Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Online kopen groenten en fruit heeft toekomst

De consument winkelt steeds meer online. In 2011 bedraagt de omzet van het online thuiswinkelen in Nederland maar liefst € 9 miljard. Het gaat hierbij vooral om de productgroepen reizen, telecom en kleding. Maar hoe zit het met het online kopen van groenten en fruit? Het Productschap Tuinbouw deed onderzoek onder Nederlandse, Duitse en Engelse consumenten.

Groei online verkoop Groenten & Fruit verwacht

Het online kopen van groenten en fruit speelt in Nederland en Duitsland nog een hele kleine rol, terwijl het in het Verenigd Koninkrijk al door 14 procent van de consumenten gebeurt. Wel is er volop beweging te zien in deze manier van verkopen. Er zijn steeds meer aanbieders van verse groenten en fruit in Nederland online actief. Albert Heijn heeft recent aangekondigd in de nabije toekomst te gaan werken met online verkoop van dagelijkse boodschappen en afhaalpunten. Dit zal de consumenteninteresse in het online kopen van groenten en fruit versterken.

Britten voorlopers

Britten zijn momenteel en voor de toekomst het meest positief over het kopen van verse groenten en fruit via internet. De online aankopen in het Verenigd Koninkrijk worden vooral gedaan via Tesco, gevolgd door Asda en Sainsbury’s. Ook Ocado (een gespecialiseerde online supermarkt) en Abel and Cole (online specialist biologische voeding) worden genoemd. Wat valt er te leren van de online verkoop in Engeland? De huidige Britse kopers zeggen bij de aankoop via internet vooral behoefte te hebben aan vermelding van de houdbaarheidsdatum, het land van herkomst en de voedingswaarden. Hier kunnen de Nederlandse en Duitse online aanbieders mee aan de slag in eigen land.

Zowel voor- als nadelen

De voordelen van het kopen van verse groenten en fruit via internet zijn het gemak, je hoeft de deur niet uit en de snelheid. De grootste nadelen zijn het niet kunnen zien, voelen en ruiken van het product, geen kwaliteitscontrole en het niet direct beschikbaar zijn. Duitse en Britse consumenten reageren positiever op een Drive-Inn concept (online bestellen en afhalen bij een Drive-Inn locatie) dan Nederlanders. Maar ook in Nederland ziet 43 procent van de consumenten wel wat in zo’n systeem voor verse groenten en fruit.

Inspringen op consumentenwensen

Om producten te kunnen laten zien, opperen diverse consumenten het idee van een webcam waarop de groenten zichtbaar zijn. Een ander idee is de bezorging ook ’s avonds te laten plaatsvinden of werken met gegarandeerde bezorgtijden. Het is goed om de producten aan te bieden in koelboxen en een goede kwaliteit te garanderen. Een teruggeef garantie bij een onvoldoende kwaliteit is een andere wens. Ook pleiten consumenten voor handige ophaallocaties, bijvoorbeeld langs drukke snelwegen en/of vlakbij stations. Als goed op deze wensen wordt ingesprongen, kan online verkoop in Nederland een snelle toevlucht nemen.

Bron: Productschap Tuinbouw, www.tuinbouw.nl
Publicatiedatum: