Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Carrefour introduceert blockchain

Jumbo opent tijdelijke Max Verstappen-winkel
Jumbo heeft in Groningen een pop-upwinkel geopend, die geheel is toegewijd aan formule 1-coureur Max Verstappen. De tijdelijke winkel bevindt zich binnen een vestiging van Jumbo en bevat een heuse Red Bull-racewagen en verschillende kledingstukken op basis van Max Verstappen, zoals petjes. De winkel werd onlangs door Max Verstappen zelf geopend. De vestiging van Jumbo in Groningen beslaat meer dan 4.000 vierkante meter en heeft een assortiment van 30.000 producten, waaronder volgens Jumbo zelf het grootste veganistische assortiment van Nederland.
Bron: esmmagazine.com

India: Avenue11 krijgt voor Rs260 mln aan financiering
De in Bengaluru gevestigde online supermarkt Avenue11 heeft voor Rs260 miljoen (€3,1 miljoen) aan financiering verkregen. De investering is afkomstig van Brand Capital, dat een onderdeel vormt van de Times Group. Het geld wordt gebruikt voor uitbreiding van het netwerk van Avenue11 en voor promotie van het eigen merk. Avenue11 is opgezet door de Koreaanse ex-pat Nakkyun Chong. De online supermarkt is op dit moment actief in het zuiden en oosten van Bengaluru. Het bedrijf heeft een klantenbasis van ongeveer 35.000 mensen en een maandomzet van Rs 9 miljoen (€106.000). Door de samenwerking met Brand Capital wordt de omzet over 2018 geraamd op Rs 170 miljoen (€2 miljoen).
Bron: thenewsminute.com

China: e-commerce platform Pinduoduo richt zich op hoger marktsegment
Het Chinese sociale e-commerceplatform  Pinduoduo heeft een vooralsnog onbekend bedrag geïnvesteerd in de Chongma Linli Group, dat zich op het hogere marktsegment richt. De Chongma Linli Group is een van de minder bekende online platformen van China. Het bedrijf werd in 2012 opgericht door drie buren in een rijke wijk in Sjanghai. Het bedrijfsmodel was gericht op sociale commercie. In 2014 verkochten de oprichters fruit vanuit een nieuw aangeschafte Tesla-wagen. Via WeChat voegden zich in rap tempo meer buurtgenoten zich bij het bedrijf. Als sociaal platform trok de groep zo'n 30 leden per dag. Op dit moment levert Chongma Linli fruit, groente, zuivel, huisgemaakte delicatessen en snacks direct van leveranciers bij consumenten aan huis. Ook heeft het bedrijf een aantal winkels met afhaalpunten opgezet, waarmee gericht wordt op ongeveer 1 miljoen consumenten in Sjanghai.
Bron: technode.com

Nieuw-Zeeland: Countdown werkt met UnionPay
Countdown heeft bij 181 supermarkten in Nieuw-Zeeland de betaalmethode UnionPay geïmplementeerd. UnionPay is een betaaldienst voor Chinese consumenten. Met een UnionPay-kaart kan op dit moment al worden betaald in 170 verschillende landen in de wereld. Countdown is de eerste supermarktketen in Nieuw-Zeeland die de betaalmiddelen van UnionPay accepteert. Daaronder valt ook de contactloze betaalmethode UnionPay QuickPass, die gebruikt kan worden door middel van chipkaarten en smartphones.
Bron: voxy.co.nz

Bol.com is wederom grootste online winkel van NL
Bol.com is net als in 2016 en 2017 de grootste online retailer van Nederland. Het bedrijf heeft binnen de online retailsector de grootste omzet. Het dochterbedrijf van Ahold genereerde in het afgelopen jaar voor €1,22 miljard aan online omzet. In 2016 was de jaaromzet van Bol.com nog €950 miljoen. Op de tweede en derde plaats qua online retailomzet staan Coolblue en de Duitse online kledingzaak Zalando. Zalando stootte het postorderbedrijf Wehkamp van de derde plek.
Bron: ecommercenews.eu

VK: Southern Co-op promoot lokale telers
De Britse regionale coöperatie Southern Co-op promoot tijdens het evenement British Food Fortnight producten van lokale leveranciers en telers. Southern Co-op begon met het Local Flavours-assortiment voor het eerst in 2007 in winkels op Isle of Wight. Het assortiment is afkomstig van 200 lokale telers en leveranciers in 13 Zuid-Engelse regio's. De coöperatie heeft 196 vestigingen, waar lokale producten zoals seizoens-AGF, vis en vlees, chutney en verschillende soorten kaas worden aangeboden.
Bron: retailanalysis.igd.com

Italië: Carrefour introduceert blockchain-technologie
Carrefour gaat op 29 september in Italië van start met zijn eerste product dat gebruik maakt van blockchain-technologie. De technologie wordt gebruikt in navolging van het "Food Transition"-initiatief van Carrefour. Het eerste product dat met de blockchain-technologie wordt geleverd is de Carrefour Quality Filiera-kip. Door de QR-code van de verpakking in te scannen, kunnen consumenten de gehele leveringsketen van de kip doorzien. Carrefour is de eerste supermarktketen van Italië die op deze manier gebruik maakt van blockchain-technologie. Het gebruik hiervan wil de keten binnenkort uitbreiden naar onder andere citrus van het eigen huismerk.
Bron: retailanalysis.igd.com

NL: Spar plant geautomatiseerd dc
Spar is van plan om een geautomatiseerd distributiecentrum in Nederland op te zetten. Door de nieuwe faciliteit zal Spar in staat zijn om met meer efficiëntie het groeiend aantal vestigingen in Nederland te ondersteunen. Ook zorgt het nieuwe distributiecentrum ervoor dat er minder druk komt te staan op het huidige logistieke centrum in Waalwijk. De faciliteit in Waalwijk heeft moeite om het toenemende aantal winkels van vers assortiment te voorzien. Dit komt onder andere door de 130 Spar Express-vestigingen die in rap tempo bij pompstations van Texaco zijn geopend. Ook is er een verschil tussen de producten die in Waalwijk op dit moment staan opgeslagen en de beoogde producten die oorspronkelijk voor deze faciliteit waren bedoeld. Ongeveer 40% van de vraag vanuit alle Spar-vestigingen zou neer moeten komen op versproducten, maar in werkelijk ligt dit percentage een stuk hoger.
Bron: supplychainanalysis.igd.com

VS: Koosjere supermarkt failliet
De in New York gevestigde supermarktketen Seasons heeft zijn faillissement aangevraagd. De keten, die gespecialiseerd was in een koosjer assortiment, heeft een uitstaande schuld van US$42 miljoen (€35,7 miljoen). Het bedrijf heeft voor $5 miljoen (€4,3 miljoen) aan vaste activa, maar is tevens miljoenen dollars verschuldigd aan leveranciers, huurbazen en banken. Dit blijkt uit informatie omtrent de aanvraag van faillissementsbescherming van het bedrijf. De CEO van Seasons, Mayer Gold, was onbereikbaar voor commentaar. Mede-eigenaar Zvi Bloom verwees alle contact door naar zijn managementconsulent Joel Getzler, die echter niet op vragen van de lokale pers inging.
Bron: delimarketnews.com

VS: Kroger viert eenjarig jubileum van Zero Hunger | Zero Waste
De Amerikaanse keten heeft een jaar geleden het Zero Hunger | Zero Waste-initiatief in gang gezet. Het initiatief is bedoeld om een bepaald sociaal probleem binnen de Amerikaanse samenleving aan te pakken: 40% van alle in de VS geproduceerde voedingsmiddelen wordt weggegooid, terwijl tegelijkertijd een op de acht Amerikanen aan hongersnood lijdt. Het doel van Zero Hunger | Zero Waste is om dit hongerprobleem te bestrijden en om tegelijkertijd voedselverspilling binnen het gehele bedrijf tegen te gaan. Voor het einde van 2025 wil Kroger alle voedselverspilling in de eigen leveringsketens volledig hebben weggewerkt. "Het is geweldig hoeveel ons team in het eerste jaar van Zero Hunger | Zero Waste heeft weten te bereiken," aldus onderdirecteur Jessica Adelman.
Bron: markets.businessinsider.com

VS: Sprouts debuteert in Pennsylvania
Sprouts Farmers Market heeft zijn eerste vestiging geopend in Pennsylvania. Daarmee beslaat het netwerk van Sprouts 19 verschillende Amerikaanse staten. De nieuwe winkel in het zuidelijke deel van Philadelphia heeft een oppervlak van iets meer dan 2.950 vierkante meter. Bij de dag van opening kregen de eerste 200 consumenten 20% korting bij hun boodschappen en kreeg elke vijftiende bezoeker een boekje met coupons. Ook kregen alle bezoekers een gratis boodschappentas.
Bron: supermarketnews.com

Amazon wil met 2021 mogelijk 3.000 kassavrije winkels
Amazon.com overweegt volgens anonieme bronnen plannen voor het openen van in totaal 3.000 nieuwe Amazon Go-vestigingen. De kassavrije winkels zouden in de komende paar jaar moeten worden geopend. Amazon zou hierdoor een directe concurrent kunnen worden van buurtwinkelketens als 7-Eleven en fastfoodrestaurants als Subway. CEO Jeff Bezos ziet kansen voor het ontwikkelen van Amazon als fysieke winkelketen in stadsgebieden waar sprake is van een drukke middag- en avondspits. Er wordt echter nog steeds geëxperimenteerd met de meest optimale winkelervaring. Volgens Amazon ligt het ideale format ergens tussen buurtwinkel als 7-Eleven en een kleine horeca-gelegenheid zoals Subway of het Britse Pret a Manger. Amazon weigerde commentaar op de geruchten voor uitbreiding van het Amazon Go-format.
Bron: bloomberg.com

Walmart Canada begint met duurzame thuisbezorging
Walmart Canada is begonnen met duurzame thuisbezorging door in de omgeving van Vancouver samen te werken met Food-X Urban Delivery Inc. Food-X maakt gebruik van diverse methodes om thuisbezorging zo milieuvriendelijk en duurzaam mogelijk te maken. Zo wordt er technologie gebruikt om voedselverspilling tegen te gaan. Ook worden verschillende bestellingen tegelijkertijd rondgebracht, zodat de bestelwagens zo efficiënt mogelijk worden ingezet en de uitstoot van broeikasgassen zoveel mogelijk wordt verminderd. Ook maakt Food-X zo min mogelijk gebruik van plastic verpakking en wordt waar mogelijk biologisch afbreekbaar materiaal toegepast. De duurzame besteldienst is voor consumenten in Vancouver te vinden op Walmart.ca/grocery en op de Walmart-app. Bestellingen kunnen met creditcard worden betaald en worden de volgende dag door Food-X bezorgd.
Bron: supermarketnews.com

Publicatiedatum: