

Peter Bouman
De plannen voor de nieuwbouw op Hazeldonk dateren van september 2007. "In december hebben we de bouw bij een aannemer aanbesteed, maar toen hadden we de grond al gekocht. We hebben een aannemer gevonden die goed past binnen onze
filosofie. Voor hem is dit tot nu toe zijn grootste project, maar hij is wel zo flexibel dat we met korte lijnen kunnen werken", vertelt Peter. "Ook het overleg met de verschillende overheden heeft me positief verrast. De gemeente Breda was erg communicatief en meewerkend om binnen de kaders van de wet- en regelgeving de bouw vloeiend te laten verlopen."
Aan Peter Bouman was de uitdaging om te controleren of de bouw verliep zoals het was aanbesteed. "We hebben heel veel aanbesteed en al die partijen vielen onder mijn beheer. Dat betekent dat je continu aan het afstemmen bent tussen soms wel acht partijen die elkaar in de bouw tegenkomen. Die moet je op één lijn zien te krijgen. Iedereen wil natuurlijk voorrang krijgen en dan moet je goed de vinger aan de pols houden, maar uiteindelijk is de samenwerking erg goed verlopen. De verschillende partijen hebben zich flexibel opgesteld. Je moet toch rekening met elkaar houden en je hebt elkaar nodig!"

Ook de benodigde voedselveiligheidseisen komen bij de nieuwbouw om de hoek kijken. "De markt bepaalt de voedselveiligheid- en kwaliteitsnormen. De IFS-certificering en de Authorised Economic Operator (AEO)-certificering voor de douanefaciliteiten zijn locatiegebonden. Vanaf het ontwerp houdt je al rekening met de mogelijke voedselveiligheidsrisico’s. Mooy Logistics is zich bewust van haar positie in de voedselveiligheidketen en die kunnen we door middel van deze certificeringen borgen”, vertelt Peter. "Verder beschikken we over – de meer organisatiebrede - SKAL-, HACCP en ISO9001-2000 certificering.”
Peter noemt de complexiteit van het ogenschijnlijke simpele gebouw opvallend. "De leidingen voor de koelinstallaties gaan door het hele gebouw en ook de ICT-faciliteiten voor het draadloze netwerk en het Warehouse Management System (WMS) lopen als een rode draad door de nieuwbouw heen. Daarnaast hebben we gekozen voor een koelcelwand, die deels wordt gebruikt als constructief gedeelte. Een deel van de buitengevel is tevens koelcelwand. Door toepassing van de juiste paneeldikte is dit energetisch verantwoord en zorgt voor een goede conditionering en daarmee slaan we twee vliegen in één klap."

De multifunctionaliteit van het nieuwe distributiecentrum is volgens Peter Bouman toch wel het paradepaardje van het nieuwe distributiecentrum. "Doordat we deels verrijdbare stellingen en deels ‘push back’-stellingen toepassen, maken we maximaal gebruik van de vloeroppervlakte. Hiermee spelen we in op de vraag uit de markt om snel op palletniveau uit te kunnen leveren hetgeen prima past in de filosofie van Mooy Logistics over groupagevervoer. We kunnen op colli-niveau onze spullen niet alleen transporteren, maar ook beheren en uitleveren. Dankzij de nieuwe faciliteiten kun je relatief snel een pallet pakken. Groenten en fruit zullen altijd onze core business blijven, maar je houdt met de bouw wel rekening met alles wat je binnen het transport krijgt aangeboden."
Peter is met recht trots op het distributiecentrum, waar hij de bouw van heeft mogen begeleiden. "Ik heb het als erg uitdagend en verschrikkelijk leerzaam ervaren. Het is voor mij al het tweede bouwproject, want eerder heb ik de garage van Den Hoorn naar Waddinxveen gebracht." Wie denkt dat Peter nu op zijn lauweren kan gaan rusten, heeft het goed mis. "Met de nieuwbouw hebben we nadrukkelijk rekening gehouden met verdere uitbreiding. Ik hoop dat we volgend jaar weer bij partijen moeten aankloppen om die te realiseren!"
Bron: Magazine Mooy Logistics