manier waarmee tijdelijke kortingsacties efficiënt kunnen worden verwerkt door onafhankelijke kleinere supermarktketens. DealW!se combineert de tijdelijke kortingsacties van de Alliance Retail Group met de prijzen van de betreffende supermarkten, zodat het proces voor kortingsacties volledig kan worden geautomatiseerd. Door de standaardregels en prijsformules van de Alliance Retail Group toe te passen, kan een winkel die gebruik maakt van DealW!se zijn bruto omzet fors verbeteren. Volgens RSSG duurt het aanpassen van de kortingsacties met DealW!se slechts 5 tot 10 minuten per week. Bovendien geeft DealW!se een uitvoerig financieel verslag, waarin terug te zien is hoe de kortingsacties de bedrijfsresultaten hebben beïnvloed.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Walmart werkt met Nielsen aan partnerprogramma
Walmart werkt met het bedrijf Nielsen Brandbank samen aan het nieuwe Connected Content Partner-programma. Nielsen Brandbank is gespecialiseerd in het leveren van online content voor producten. Het Connected Content Partner-programma borduurt voort op het Content Service Provider-programma, dat eerder door Walmart is opgezet om online content van leveranciers in de catalogussen van Walmart te publiceren. Het Connected Content Partner-programma gaat in januari 2019 officieel van start. Nielsen Brandbank wordt verantwoordelijk voor het creëren van content voor de verschillende productcategorieën van Walmart. Ook moet Nielsen Brandbank de online aanwezigheid van de merken van Walmart verbeteren. Daarnaast zal het bedrijf een rol spelen bij het opstellen van strategieën voor online marketing en kwaliteitscontrole.
Bron: winsightgrocerybusiness.com

VS: Publix opent eerste GreenWise Market-winkel
Publix heeft in Tallahassee, Florida zijn eerste nieuwe GreenWise Market geopend. Het nieuwe filiaal is de eerste van vijf geplande vestigingen. De winkel heeft een oppervlak van ongeveer 2,700 vierkante meter en heeft een grotere focus op biologische en natuurlijke producten, die zowel gezond zijn als makkelijk zijn klaar te maken. Onder het assortiment bevindt zich veel lokaal AGF, naast schoonheidsproducten, vitaminen en voedingssupplementen.
Bron: supermarketnews.com

VS: Instacart verwerkt meer dan $3 mld aan bestellingen
Het Amerikaanse thuisbezorgplatform Instacart is goed op weg om dit jaar meer dan $3 miljard (€2,6 miljard) bestellingen te verwerken. Dat is twee keer zoveel omzet als in het vorige jaar. Instacart werd in 2012 opgericht door een voormalige medewerker van Amazon. Het platform is in de afgelopen jaren geleidelijk aan steeds groter geworden door de samenwerking met een aantal grote retailketens, zoals Walmart en Aldi.
Bron: reuters.com

Publicatiedatum: