Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jim Orsel, Head of Industrial & Logistics Netherlands, Colliers International

“Groot gebrek aan logistieke ruimte in regio Rotterdam”

Tholen – "Er is slechts 40.000 vierkante meter aan goede logistieke ruimte direct beschikbaar in de regio Rotterdam. Dit is 2% van de totale voorraad in de regio", vertelt Jim Orsel van vastgoedadviseur Colliers International. De vraag naar goede logistieke ruimte groeit, maar het aanbod is minimaal. "Als we gaan kijken naar de groei van de containeroverslag in de Rotterdamse haven, neemt die toe met 15 miljoen ton tot en met 2020. Wanneer deze groei doorzet, is er tot 2020 minimaal 250.000 vierkante meter logistieke ruimte nodig om aan de vraag te voldoen."
 
Aantrekkelijkheid regio Rotterdam
Bedrijven met ruimtebehoefte zullen op korte termijn moeten uitwijken naar bedrijfsruimten die minder voldoen aan de eisen die ze stellen. "Een krap aanbod kan effect hebben op de aantrekkelijkheid van de regio als vestigingslocatie. Dit is niet goed voor de continuering van de groei van de Rotterdamse haven en de Rotterdamse markt. Voor de toekomst zal er ruimte moeten worden bijgebouwd om de vraag te behouden. In het eerste kwartaal is al 60% van het totaal aantal vierkante meters dat in 2017 is opgenomen gerealiseerd. Dit laat zien dat het tekort enkel maar toeneemt", aldus Orsel.
 
Ontwikkellocaties 
"Er zijn wel verschillende ontwikkellocaties ook wel 'greenfields' genoemd. Deze ontwikkellocaties, waarvan de grootste Distripark Maasvlakte West (100 hectare) en Kickersbloem 3 in Hellevoetsluis (50 hectare) zijn, kunnen voldoen aan de ruimtebehoefte. Wanneer je gaat bouwen ben je minimaal een jaar verder. Het probleem is hiermee voor de lange termijn opgelost, maar niet voor de korte termijn", vertelt Orsel. Daarnaast ziet men dat er bij bestaande bedrijfslocaties herontwikkeling plaatsvindt om beter te voldoen aan de steeds specifieker wordende eisen van de huurder.
 
"De verwachting is dat de haven van Rotterdam zal blijven groeien. Zeker gezien de toenemende import vanuit Azië. Voor elke vijf containers die de haven binnenkomt, is er voor één container opslag nodig in de directe regio. De ontwikkellocaties die er op dit moment zijn, zijn voldoende voor de komende jaren", zegt Orsel. "Bij gemeentes die veel logistiek herbergen zie je wel dat daar op ingespeeld wordt. Dat zien we ook bij de ontwikkellocaties die er nu beschikbaar zijn, maar op dit moment zitten we nog met een groot tekort." Als de ontwikkellocaties wat eerder op gang waren gekomen, was het tekort misschien niet zo nijpend geweest.
 
Voor meer informatie:
Jim Orsel
Head of Industrial & Logistics Netherlands
Colliers International
+31(0)630 94 5742