Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sjoerd De Groenteman, Warmenhuizen

Hoezo te jong om je eigen speciaalzaak te starten?

Als jochie droomde Sjoerd de Vries (23) er al van om zijn eigen bedrijf te beginnen. Nu is hij één van de jongste groentenspecialisten van Nederland. Welke keuzes maakt hij en hoe loopt zijn nieuwe zaak? Om daarachter te komen, reizen we af naar Warmenhuizen, een dorp met zo’n 5.500 inwoners boven de rook van Alkmaar in Noord-Holland. De winkel van Sjoerd is gevestigd in een charmant pand aan de Dorpsstraat. Van binnen oogt de winkel verrassend ruim voor het compacte vloeroppervlak. Ook de uitstraling van de winkel is met een industriële look and feel anders dan doorsnee. Lichte wanden met grote wandprints worden afgewisseld met staal en hout. Op een aantal plekken zijn de ruwe gemetselde binnenmuren zichtbaar, wat de winkel een stoer karakter geeft.

Klantenkring
In maart opende Sjoerd de Groenteman - zoals de winkel heet - haar deuren. Daarmee heeft het dorp naast een slager en een bakker weer een eigen groentespeciaalzaak. En daar zijn de inwoners van Warmenhuizen blij mee, merkt Sjoerd aan de drukte in zijn winkel. “Er is een grote Albert Heijn in het dorp, maar mensen komen hier voor de kwaliteit van onze groenten en fruit. Ook beleving speelt mee. Dat ik zelf rondloop in de winkel, een praatje maak met mensen is belangrijk. Dat doen vakkenvullers niet.” Zijn grootste doelgroep bestaat uit 55-plussers. Dorpelingen die zijn opgegroeid met verse groenten en fruit. En hun mandjes volladen met bijvoorbeeld postelein en raapstelen. “Ze weten soms meer van sommige groenten dan ik”, lacht Sjoerd. “Daarnaast merk ik dat ook steeds meer jongeren en jonge ouders binnenlopen.”

Assortimentsbeleid
Dat hij zelf jong is en zo’n beetje iedereen van zijn generatie in het dorp kent, zal meehelpen. Maar ook een bewust assortimentsbeleid zorgt ervoor dat Sjoerd een jongere doelgroep aan zich weet te binden. In de winkel is een prominente plek ingeruimd voor een koelvitrine met rauwkost, salades en kant-en-klaarmaaltijden die Sjoerd elke dag vers bereidt. “Jongeren nemen een portie mee voor de lunchpauze op hun werk. Of ze komen aan het einde van dag binnenlopen om een maaltijd te halen die ze snel kunnen eten, omdat ze weer door moeten naar de voetbal.”

Het kant-en-klaar assortiment is in korte tijd uitgegroeid tot de belangrijkste omzetbron van de winkel, vertelt Sjoerd. Om klanten te blijven verrassen, introduceert hij elke maand een nieuwe lijn met rauwkosten en verse maaltijden. “Na de zomerstamppotjes gaan we nu richting de boerenkool en de zuurkool. Een aantal hardlopers houden we het hele jaar in het assortiment.”


Klantenlokkertjes
Wat ook helpt zijn de klantenlokkertjes. Scherp geprijsde bakken aardbeien op de stoep bijvoorbeeld. Of de bak met weekaanbiedingen, waarmee Sjoerd klanten de winkel in trekt. De jonge ondernemer heeft elke week zes aantrekkelijke groenten- en fruitdeals voor zijn klanten, waarvan één echte prijsknaller. “Deze week is dat bijvoorbeeld bloemkool en volgende week heb ik dan bijvoorbeeld alleen maar appelen staan. Je verrast ze eigenlijk steeds weer met wat anders. Dat maakt het leuk.”

Sjoerd blijft ondertussen nadenken over vernieuwingen. De eerste staat binnenkort al op stapel. Vanaf september breidt hij het assortiment uit met noten, zuidvruchten en wijn. Aanleiding? De vraag van klanten naar wijnpakketten. “In het begin vond ik het lastig in te schatten of we dat erbij konden doen. Nu we een paar maanden bezig zijn en we ruimte in de winkel over hebben, hebben we besloten om het te doen. Ik heb verder ook nog wat kaas, wat zuivel en een biologische lijn. Dat trekt ook weer mensen.”

Succes op de markt Met het runnen van Sjoerd de Groenteman leeft de 23-jarige ondernemer momenteel zijn droom. “Als kind al wilde ik mijn eigen bedrijf beginnen. Het maakte me niet uit in welke branche, als ik maar eigen baas zou zijn. En dan het liefst in mijn eigen dorp. Op het vmbo heb ik bewust gekozen voor de handel, dacht ik al na over cijfers en plannen hoe ik het later zou willen.” Zijn mbo-diploma haalde hij via de BBL-variant: één dag in de week naar school, vier dagen aan het werk. Of zes in het geval van Sjoerd. In eerste instantie bij sportzaken, later daarnaast ook met een eigen bedrijfje in snoepgoed dat verkocht werd via markten. “Toen ik erachter kwam dat ik op de mark twee keer zoveel kon verdienen als in de winkel, heb ik me volledig daarop gefocust.” Maar snoepgoed is gek genoeg vooral een winterproduct en als buffelen je in het bloed zit, wil je natuurlijk ook in de zomer verkopen. Het gouden idee? Dat kreeg Sjoerd per toeval op een markt in Utrecht, waar hij naast een aardbeienboer stond. “Hij had het de hele dag druk en verkocht veel. Toen ging bij mij een belletje rinkelen. Dit wil ik ook!”

Overstap naar groente & fruit
De Warmerhuizer ging met zijn collega marktkoopman in gesprek. Die bood hem een bus, twee pallets aardbeien en een plek op een markt in Friesland aan. De winst zouden ze delen. “Ik met een rotvaart die zondag naar het noorden. Wist ik veel dat er 35.000 bezoekers zouden komen. Om zeven uur ‘s ochtends kwamen de mensen al aan mijn kraam, op weg naar de bakker. Ik was om 2 uur ‘s middags helemaal uitverkocht.” En zo wist Sjoerd: met fruit valt goed geld te verdienen. Zijn kraam vulde zich in de loop van de tijd steeds verder, onder meer met kersen en pruimen. Later ging hij ook seizoensgebonden groenten verkopen en thuisbezorgen. “Op een gegeven moment was ik zo druk, dat ik besloten heb om te stoppen met de verkoop van snoepgoed.

Had ik in de winter weer tijd over. Die vulde ik met bezorgwerk voor bakkers, waaronder die in Warmenhuizen. Die bakker vroeg me op een dag: er komt hiernaast een pand vrij. Is dat niet wat voor jou? Een eigen winkel in je eigen dorp?”

Dromen die uitkomen
Binnen drie dagen zette Sjoerd een krabbel onder het contract. Niet veel later startte hij met de verbouwing en inrichting. Inmiddels is de jonge ondernemer een groenten- en fruitspecialist in hart en nieren. “Ik hield altijd al van een beetje koken, maar nu maak ik de hele dag lekkere salades en maaltijden. Je voegt steeds iets van jezelf toe aan het product dat je verkoopt. Dat vind ik mooi. En ik merk dat elke dag in de winkel anders is. Die variatie spreekt me enorm aan.” Stiekem droomt Sjoerd zelfs al van de volgende stap. Over een paar jaar wil hij graag een tweede groentenspeciaalzaak openen. “Als alles hier op rolletjes loopt, zie ik dat wel zitten!” 

Sjoerd De Groentenman
Dorpsstraat 191 1749 AD
Warmenhuizen
T: 06 53797618
@Sjoerd De Groenteman

Bron: ADN Magazine

Publicatiedatum: