Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan en André Franje van Franje Onions

"“Organic Onions zijn onze specialiteit"

Het bedrijf van Franje Onions werd in 1998 door brand volledig in de as gelegd. Het bedrijf is weer opgebouwd en samen werken de enthousiaste broers Jan en André Franje alweer tien jaar hard aan de toekomst van hun bedrijf. In de kantine, die ook als kantoor in gebruik is, vertelt deze nieuwe generatie uienhandelaren - zoals ze zichzelf noemen - vol vuur en met gevoel voor humor over hun bedrijf.



Jan valt meteen met de deur in huis: "Ons bedrijf bestaat volgend jaar 50 jaar! Daarvoor werden al gladiolenbollen, aardappelen en een beetje uien klaargemaakt. We zijn dus al een heel oud bedrijf." De jongens stonden er na het overlijden van hun vader al vroeg alleen voor. Samen vormen ze een hecht en enthousiast team dat richting de toekomst denkt. "Wij zijn de nieuwe generatie in de uienhandel", zegt Jan.

"Flexibiliteit en service zijn voor ons heel belangrijk", licht André toe. "Morgenochtend moeten we bijvoorbeeld één speciaal palletje 'bio’s' doen terwijl we eigenlijk aan een partij van 60 paletten bezig zijn, maar daar bouwen we toch de hele boel voor om". Jan vult aan: "Door de flexibiliteit kunnen we makkelijk schakelen. We werken met weinig mensen, zodat we makkelijk een 'tandje' terug kunnen doen als er even niets te verdienen valt. Wij hebben niet elke morgen 40 of 50 mensen op de stoep." De band met collega-sorteerders is goed. "We doen veel loonwerk voor collega’s uit de buurt", zegt Jan. "Dat bevalt prima".

Over de vraag hoeveel ton er per jaar ingepakt wordt, moeten de broers even nadenken: Jan zegt: "Pffff, daar kijken we eigenlijk nooit naar. Soms tellen we aan het eind van de dag weleens paletten om te zien wat we gedaan hebben, maar weekcijfers bijvoorbeeld, dat doen we niet." Na even rekenen komen ze toch op 20 tot 25 duizend ton per jaar, waarmee het bedrijf in de middenmoot zit qua volume. Andre zegt dat ze al 20 jaar biologische uien verhandelen. Andre: "We doen toch wel 3.000 tot 5.000 bio;s per jaar. Het is heel klein begonnen, maar vormt nu wel een belangrijke tak van het bedrijf."

De biologische uien worden door een selecte groep telers geleverd. Wanneer het gesprek meer richting de teelt gaat komt Jan terug op de biologische teelt: "De gangbare teelt kan daar nog ontzettend veel van leren. Die 'bio-boeren' hebben enorm veel kennis. Ze zijn daar heel goed bezig en weten precies hoe een plant reageert. Bovendien leveren ze net zo goed 50 ton klasse I." De broers zeggen dat kennis een belangrijk punt is voor de toekomst. "Het gebruik van alternatieven moet steeds aandacht krijgen. Daar kan de Stichting Afzetbevordering Ui (SAU) een rol in spelen."

De broers denken dat de Nederlandse markt langzaam door zal groeien. Jan: "Nergens ter wereld kunnen ze binnen één week een order van 25.000 ton afleveren. Nederland heeft op logistiek gebied zoveel voordelen, dat is nergens ter wereld te evenaren" Kennis van het product door de hele keten vinden de broers erg belangrijk. Ook certificering is een punt voor de toekomst. Jan: "GlobalGAP moeten alle boeren gewoon hebben! Voor de bio- uien is dat absoluut geen punt. Die hebben het gewoon allemaal!"

De SAU zien ze als belangrijke speler om zaken als GlobalGAP en gewasbescherming op te pakken en te communiceren met de achterban. Ook de samenwerking met andere partijen, het uitzoeken van nieuwe dingen en bundeling van krachten vinden ze belangrijk. Dat blijkt wel uit het feit dat ze hun 'Franje-logo' afstonden voor het 'Zuver-logo'. "In combinatie met het waterschap!", vullen ze beiden ludiek aan.

Voor meer informatie:
Jan en André Franje
Franje Onions
Gawege 10
4414 NB Waarde
Tel: 0113 50 16 58
Fax: 0113 50 33 70
www.franjeonions.nl

Bron: Nieuwsbrief Stichting Afzetbevordering Ui (SAU)

Publicatiedatum: