Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Consument vindt product in felgekleurde verpakking aantrekkelijker

Lightproducten zitten vaak in lichtblauwe verpakkingen. Niet de beste keuze, ontdekte promovendus Irene Tijssen van Humane voeding van de Wageningen Universiteit. Felrood of oranje vindt de consument aantrekkelijker. Tijssen is vrijdag 21 september aan de Wageningen Universiteit op haar onderzoek gepromoveerd. 

Tijssen onderzocht in samenwerking met de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijke Onderzoek, Unilever en FrieslandCampina hoe je gezondere producten aantrekkelijker kunt maken door de kleur van de verpakking aan te passen. De gezonde optie wordt dan ook de makkelijke optie. 

Tijssen liet de deelnemers een computerspel spelen waarbij ze verschillende kleuren yoghurtdrankverpakkingen moesten koppelen aan bepaalde aantrekkelijke of onaantrekkelijke woorden. Daaruit bleek dat mensen de verpakking met warme, felle kleuren aantrekkelijker vonden. Daarnaast scande Tijssen de hersenen van mensen om te kijken wat daar gebeurde tijdens het beoordelen van de verpakkingen. "Daar zagen we met name bij de verpakkingen met warme, felle kleuren meer activiteit in het deel van de hersenen dat te maken heeft met beloning."

Tijssen heeft niet onderzocht of mensen de producten in een rode felgekleurde verpakking ook sneller zullen kopen. "Dit was praktisch niet uitvoerbaar. Maar daar ben ik wel benieuwd naar, want we weten dat wat mensen zeggen en wat ze uiteindelijk doen als ze in de supermarkt staan, twee verschillende dingen zijn. Bovendien spelen in de supermarkt veel meer factoren mee, zoals de prijs of plaats in het schap."

Zie voor meer informatie de site van Resource.

Bron: Resource - Wageningen UR


Publicatiedatum :



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018