Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Energiebesparende maatregelen supermarkten zijn hoge drempel voor rolstoelklanten

In de supermarkten wordt in hoog tempo gewerkt aan energiebesparing: alle koelvitrines worden voorzien van deuren en diepvriestoonbanken worden afgedekt. Voor de klanten in een rolstoel zijn de energiebesparende maatregelen een regelrechte ramp! Het Nederlands Instituut voor Rolstoeltoegankelijkheid bemerkt een toenemende stroom klachten.

Voor de supermarktorganisaties zijn de energiebesparende maatregelen interessant. Niet alleen besparen zij daarmee geld, zij tonen daarmee ook hun maatschappelijke verantwoordelijkheid door het milieu minder te belasten. Is er echter voldoende nagedacht over de gevolgen van de maatregelen voor alle klanten?
In de meeste supermarkten moet de klant tegenwoordig eerst de deur van een koelvitrine openen alvorens een product te kunnen pakken. Die deuren zijn ofwel smal en van perspex (AH), ofwel wat breder en van glas met een automatische sluitvering en daardoor zwaarder (Jumbo, Dekamarkt). Voor rolstoelklanten is het openen al lastig genoeg maar het wordt onmogelijk om naast de geopende deur artikelen uit de koelvitrines te pakken. De ruimte is te klein. Gevolg is dat rolstoelklanten de gehele boodschappentrip telkens om hulp moeten vragen bij alle koelvitrines. De rolstoelklanten die voorheen zelfstandig boodschappen deden en zich prima konden redden in de supermarkten, ervaren dit als zeer frustrerend.

Het kan wel!

Een positief voorbeeld van hoe het ook kan, zijn de Plus Supermarkten. Een aanzienlijk aantal heeft schuifdeuren voor de koelvitrines. Die zijn door de rolstoelklant goed te bedienen en bieden wél ruimte om zelfstandig producten uit de koelvitrines te pakken. Het zorgt er bovendien voor dat er veel minder opstoppingen zijn in de gangpaden en ook de vakkenvullers zijn hier positief over; het werkt veel prettiger.

Overheid stimuleert zelfredzaamheid

De toenemende vergrijzing zorgt ervoor dat steeds meer klanten van supermarkten gebruik maken van een loophulpmiddel zoals een rolstoel. Bovendien stimuleert de overheid de zelfredzaamheid van rolstoelers en die wordt hierdoor juist weer beperkt. Directeur Denise Janmaat van het Nederlands Instituut voor Rolstoeltoegankelijkheid: ‘De supermarkten zijn aan zet om te laten zien dat zij echt maatschappelijk verantwoord ondernemen. Niet alleen energiebesparend werken, maar ook oprechte aandacht voor hun klanten. Door het boodschappen doen voor hen makkelijker te maken, zal het hen ook meer omzet opleveren. Als je als rolstoelklant elke keer iemand moet vragen iets voor je te pakken, doe je dat zo min mogelijk. Als je er zelf bij kunt, neem je ongemerkt toch meer artikelen mee uit de vakken. Dat zal de supermarktorganisaties toch als muziek in de oren klinken?”
Publicatiedatum: