Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bonduelle groeit dankzij overname Ready Pac Foods

Tholen – Bonduelle kan tevreden terugkijken op het afgelopen financiële jaar (eindigend juni 2018). Het bedrijf noteerde een omzetgroei van 21,4%, waarmee dit cijfer uitkomt op bijna 2,8 miljard euro. De forse stijging is vooral te danken aan de omzet van Ready Pac Foods, dat dit jaar voor het eerst een volledig boekjaar werd meegerekend.

Hoewel het resultaat verwaterd in het totaal plaatje is de winstgevendheid van Ready Pac Foods, inmiddels omgedoopt tot Bonduelle Fresh Americas, significant in de tweede helft van het boekjaar. Het operationeel inkomen steeg met 14,2% en kwam uit op 123,6 miljoen euro. De historische onderdelen van de groep noteerden een groei van 6,4% voor het operationeel inkomen, gecompenseerd voor wisselkoerseffecten. Dat resultaat werd geboekt in een nog altijd “stroperige” Europese en Amerikaanse markt en in een trage, maar verbeterende Oost-Europese markt.

 

EU: markt groeit

De EU is goed voor 46,5% van de omzet. Dat cijfer steeg met 1% ten opzichte van het voorgaande jaar, toen een groei van 0,2% genoteerd werd. De stijging is het resultaat van innovaties binnen het Cassegrain label, een toegenomen marktaandeel in verschillende categorieën en segmenten en gunstigere weersomstandigheden waardoor er beperkte verstoringen waren in de markt.

 

Niet-EU: dominantere positie

Onder dit onderdeel zijn vooral de VS en Oost-Europa belangrijke markten. Deze gebieden hebben een dominante positie in het geografisch profiel met een aandeel van 53,5% van de geconsolideerde omzet in 2018. Hier werd een groei van 47% genoteerd en een krimp van -0,5% op vergelijkbare basis, dat is het gevolg van de volledige integratie van Ready Pac Foods en ondanks een ongunstige wisselkoers.

De beperkte groei op vergelijkbare basis is het gevolg van een verzadiging van de productiecapaciteit voor conserven en diepvries in Noord-Amerika als gevolg van een beter bussiness portfolio. Daarnaast kende het voorgaande boekjaar 53 weken, tegen 52 weken in 2018. Bonduelle Fresh America noteert een krimp in het ready-to-eat segment in het vierde kwartaal nadat het vierde kwartaal een jaar eerder een hoog cijfer noteerde. In Oost-Europa is weer groei te zien in de markt, al is die nog niet op niveau met voorgaande jaren en Bonduelle ging een samenwerking aan met Unilever in Brazilië.

Het nettoresultaat van Bonduelle komt uit op 25,3 miljoen euro tegen 18,2 miljoen euro in het voorgaande boekjaar. Deze stijging is het gevolg van de opgelopen schulden als gevolg van de overname van Ready Pac Foods over het volledige boekjaar, gedeeltelijk gecompenseerd door de aflossing van schulden.

 

Klik hier om de resultaten te bekijken.