Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Boycot en nieuw spoor grootste knelpunten AGF op Nieuwe Zijderoute

Tholen – Maakt de Nieuwe zijderoute alle beloftes waar? Het prestigieuze miljarden project van China wordt al enkele jaren gebruikt voor transport tussen China en Europa. Langs de route wordt nog altijd fors geïnvesteerd om de verbinding te verbeteren. Ondanks de positieve resultaten zijn er voor  AGF transport nog voldoende uitdagingen. Dat bleek tijdens het congres De Nieuwe Zijderoute dat Nieuwsblad Transport vorige week organiseerde in Tilburg

Met de snelheid van een hsl denderden de bezoekers langs een aantal stations die de uitdagingen van de route blootleggen. ‘s Morgens was er volop aandacht voor het grote plaatje. Wat gebeurt er? Hoever zijn de ontwikkelingen? En wat betekent het hele project voor de geopolitieke verhoudingen in de wereld? Kazachstan en China investeren miljarden en stampen stations en verbindingen uit de grond. De EU lijkt achterop te raken. Terwijl in het oosten miljarden geïnvesteerd worden blijft Europa vooral op politiek niveau actief en probeert de unie een ‘level playing field’ te creëren. Volgens de EU worden Europese bedrijven achtergesteld door China tenzij deze bedrijven een techniek hebben die China kan gebruiken. Daarnaast onderhandelt de Unie over de aansluiting van de spoorverbinding op corridors die de EU eerder al identificeerde.

H.E. Mr. Magzhan Ilyassov (ambassadeur van Kazachstan) en Letty Zhu (NHTV Breda Applied Science University) vertellen over de investeringen in het oosten.

De Chinese investeringen veranderen het geopolitieke speelveld en in een wereld waarin conflicten steeds vaker via economische wegen worden uitgevochten, raakt dat direct aan de handel. “China is op weg om de grootste economie van de wereld te worden,” aldus Frans-Paul van de Putten van Instituut Clingendael. Hij verwacht dat de Chinese groei een verschuiving in de internationale handel zal veroorzaken. Daarvoor wijst hij op twee factoren. De eerste is de invloed van de Chinese regering op de bedrijven. Als de Chinese bedrijven actiever worden op het wereldtoneel, neemt daarmee ook de invloed van Beijing toe. Ten tweede worden conflicten uitgevochten met economische wapens, zo bewijst de handelsoorlog tussen de VS en China.

‘s Middags volgde een programma met een zo mogelijk nog hogere snelheid waarin vooral ingezoomd werd op de papierwinkel die bij de export naar China komt kijken. Li Jiao van Buren, Legal, Taks and Notary toont een groot aantal websites waarmee Europese bedrijven hun Chinese partners kunnen controleren op betrouwbaarheid. Kleine uitdaging: de sites zijn in het Chinees.

Douanecontroles vormen soms een verdagende factor, maar door de papieren goed in te  vullen voorkom je onnodige controles. Arjan Haanstra van Wilderbrook Customs & Railway Contracting wijst hierop en geeft enkele praktische tips: Geef een duidelijke omschrijving van het product, zorg dat het aantal colli zoals vermeld op de documenten ook daadwerkelijk in de container zit en noteer het nummer van de verzegeling op het exportdocument. Er zijn maar weinig exporteurs die dat doen maar het kan het douaneproces versnellen.

Vertragingen op het traject, mede als gevolg van vernieuwing van delen op het traject, en de Russische boycot blijven de grootste beperkingen voor het AGF-transport. De eerste uitdaging wordt aangepakt met investeringen in het spoorwegennet. De laatste is in handen  van het Kremlin. Hoewel het doorvoeren van de boycot producten technisch is toegestaan blijkt dat in de praktijk lastiger. De Russische autoriteiten vrezen dat de producten toch op de Russische markt belanden. Aan die houding lijkt vooralsnog weinig te veranderen en daarmee blijft het transport van AGF over de nieuwe zijderoute lastig. Positief is dat er veel bedrijven zijn die ervaring opdoen op de route met reefers. Als de grens met Rusland opengaat of doorvoer makkelijker wordt, ligt er een nieuwe transportroute naar het oosten te wachten op Europese exporteurs.