Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Joost Altena, Miedema-AGF

“Onze snijderij kan mise-en-place rol goed invullen”

Tholen - "Door het groeiende personeelstekort in de horeca, op alle niveaus en vlakken zien we dat er steeds meer vraag komt naar “AGF op maat”. Wij kunnen gesneden groenten op maat aanleveren en kunnen daarin al een groot deel mise-en-place vervullen", vertelt Joost van Altena van horecagroothandel Miedema-AGF in Amsterdam. Miedema-AGF beschikt over een eigen moderne bewerkingsruimte en een wagenpark voor geconditioneerd transport.


"Wij leveren versproducten op maat ter land, voor de zeevaart en luchtruim"

“Ons bedrijf is 24 uur per dag bezig, overdag worden de binnen komende producten opgeruimd en ’s avonds wordt iedere bestelling op maat klaargemaakt. Wij kunnen orders tot 1:00 uur verwerken en uitleveren vanaf 5 uur ’s morgens. Doordat wij op maat produceren hebben wij geen grote voorraad nodig en zo houden wij onze producten vers, immers, “kwaliteit smaakt beter”. Omdat we diverse segmenten in de horeca bedienen, van grootkeukens, cateraars, zorginstellingen, bedrijfsrestaurants tot restaurants en cafetaria’s liggen de bestel- en levertijden verspreid over de hele dag. Bestellingen kunnen 6 dagen per week tot 10 uur 's avonds gedaan worden voor bewerkte producten en tot 1 uur 's nachts voor onbewerkt product. Deze worden dan de volgende dag op het gewenste tijdstip geleverd. Dat is met name voor nacht-horeca in Amsterdam en Zandvoort een pre. Daarnaast leveren we alles op maat, slamixen, rauwkosten, roerbak mixen, et cetera."

 

Uitdagingen in beschikbaarheid
De afgelopen hete zomer kende natuurlijk uitdagingen. "Bij tijd en wijle was het lastig om voldoende kilo's product binnen te krijgen en hebben we soms meerdere wegen moeten bewandelen om de vraag in te kunnen vullen. Indien nodig zoeken we uiteraard naar alternatieven maar dat is niet altijd mogelijk en dan moeten de koks er creatief mee om kunnen gaan." Dat er veel media aandacht was voor teeltproblemen helpt voor meer begrip onder koks. "Zij staan er vaak nog ver vanaf en wij doen ons best om hen te informeren, op onze site staan bijvoorbeeld ook productvideo's, zodat zij het gezicht achter het product leren kennen. Aan de andere kant merken we ook dat telers het leuk vinden om te weten waar hun producten terecht komen. Die werelden aan elkaar te verbinden is eigenlijk voor iedereen goed en daar steken we dus best veel energie in."

 

Beschikbaarheid van producten is niet alleen afhankelijk van de weersomstandigheden, ook de retail heeft zijn invloed, merkt Joost. "Boerenkool is een goed voorbeeld. Retailers willen dat graag van vroeg tot laat in de schappen en maken daarover contract- en prijsafspraken. Dan kan het voorkomen dat er wel boerenkool wel bij de retail ligt maar wij het niet kunnen leveren of dat het bij ons duurder is. Dat moet je dat wel kunnen uitleggen." Dat soort problemen spelen overigens alleen bij de huis-tuin-en-keuken groenten. Op de vraag naar specialties kan de horecagroothandel goed inspelen. Ze leveren bijvoorbeeld jaarrond eetbare violen, maar ook ijskruidsla of Italiaanse jonge boerenkoolblad wat een goed alternatief is voor sla, waar afgelopen zomer een tekort aan was.

Groei
Prettig is dat het aantal horecabedrijven sterk groeit, zeker in Amsterdam en omgeving. "De economie zit in de lift en dat merk je, er is meer werkgelegenheid en ook meer geld voor de 'voedselvoorziening'. In Amsterdam openen 10-tallen horecagelegenheden per week. Heel veel gebieden worden herontwikkeld, zoals de Bijlmer en ook de zakelijke horeca groeit. Op de zuidas nemen ze geen boterhammetjes mee naar het werk, maar halen een broodjes of gaan lunchen in een restaurant en mensen die langer doorwerken hebben ook weer eten nodig", besluit Joost.

Voor meer informatie
Miedema-AGF
Joost van Altena
joost@miedema-agf.nl
T 020 6220048
M 06 55120580
www.miedema-agf.nl