"De vraag naar mango's neemt voortdurend toe. Hoewel er aan een groot aantal landen geleverd wordt, zijn de Verenigde Staten nog steeds de voornaamste bestemming voor onze beste mango's. Eerder deze maand hebben we Ataulfo mango's naar Los Angeles verladen. Het was de eerste lading van het seizoen," vertelt Yamil Farah van Rinursa. Het feit dat Ecuador dichtbij de Verenigde Staten ligt, maakt de logistiek gemakkelijker ten opzichte van andere zuidelijke landen omdat de transittijden korter zijn en dat is belangrijk voor versproducten.
Het Ecuadoriaanse verlaadseizoen gaat officieel in de tweede helft van september van start en duurt tot half december, afhankelijk van de weersomstandigheden. De mango-oogst is afhankelijk van het tijdstip waarop het regenseizoen start, dat doorgaans van december tot juni duurt. "Bij Rinursa hebben we de laatste twee seizoenen geprobeerd om de leverancier van de eerste keuze te worden en topkwaliteit fruit te leveren, met de juiste stevigheid en rijpheid zodat het zijn bestemming in optimale conditie bereikt," vervolgt Yamil. Er wordt een vergelijkbaar seizoen als dat van 2017 verwacht zonder grote productiestijgingen en dat hopelijk met goede opbrengsten voor telers.
De sector kampt nog steeds met een tekort aan beschikbare diensten om koelproducten naar andere bestemmingen te verladen. "Ieder jaar worden de verbindingen minder en ook is beschikbare vrachtruimte aan boord erg beperkt en ontoereikend om de behoefte van de sector te dekken. Om deze reden werken we al een paar jaar samen met Kuehne + Nagel. Zij verladen een groot deel van ons programma, niet alleen via hun containeroplossingen maar ook via creatieve oplossingen om verschillende markten te kunnen bereiken," aldus Yamil.
“We beschikken over een wereldwijd 'fresh chain'-netwerk dat met name in Zuid- en Midden-Amerika heel sterk is. Hierdoor kunnen wij aan de eisen van onze klanten tegemoet komen met lokale expertise en wereldwijde dekking," legt Jorge Briones van Kuehne + Nagel uit. "Het werken met de beschikbare standaarddiensten maakt vandaag de dag geen verschil meer. Het is onze taak om nichediensten te vinden, verschillende rederijen te combineren, ongebruikelijke verbindingen te regelen om te garanderen dat alle vracht zijn bestemming bereikt. Het vinden van de snelste transittijd is even belangrijk als het bereiken van de bestemming voor de weekendaanbiedingen," gaat Jorge verder.
Mangotelers en dienstverleners zijn het erover eens dat het leveren van een aantrekkelijk versproduct aan de consument de toekomst van deze sector is en de manier om de concurrentie een stap voor te blijven. Niet alleen voor hogere opbrengsten maar ook om een nog aantrekkelijker product aan te kunnen bieden. Onderzoekers werken aan de ontwikkeling van een smakelijker en zoeter mangoras en een aantal telers in Ecuador investeert al in dit nicheproduct, dat bekend is als de Ataulfo of 'honing' mango. Het is een vroeg ras dat in Guayaquil voorkomt maar elders nauwelijks te vinden is. De beste exemplaren hebben een Brix van 18 (bij andere rassen is dit 12) en het ras is dan ook erg in trek vanwege zijn zoete smaak.
Voor meer informatie:
Yamil Farah - General Manager
SOCIEDAD AGRICOLA RINUR S.A.
RINURSA
T: +593 99 967 0450
yamfarah@gmail.com
Jorge Briones - Reefer Manager (Ecuador & Peru)
Kuehne + Nagel
T: +593 99 744 1365
jorge.briones@kuehne-nagel.com