Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nathalie Casal, Distrimex:

"Geopolitieke problemen vereisen aanwezigheid op alle markten"

De Franse im- en exporteur Distrimex wordt steeds internationaler. Onlangs opende het bedrijf kantoren in Chili en Zuid-Afrika. Manager Nathalie Casal: "Na de oprichting door mijn vader in 1975 is Distrimex blijven uitbreiden naar nieuwe landen. Tot 2010 zetten we onze producten vooral op de Europese markt af maar vandaag de dag exporteren we ook veel naar overzeese markten zoals het Midden-Oosten, Azië, India en Egypte. Ons doel is om ook de Chinese markt te betreden, hoewel dit een gecompliceerde markt is. Het is nodig om op alle wereldmarkten vertegenwoordigd te zijn omdat geopolitieke kwesties een grote rol spelen. Een markt kan van het ene op het andere moment wegvallen, zoals we met Rusland hebben meegemaakt."

Jaarlijks zet Distrimex wereldwijd 50.000 ton groenten en fruit af. Appelen zijn één van de belangrijkste producten voor het bedrijf. 

Slechte concurrentie vermijden
Distrimex heeft zijn eigen appelmerken. "In 1998 creëerde mijn vader Bel'pom. Vervolgens ontwikkelde hij in 2014 Soleia en Shona. Er is geen verschil tussen de producten van de diverse merken. We bieden ze eenvoudigweg aan om concurrentie tussen onze klanten te voorkomen. Als we drie grote klanten hebben in een bepaald land, dan kunnen we vermijden dat de klanten Bel'pom tegelijk aanbieden. Dit zou leiden tot concurrentie en lagere prijzen. Op deze manier kunnen we de exclusiviteit van de merken op de langere termijn garanderen. Het systeem werkt prima. De klant heeft de zekerheid van een consistente aanvoer en voor ons is de vraag gegarandeerd."

De vier Distrimex merken: Bel'pom, Soleia, Bel’fruit en Shona

The Soleia brand

Soleia, Shona en Bel'pom appelen

Het merk Bel'pom 

De prijs is een belangrijke factor
"Dit jaar ondervindt de appelmarkt veel concurrentie van Europese landen omdat de productie in Europa weer terug op het gebruikelijke niveau is. Het is moeilijk concurreren tegen landen zoals Polen, dat haar appelen goedkoop afzet. Helaas is de prijs tegenwoordig een belangrijke factor en dat heeft te maken met de geopolitieke problemen in de wereld, zoals de oorlogen in het Midden-Oosten en de devaluatie in India."

Nathalie op de Asia Fruit Logistica in september 2018

Hetzelfde klantenbestand

"We werken altijd met een langetermijnvisie op de markt waarbij het onderhouden van langdurige contacten met klanten en leveranciers hoog in het vaandel staat. Deze samenwerking is erg belangrijk. Helaas is ons klantenbestand nog steeds hetzelfde. Wanneer we deelnemen aan vakbeurzen komen we veelal dezelfde mensen tegen."

Distrimex heeft vier vestigingen. "In Avignon is een verkoopteam gevestigd van 14 personen die allen gespecialiseerd zijn in verschillende internationale markten. Ons kantoor in Perpignan houdt zich vooral met de Franse markt bezig. De kantoren in Chili en Zuid-Afrika houden zich bezig met in- en verkoop."

Volgende week zal Distrimex een nieuwe website lanceren.


 

Voor meer informatie: 
DISTRIMEX 
135, Av.Pierre Semard
M.I.N Bât T
84000 Avignon
France
+33 (0)4 90 13 62 62
n.casal@distrimex.fr
www.distrimex.fr

 

Publicatiedatum: