De nieuwe BAF toeslag richt zich op het terugwinnen van de kosten van de Maersk Line voor naleving van de mondiale zwavelgrenswaarde die op 1 januari 2020 van kracht gaat. Deze regelgeving werd ontwikkeld en aangenomen door de International Maritime Organisation (IMO). Momenteel kunnen schepen brandstof gebruiken met een zwavelinhoud van 3,5%. De nieuwe zwavelgrenswaarde zal op 0,5% liggen.
Rederijen zullen moeten investeren in brandstof die voldoet aan de eisen, LNG of schoonmaaktechnologie. Verwacht wordt dat hiermee de mondiale uitstoot van scheepszwavel met 80% zal dalen. Deze uitstoot is een bron voor longziekten en zure regen.
Volgens ramingen zal 90% van de mondiale vloot op aanvaardbare brandstoffen moeten overstappen wanneer de zwavelregels van kracht gaan. Dit geldt ook voor de Maersk Line vloot, ondanks de recente investering in een beperkt aantal schoonmakers. Gebaseerd op verwachte verschillen tussen de huidige 3,5% bunkerbrandstof en de aanvaardbare 0,5% brandstof, ramen externe bronnen dat de additionele kosten voor de mondiale scheepvaartsector kunnen oplopen tot 12 miljard euro. Maersk raamt dat de brandstofkosten de 1,7 miljard euro kunnen overschrijden.
Twee elementen
De BAF bestaat uit twee elementen: de brandstofprijs die berekend wordt in de gemiddelde brandstofprijs in havens rond de wereld en een handelsfactor waarmee het gemiddelde brandstofverbruik op een bepaalde handelslijn berekend wordt uit variabelen als tijd, brandstofefficiëntie en disbalans tussen de head- en backhaul.
Deze twee elementen gecombineerd geven consumenten een volledige raming van hun kosten tegen elke brandstofprijs zowel van voor als van na 2020. De nieuwe formule zal door Maersk Line op 1 januari 2019 geïntroduceerd worden.
Voorbeelden van BAF tarieven (USD/FFE) voor standaard (droge) containers tegen verschillende brandstofprijzen (USD/ton), voor geselecteerde vrachten:
Voor meer informatie;
Mikkel Elbek Linnet
Tel: +45 3363 8515
www.maersk.com