Voor de supermarktorganisaties zijn de energiebesparende maatregelen interessant. Niet alleen besparen zij daarmee geld, zij tonen daarmee ook hun maatschappelijke verantwoordelijkheid door het milieu minder te belasten. Is er echter voldoende nagedacht over de gevolgen van de maatregelen voor alle klanten?
In de meeste supermarkten moet de klant tegenwoordig eerst de deur van een koelvitrine openen alvorens een product te kunnen pakken. Die deuren zijn ofwel smal en van perspex (AH), ofwel wat breder en van glas met een automatische sluitvering en daardoor zwaarder (Jumbo, Dekamarkt). Voor rolstoelklanten is het openen al lastig genoeg maar het wordt onmogelijk om naast de geopende deur artikelen uit de koelvitrines te pakken. De ruimte is te klein. Gevolg is dat rolstoelklanten de gehele boodschappentrip telkens om hulp moeten vragen bij alle koelvitrines. De rolstoelklanten die voorheen zelfstandig boodschappen deden en zich prima konden redden in de supermarkten, ervaren dit als zeer frustrerend.